ארצות הברית הטילה היום (רביעי) סנקצות נוספות על איראן, זאת על רקע הניסיונות לארגן פגישה בין הנשיא דונלד טראמפ למקבילו האיראני, חסן רוחאני. משרד האוצר האמריקאי הודיע כי הסנקציות מכוונות נגד 16 ארגונים איראניים ועשרה אישים. בנוסף, 11 ספינות הוכנסו לרשימה שחורה. בין הארגונים שייפגעו נמצאת רשת ספנות ענפה שהופעלה, מומנה ונוהלה על ידי משמרות המהפכה האיראניים, ששימשה להעביר נפט בשווי מאות מיליוני דולרים למשטר אסד בסוריה ולחזבאללה, כמו גם לארגונים בעייתיים אחרים באזור. 

על משרד האוצר בוושינגטון, מי שפיקח על הרשת הזאת הוא רוסטם קאסמי, לשעבר שר הנפט האיראני. הרשת המסועפת למשמרות המהפכה להסוות את מעורבותה במכירת נפט איראני. עוד טוענים בממשל, כי האיראנים נשענים רבות על גורמים בחזבאללה וחברות קש על מנת לתווך בעסקאות הנפט האלה. 
"איראן ממשיכה לנקוט בצעדים מתגרים על מנת לגרום לחוסר יציבות במזרח התיכון ובעלום כולו", אמר שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין. "הפעולות שלנו נגד הרשת הזאת מבהירות שמי שרוכש נפט איראני תומכים ישירות בזרוע הצבאית וטרוריסטית של הרפובליקה האסלאמית - כוח קודס של משמרות המהפכה". לדבריו, הפעולות שנקטנו בשבועיים האחרונים צריכות לשמש אזהרה חזקה לכל מי ששוקל לאפשר לכוח קודס למכור נפט - שיהיו לכך השלכות חמורות". 

סיגל מנדלקר, תת שר האוצר לענייני טרור וביון פיננסי, אמרה כי המשטר האיראני משתמש בארגון טרור כצינור העיקרי שלו להסוואת ומכירת הנפט על מנת לתדלק את סדר היום המרושע שלו. "יצוא הנפט האיראני מממן פעולות טרור על ידי שליחיה ואת הזוועות של משטר אסד נגד חפים מפשע", הסבירה. "רשת הספינות הזו ממחישה כמה איראן תלויה כלכלית במשמרות המהפכה ובחזבאללה. הקהילה הבינלאומית חייבת לדחות בתוקף את הנפט האיראני והמוצרים הנלווים לו באותה דרך שבה היא דוחה פעולות טרור שהם מממנים". 


כאמור, הטלת הסנצקיות החדשות באות בתקופה שבה מנסה נשיא צרפת לארגן פגישה בין טראפ לרוחאני על מנת לנסות להחזיר את ארצות הברית להסכם הגרעין. טראמפ כבר אמר שיהיה מוכן לפגוש את מקבילו, אבל רוחאני אמר כי התשובה של איראן לשיחות ישירות עם וושיגנטון תמיד תהיה שלילית. "מעולם לא התקבלה החלטה לגבי שיחות עם ארצות הברית והיו הרבה הצעות לשיחות כאלה, אבל התשובה שלנו תמיד תהיה שלילית", אמר בפרלמנט בטהרן.

לפני חודשיים עצרה בריטניה מכלית איראנית בגיברלטר בחשד להפרת סנקציות של האיחוד האירופי. שבועיים לאחר מכן, משמרות המהפכה של איראן תפסו מכלית של בריטניה ליד מצרי הורמוז, תחת האשמה של הפרת כללים ימיים. בריטניה התייחסה למעשה כבלתי חוקי. שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, אמר כי ההשתלטות על מכלית הנפט לא מתקבלת על הדעת וכי בריטניה פועלת בשיתוף פעולה עם בעלות בריתה בנושא, וזאת כדי להבטיח את חופש התנועה של ספינות באזור.

בחודש שעבר החליטה בריטניה לשחרר את המכלית, למורת רוחה של ארה"ב, שביקשה להסגיר אותה לידיה. בסוך השבוע אמר מזכיר המדינה מייק פומפאו כי לארצות הברית יש מידע מהימן כי המכלית, "אדריאן דריה" שמה, נמצאת בדרכה לסוריה. "שר החוץ האיראני זריף הבטיח לבריטניה כי המכלית של משמרות המהפכה לא תגיע לסוריה. יש לנו מידע כי היא בדרכה לנמל טרטוס שבסוריה. מקווה שתשנה את מסלולה. זו הייתה טעות גדולה מאוד לבטוח בזריף", כתב פומפאו בטוויטר. הוא הוסיךף כי "ארצות הברית לא תעמוד בצד בזמן שאסד משתמש בנפט איראני להטיל אימה על העם שלו".