דובר משרד החוץ האיראני אמר היום (ראשון) כי המכלית האיראנית "גרייס 1" הגיעה ליעדה, וכי הנפט שנשאה נמכר, כך לפי ערוץ הטלוויזיה הממלכתי. בכיר אמריקאי אמר זמן קצר לאחר מכן כי ארצות הברית תמשיך להטיל סנקציות על אלו הרוכשים נפט מאיראן, ואלו הסוחרים עם משמרות המהפכה האיראנים.



אתמול פרסם היועץ האמריקאי לביטחון לאומי ג'ון בולטון תמונת לוויין בחשבון הטוויטר שלו, אשר מראה כי מכלית הנפט האיראנית "אדריאן דריה 1" ששוחררה מגיברלטר, נמצאת בקרבת עיר הנמל הסורית טרטוס. לצד הצילום כתב בולטון: "כל מי שאמר שהמכלית לא בדרך לסוריה - מתכחש", והוסיף כי "יותר חשוב לאיראן לממן רוצחים בחסות אסד מאשר את אנשיה. טהרן לא תקבל הקלות בסנקציות עד שתפסיק לשקר ולהפיץ טרור".



לפני חודשיים עצרה בריטניה מכלית איראנית בגיברלטר בחשד להפרת סנקציות של האיחוד האירופי. שבועיים לאחר מכן, משמרות המהפכה של איראן תפסו מכלית של בריטניה ליד מצרי הורמוז, תחת האשמה של הפרת כללים ימיים. בריטניה התייחסה למעשה כבלתי חוקי. שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, אמר כי ההשתלטות על מכלית הנפט לא מתקבלת על הדעת וכי בריטניה פועלת בשיתוף פעולה עם בעלות בריתה בנושא, וזאת כדי להבטיח את חופש התנועה של ספינות באזור.



בחודש שעבר החליטה בריטניה לשחרר את המכלית, למורת רוחה של ארה"ב, שביקשה להסגיר אותה לידיה. בסוך השבוע אמר מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו כי לארצות הברית יש מידע מהימן כי המכלית, "אדריאן דריה" שמה, נמצאת בדרכה לסוריה. "שר החוץ האיראני זריף הבטיח לבריטניה כי המכלית של משמרות המהפכה לא תגיע לסוריה. יש לנו מידע כי היא בדרכה לנמל טרטוס שבסוריה. מקווה שתשנה את מסלולה. זו הייתה טעות גדולה מאוד לבטוח בזריף", כתב פומפאו בטוויטר. הוא הוסיף כי "ארצות הברית לא תעמוד בצד בזמן שאסד משתמש בנפט איראני להטיל אימה על העם שלו".