קרולין האקים הרגישה שהיא נמצאת בתקופה המרגשת ביותר של חייה: היא החלה לעבוד בתור רופאה מתמחה בבית חולים, הפכה לאם טרייה והייתה מוקפת חברים. אבל הכל הסתיים לפני כעשרה ימים, כאשר נורתה למוות ברחוב לאור היום בעיר מאלמו שבשוודיה. הרצח מסעיר את המדינה הסקנדינבית, ולפי החשד הוא קשור לשוד נועז של עשרות מיליוני קרונות לפני 11 שנה, שבו היה מעורב בן הזוג של האקים.



הרצח המזעזע התרחש סמוך לשעה עשר בבוקר ביום שני שעבר, כאשר האקים (31), שהחזיקה בידיה את בתה התינוקת, צעדה עם בן זוגה (35) ליד חוף ריברסבורג במערב מאלמו. לפתע, כאשר היו ליד מסעדת "ויה נאפולי", הגיח אלמוני שירה בהאקים מטווח קצר ונמלט מהמקום. האישה נפלה לקרקע יחד עם התינוקת, שלא נפגעה באופן רציני, והובהלה לבית החולים, שם נקבע מותה כעבור שלוש שעות.



המשטרה המקומית פתחה בחיפושים אחרי הרוצח. סרטון מהזירה הראה אותו מנסה להיכנס למכונית, ולאחר שהבין שטעה בכלי הרכב, הוא שינה כיוון ונכנס למכונית הנכונה, שאותרה שרופה במרחק של כשלושה קילומטרים מהזירה. בפשיטות שבוצעו במאלמו נמצא כלי הנשק שלפי החשד שימש לרצח, וצעיר בן 19 נעצר בחשד למעורבות במעשה. ואולם עד כה לא נלכד החשוד המרכזי שלחץ על ההדק ורצח את האקים.



החשד העיקרי שבו מתמקדים חוקרי המשטרה הוא שהאקים נורתה בטעות, והיעד האמיתי היה בן זוגה ואבי התינוקת, בשל מעורבותו באותו שוד דרמטי שהסעיר את סקנדינביה. ב־10 באוגוסט 2008 נפרץ מרכז כספות בעיר ברונדבי שבדנמרק, אחרי שבולדוזר ריסק את הקיר שלו. שודדים רעולי פנים וחמושים נכנסו דרך החור, איימו על אנשי הצוות והחלו למלא את התיקים שלהם בשטרות כסף. במקביל, הציתו חברים בכנופיה 11 משאיות זבל ברחובות הסמוכים וגרמו לפקקים שעיכבו את הגעת כוחות המשטרה.



קרולין האקים. צילום: פרטי
קרולין האקים. צילום: פרטי



לפי החשד, 20 בני אדם השתתפו בשוד. 15 מתוכם - חמישה אזרחים דנים ועוד עשרה שוודים, מחציתם ממאלמו ומחציתם משטוקהולם - נעצרו ונשלחו לכלא לתקופות מאסר של שבע ושמונה שנים. בן הזוג של האקים נידון לשמונה שנים, שוחרר ב־2015 ומאז נעצר על נהיגה בשכרות ועל עבירות סמים. ככל הנראה הוא ניסה לשקם את חייו ופתח במערכת יחסים עם האקים.



בשוד נגנבו בסך הכל כ־62 מיליון קרונות דניים, והמשטרה הצליחה לאתר רק חמישה מיליון מתוכם. בספר "הג'וב של קופנהגן" של העיתונאית הדנית לינה הולם נילסן, מתואר כיצד בן הזוג של האקים לא היה מרוצה מהחלק שלו ופנה לשותף אחר בשוד כדי לספר לו על כוונתו לדרוש מאחד השודדים הבכירים עוד כסף. "מה אתה מתכוון לומר לו?" תהה השותף. "3.2 מיליון. הא הא הא", השיב האיש. "הוא יירה בך", ענה השותף.



אם אכן יימצא קשר ישיר בין השוד בדנמרק לבין הרצח במאלמו, לא יהיה זה החיסול הראשון בפרשה. חודשיים בלבד לאחר השוד נורה למוות מווקה "רוסי" קלולה (26), אחד מחברי הכנופיה שהציתו את משאיות האשפה, בעת שיצא מבית קולנוע במאלמו עם חברתו. רעול פנים ירה בו מטווח קצר. לפי הפרסומים, הוא נרצח משום שהחל לדבר על השוד.



הרוצח של קלולה לא נתפס עדיין, והפרשה נמצאת בתיקים הבלתי סגורים של משטרת שוודיה. "אנחנו מכירים את הנסיבות - מדובר באדם נוסף שהיה מעורב בשוד", אמר השבוע מפקח המשטרה בו לנדקוויסט, שאחראי על התיקים הבלתי מפוענחים במחוז הדרומי של שוודיה. "אנחנו יודעים שיש סכום כסף גדול שעדיין לא התגלה, וזו עשויה להיות סיבה". הוא הוסיף כי "אפשר לומר שבאופן סטטיסטי, אנשים שהיו מעורבים בשוד עשויים למות מוקדם יותר ובאופן אלים".



בדם קר


הרצח של האקים העלה שוב לכותרות את סוגיית הפשיעה בשוודיה. בשנה שעברה נרשמו 45 מקרי רצח וכ־130 פציעות ביותר מ־300 מקרי ירי ברחבי המדינה. רוב מקרי האלימות, שלעתים מלווים גם בפיצוצים של מטעני חבלה ורימוני יד, הם תוצאה של מאבקי כוח בין כנופיות פשע או רצון של חברים חדשים בכנופיות להוכיח את נאמנותם. לעתים חפים מפשע הם שמשלמים את המחיר: יומיים בלבד לאחר הרצח במאלמו נרצחה אישה נוספת, הפעם ברובע בצפון שטוקהולם.



עיר הבירה, יחד עם גטבורג ומאלמו, נחשבות לערים שבהן משתוללת הפשיעה הקשה ביותר. במאלמו נרצחו שבעה בני אדם ב־2017 ושנה לאחר מכן נהרגו 12 בני אדם באירועי ירי. מאז תחילת השנה הנוכחית נרשמו רק שלושה מקרי רצח, האחרון שבהם בחודש יוני, עד הרצח של האקים שהצית את החששות מחדש.



הפוליטיקאים מיהרו לגנות את הרצח של האם הטרייה ולהתחייב לפעול נגד הפשיעה המשתוללת. "ירי ברחובות אינו משהו שיש לו אפילו את המקום הקטן ביותר במדינה שלנו", אמר ראש הממשלה סטפן לפבן. "פושעים לא צריכים לחשוב ששכונה או עיר הן אזור שבו הם יכולים להשתולל באופן חופשי". במקביל, מנהיג האופוזיציה אולף קריסטרסון הביע רצון לעבוד עם הממשלה ועם מפלגות אחרות כדי לגבש תוכנית נגד הפשע המאורגן.



גם בעולם הפשיעה של מאלמו לא נותרו אדישים לרצח והבהירו כי מדובר בשבירה של הכללים משום שנשים וילדים מהווים טאבו. "זה עלול להוביל לחוקי משחק חדשים", הזהיר חבר אחת הכנופיות בעיר. "ואולי זו התחלה של משהו חדש – שאין יותר חוקים בעתיד".