1. פואד שוקור וטלאל חמיה חבשו פאות נוכריות, הרכיבו משקפיים והתאפרו. כעבור זמן מה הגיע בלדר ומסר להם את הדרכונים עם התמונות התואמות את מראם והשמות שאימצו לעצמם הפעם - איברהים מסעוד וג'ורג' שאדי. אחר כך, מלווים במאבטחים אישיים, נסעו לנמל התעופה רפיק חרירי בביירות, עברו בלי קושי את ביקורת הגבולות ועלו לטיסה של "מידל איסט איירליינס" לניקוסיה. 

בקפריסין הם עברו ביקורת דרכונים זריזה והלכו לצדו האחר של שדה התעופה. ארבעה גברים המתינו להם ולחצו את ידיהם בקרירות. יחדיו הם פסעו לעבר מטוס בומברדיר צ'לנג'ר שהמתין על המסלול. המטוס נחכר מאיש עסקים ישראלי, שמפקיד את מטוסו באחת משלוש החברות שמתחזקות את 50 המטוסים הפרטיים החונים בנתב"ג. מלוויהם התנצלו והסבירו כי הם חייבים להעביר אותם בדיקות ביטחוניות ולהעביר את התיקים האישיים שלהם בגלאי מתכות. שוקור וחמיה חייכו חיוך קל והנידו ראשם בהבנה. במהלך הטיסה הקצרה מסרו להם מלוויהם דרכונים חדשים, על שם פרי שירן וטל חמני.

לאחר נחיתתם בבן־גוריון המתינו להם על המסלול כמה כלי רכב, שהסיעו אותם למטה המוסד בגלילות. בחדר האירוח המרווח המתינו להם ראש המוסד יוסי כהן, ראש אמ"ן אלוף תמיר היימן וראש הממשלה בנימין נתניהו. התאריך היה 14 במרץ, שלושה ימים לפני יום השנה לפיגוע בשגרירות ישראל בבואנוס איירס ב־1994.

פואד שוקור וטלאל חמיה הם מבכירי המפקדים של חיזבאללה. הם הצטרפו לארגון בצעירותם, זמן קצר לאחר הקמתו לפני כמעט 40 שנים. שניהם היו מידידיו הקרובים, שותפים ופקודיו של עמאד מורניה, המפקד העליון של הכוח הצבאי של חיזבאללה, שחוסל על פי פרסומים לפני 11 שנים בדמשק במבצע משותף של המוסד וה־CIA.

פואד שוקור מבוקש בארה"ב על חלקו בפיגוע במתחם ליד ביירות ב־1983, שבו נהרגו יותר מ־240 לוחמי מארינס. לאחרונה פרסם דובר צה"ל את תמונתו ואת תפקידו הנוכחי: מנהל מיזם "דיוק הטילים" של חיזבאללה, שעובד בשיתוף פעולה הדוק עם גנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח אל־קודס של משמרות המהפכה.

טלאל חמיה הוא קצין המודיעין הראשי של חיזבאללה ואחראי על פיגועי החוץ של הארגון. הוא יזם והפעיל את אנשיו נגד יעדים אמריקאיים וסעודיים בערב הסעודית. היה ממתכנני הפיגועים נגד שגרירות ישראל בבואנוס איירס וכשנתיים לאחר מכן בבית אמיה (מטה הקהילה היהודית) בארגנטינה, וכן של הפיגוע בבולגריה נגד תיירים מישראל ב־2012. הוא היה סגנו של מורניה וצבר ניסיון צבאי רב במלחמות בעיראק, בתימן ובסוריה. גם על ראשו הקציבה ארה"ב פרס כספי ומבקשת את הסגרתו.

בקיצור, על ידיהם של שוקור וחמיה יש דם של מאות, אם לא אלפי בני אדם, ובכלל זה ישראלים. הם היו, ואפשר להעריך כי עודם מצויים, ברשימת היעדים לחיסול של ישראל.  

לוחמי חיזבאללה. צילום: רויטרס

 
# # #
התיאור הנ"ל נשמע מופרך, דמיוני ובלתי ניתן לתפיסה. ברור שזה לא קרה ולא יקרה. שום ראש ממשלה לא יסכים להיפגש אישית עם רבי מחבלים שכאלה, וגם לא יאשר לראשי אמ"ן, השב"כ או המוסד להיפגש עמם. בוודאי שלא במטה המוסד ובמועד כל כך סמלי.

אבל מהלך דומה לתרחיש הדמיוני הזה תכנן לעשות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. הוא אמור היה להיפגש עם ראשי הטאליבן מאפגניסטן. לא רק לפגוש אותם, אלא לקיים את הפגישה בקמפ דיוויד, משכנם של נשיאי ארה"ב, האתר השני בחשיבותו רק לבית הלבן. מועד הפגישה היה אמור להיות ביום ראשון האחרון, שלושה ימים לפני ציון יום השנה ה־18 לפיגועי 11 בספטמבר 2001, שבהם נהרגו 3,000 אמריקאים.

ברגע האחרון ביטל טראמפ את המפגש, לאחר שאנשי טאליבן הרגו בקאבול בירת אפגניסטן 12 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, ובהם חייל אמריקאי. אבל עצם המחשבה שנשיא ארה"ב היה מוכן למהלך כזה מעוררת חלחלה. 

הטאליבן הוא ארגון אסלאמיסטי קיצוני, שפועל כבר יותר מ־30 שנים באפגניסטן. בראשית דרכו הוא נהנה מסיוע של המודיעין הפקיסטני ומאספקת נשק וסיוע כספי של ערב הסעודית וה־CIA. ב־1996 הוא הצליח לתפוס את השלטון ופתח במהלכים שבמהותם לא היו שונים מאלו של אל־קאעידה, ובשנים האחרונות של דאע"ש: מעשי רצח, עינויים, עריפת ראשים, כפיית קוד לבוש והתנהגות מחמירים. הם אסרו על נשים לצאת מבתיהן, סגרו בתי ספר לבנות, אסרו על צפייה בטלוויזיה, ניתצו פסלים ואתרי מורשת ותרבות עולמיים והקימו מדינת הלכה נוסח השריעה המוסלמי מתקופת מוחמד ויורשיו.

לאחר שתפסו את השלטון בקאבול העניקו אנשי הטאליבן מחסה לאוסמה בן לאדן ולאנשי אל־קאעידה. באפגניסטן תכננו בן לאדן ועוזריו את פיגוע הטרור הגדול בהיסטוריה, שבו נהרסו מגדלי התאומים ונפגע בניין הפנטגון, באמצעות מחבלים מתאבדים שחטפו ארבעה מטוסי נוסעים והתרסקו עמם. 

בעקבות פיגועי 11 בספטמבר פלש צבא ארה"ב לאפגניסטן, הדיח את הטאליבן מהשלטון וכונן משטר דמוקרטי. אך תוך זמן קצר מאוד הטאליבן התארגן מחדש. הוא ממשיך לנהל מאבק צבאי־טרוריסטי עקוב מדם, שגבה כבר עשרות אלפי קורבנות, נגד הממשלה הנבחרת ונגד כוחות נאט"ו והחיילים האמריקאים, שאלמלא נוכחותם במדינה, סביר שהטאליבן היה חוזר לשלטון. 

פיגועי ה-11 בספטמבר. צילום: רויטרס
פיגועי ה-11 בספטמבר. צילום: רויטרס

 

במקביל למבצעי הטרור מקיימים נציגי הטאליבן, שיש להם משרד בדוחה, בירת קטאר, מו"מ עם נציגי הממשלה בקאבול והממשל האמריקאי. לאחרונה הושגה התקדמות רבה בשיחות, כשברקע התחייבות טראמפ ממערכת הבחירות מ־2016 להחזיר הביתה את החיילים האמריקאים מהמלחמה הארוכה ביותר בתולדות ארה"ב.

פיטוריו השבוע של ג'ון בולטון, הסמן הימני הנִצי ביותר בממשל טראמפ, באו גם על רקע שאפתנותו של הנשיא להוציא, כמעט בכל מחיר, את הכוחות האמריקאיים מאפגניסטן. בולטון התנגד לכך, כמו שהתנגד למדיניות הפייסנית של טראמפ כלפי קוריאה הצפונית, וכמו שדחף לתקיפות צבאיות נגד איראן.

אף שמוסרית ניהול מו"מ עם ארגון טרור או מדינה מצורעת הוא בעייתי, לא אחת הוא כורח המציאות. לרוב זה נעשה באמצעות מתווכים אך גם במישרין באמצעות פקידי ממשלה, בעיקר אנשי מודיעין. ממשל רייגן, בעזרת מעורבות של ישראל, ניהל מו"מ עם איראן כדי לשחרר בני ערובה אמריקאים שנתפסו בשנות ה־80 בידי חיזבאללה, פרשה שזכתה לכינוי "איראנגייט".

ממשל קלינטון הגיע להסכם שתכליתו הייתה להביא לפירוקה של קוריאה הצפונית מנשקה הגרעיני. פיונגיאנג הפרה את ההסכם. טראמפ ממשיך בגישת קלינטון, ולשם כך הוא הרחיק לכת ונפגש שלוש פעמים עם קים ג'ונג און. עד כה ללא תוצאות.
 
# # #
 
גם ממשלות ישראל, משמאל ומימין, ניהלו כל השנים במישרין או בעקיפין - באמצעות עורכי דין ישראלים וזרים, חוקרים באקדמיה (רון פונדק ויאיר הירשפלד) ואנשי השב"כ, אמ"ן והמוסד - מו"מ עם נציגים של ארגוני טרור. בעיקר לצורך עסקות חילופי שבויים אך גם כדי להעביר מסרים מדיניים.

זה קרה בתקופות מנחם בגין, יצחק שמיר, שמעון פרס ויצחק רבין. זה נמשך גם בעצם ימים אלה בקשר העקיף של ממשלת נתניהו עם חמאס, באמצעות המודיעין המצרי, קטאר ושליח האו"ם ניקולאי מלאדנוב, במטרה להשיג שקט בדרום (תמורת הזרמת כספים קטארית) ולהביא לעסקת חילופי שבויים וגופות לוחמי צה"ל.

אין פסול במאמצים להידבר עם אויבים ואפילו טרוריסטים למען המטרה הנאצלת של שלום או חילופי שבויים. זו אפילו חובה מוסרית ומדינית של כל ממשלה. חתירה לשלום ולהפסקת שפיכות דמים היא ערך אוניברסלי ויהודי. אבל יש משמעות גם לדרך ולאמצעים שבהם נעשים הדברים.

כוונת טראמפ לזמן לקודש הקודשים של הפוליטיקה האמריקאית נציגים של ארגון טרור ולהיוועד עמם בעצמו היא עוד כתם (דומה שכבר לא נשאר מקום לכתמים) על התנהלותו הבלתי מובנת ולעתים ההזויה של מנהיג העולם החופשי וראש המעצמה החזקה בעולם.
2. לכאורה התרגלנו כבר לכל זיגזג, תעלול או גחמה של טראמפ. ובכל זאת אנחנו תמיד מופתעים מחדש. גם נתניהו הופתע. ביום שני השבוע, לאחר שיועציו רמזו על עוד הצהרה "דרמטית", חשף ראש הממשלה אתר איראני שקשור לדבריו לפיתוח נשק גרעיני. האתר נמצא בעבאדה, מדרום־מערב לטהרן, לא הרחק מבסיס טילים גדול. מטרת הגילוי הייתה להביך את האיראנים, לחשוף עוד שקר שלהם בהקשר של תוכנית הגרעין, ובעיקר לנסות לשכנע את טראמפ לחדול ממאמציו להיפגש עם הנשיא חסן רוחאני. 

חסן רוחאני. צילום: רויטרס
חסן רוחאני. צילום: רויטרס

 
אבל נתניהו, עוזריו וחסידיו, התאכזבו לשמוע שלדברים לא הייתה שום השפעה על ידידו בבית הלבן. בחלוף שעתיים שב והודיע טראמפ על רצונו להיפגש עם רוחאני. טראמפ חוזר שוב ושוב על שאיפתו זו, לפי שעה ללא הצלחה. המנהיג העליון עלי חמנאי דוחה את פניותיו, או לפחות מציב תנאים מוקדמים. התנאים האלו הם שוושינגטון תסיר בשלב הראשון את העיצומים שהטילה על טהרן לאחר שפרשה מהסכם הגרעין במאי 2018. אבל למרות המבוי הסתום לכאורה, יש יותר מדי רמזים כי יועציו של טראמפ מקיימים מאחורי הקלעים מגעים באמצעות מתווכים (ואולי אף במישרין) לקיום ועידת פסגה, אולי בשולי עצרת האו"ם החודש בניו יורק. 

פיטוריו של היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, שקשורים גם לסלידתו מחיזוריו של טראמפ אחר איראן, כמו גם עזיבתו של ג'ייסון גרינבלט, הנחיתו מכה קשה על נתניהו. נראה שגם השליח הפרו־ישראלי של טראמפ לקידום הסדר שלום ישראלי־פלסטיני ("עסקת המאה") התייאש מטראמפ, שדוחה שוב ושוב את פרסום התוכנית. אבל אם טראמפ ייפגש עם רוחאני, זו תהיה מהלומת מוות דיפלומטית ותדמיתית לראש הממשלה. מה יעשה אז, אם ינצח בבחירות? ייצא חזיתית נגד ידידו, כמו שעשה לקודמו ברק אובמה? יאמר שטראמפ הוא משענת קנה רצוץ? ברור שלא. 
 
# # #
 
נתניהו לא פירט בהצהרתו למה כוונתו במילים "אתר נשק גרעיני". האם הוא קשור ל"קבוצת הנשק", השלב האחרון והחשוב של האינטגרציה של כל הרכיבים (מתכות, חומר בקיע, נפצים, עדשות) בתהליך פיתוח פצצה גרעינית? האם מדובר באתר שהיה קיים עוד לפני שאיראן חתמה ב־2015 על הסכם הגרעין או לאחריו? אילו מחסנים וציוד היו באתר?

בכל מקרה, הודעת נתניהו באה יום אחד לאחר שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אישרה כי נתגלו שרידים רדיואקטיביים מאתר אחר שנתניהו חשף לפני כשנה באו"ם. האתר שכן במפעל תמים למראה בטהרן, שהאיראנים טענו שהוא "מפעל שטיחים". בעקבות הגילוי מיהרו האיראנים להוציא מהמקום את כל תכולתו, הפכו את האדמה ושפכו עליה חצץ. הם גם מנעו ועיכבו במשך חודשים ארוכים מפקחי סבא"א לבקר במקום, בתקווה שיצליחו להעלים את הראיות.

זו דרך התנהלות איראנית מוכרת זה כמעט שני עשורים. הם עשו זאת גם באתרי גרעין אחרים שנתגלו על ידי המודיעין הישראלי וסוכנויות הביון של ארה"ב, בריטניה וגרמניה, והמידע "הולבן" והועבר לסבא"א. זה קרה ב"מפעל שעונים" קאליאה בטהרן (שבו בעצם ייצרו סרכזות) ובמחנות צבא בלוויזיאן ובפרצ'ין, שבו עסקו מדענים איראנים בניסויים ליצירת שרשרת פיצוץ. אך בכל המקרים הם לא הצליחו לטשטש לגמרי את העדויות. 

בשלב זה לא ברור מה רמת ההעשרה של שרידי האורניום שנמצאו ומה מקורם. האם הם היו על מכונות וציוד, שבאמצעותם עשו האיראנים ניסויים בהעשרת אורניום לרמות הנדרשות של חומר בקיע לפצצה (93%)? תשובות על כך יכולות להינתן "רק אם סבא"א תדרוש הסברים מאיראן", כפי שאמר לי אולי הוינאנן, לשעבר סגן מנכ"ל הארגון. הוא הוסיף כי "סבא"א חייבת לעשות זאת".

פגישת חירום בין איראן למעצמות בנושא הסכם הגרעין. צילום: רויטרס
פגישת חירום בין איראן למעצמות בנושא הסכם הגרעין. צילום: רויטרס

 
# # #
 
אל ההודעות של ראש הממשלה מצטרפת גם זו הדרמטית מכולן, במאי 2018, על כך שהמוסד גנב במבצע מזהיר בטהרן את ארכיון הגרעין הצבאי של איראן. ומכל ההודעות האלה ניתן להסיק חמש מסקנות חשובות.
 
# המודיעין הישראלי - על פי פרסומים המוסד ו־8200 - מצליח פעם אחר פעם לחדור לתוכנית הגרעין של איראן, כמו גם למיזם דיוק הטילים ולמאמציה להתפרס בעיראק ובסוריה.
 
# הגילויים על אתרי הגרעין מוכיחים כי איראן ממשיכה להפר בחשאי את מחויבותה להסכם הגרעין מ־2015 ולחברותה באמנה להפצת נשק גרעיני (NPT).
 
# בניגוד לכללי התנהלות ממלכתית, ובאופן חסר תקדים, נתניהו מרבה בשנה האחרונה - על רקע שתי מערכות הבחירות - לעשות שימוש פוליטי ציני במידע מודיעיני כדי להציב שיח וסדר יום ביטחוני ולמתג את עצמו כ"מר ביטחון". 
 
# התנהלותו של נתניהו טומנת בחובה נזק ביטחוני, כפי שאמר לי ראש המוסד לשעבר דני יתום. לדעתו שותפים גם ראשי מוסד אחרים ובכירים נוספים בקהילת המודיעין. גם בדרגים שמתחת לראש המוסד יוסי כהן יש מורת רוח מהתנהלות ראש הממשלה. נתניהו משפיל בפומבי את איראן ובכך מגביר אצל מנהיגיה את המוטיבציה להגיב ולנקום ולחפש את הפרצות שדרכן חודר המודיעין הישראלי. יש סכנה שייחשפו שיטות פעולה וסוכנים.
 
# למרבה הצער, לא ברור אם ראשי מערכת הביטחון - ראש המוסד כהן, שנחשב לשפוט של נתניהו (הודלף שהוא רואה בו את יורשו בראשות הליכוד), ראש המל"ל מאיר בן שבת והרמטכ"ל אביב כוכבי - מנסים למנוע מנתניהו לחדול מהמסחור שהוא עושה במידע מודיעיני רגיש לצורכי בחירות. יש לי ספקות אם הם מעיזים לומר זאת לנתניהו. ואם בכל זאת הרהיבו עוז בנפשם להתייצב מולו ונתניהו לא שעה להם, הרי ברור שהשפעתם עליו קטנה ביותר.