מיליונים מאזרחי תוניסיה שוב יוצאים היום לבחור נשיא חדש בבחירות דמוקרטיות. חמש שנים חלפו מאז בחרו את הנשיא הראשון באג'י קאיד א־סבסי, שנפטר ב־25 ביולי 2019 והביא להקדמת הבחירות, שהיו אמורות להתקיים בנובמבר. 53 אלף חיילים יאבטחו את הבחירות ואת הקלפיות בעת העברתן למטה הוועדה המרכזית של הבחירות בבירה.

תוניסיה, ארץ "האביב הערבי", היא המדינה הערבית היחידה שבה השלטון עבר בצורה שלווה אחרי מהפכות 2011, שהפילו רודנים ברחבי צפון אפריקה והמזרח התיכון. עם זאת, לקראת הבחירות, שבהן ייבחר יורש לנשיא הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות, מצב רוחם של רבים מהמצביעים הוא עגום. תסכולם נובע מהכישלון של הממשלה לשפר את איכות חייהם ובעיקר מהאבטלה הגואה.
ברחבי המדינה שוררת גאווה על הדמוקרטיה שקמה, ובייחוד על העימותים הטלוויזיוניים, שנמשכו שלושה לילות רצופים, בין 26 המועמדים, שתיים מהם נשים - 16 מועמדים מטעם מפלגות ועשרה עצמאים. הסקרים מצביעים על ארבעה מועמדים מובילים: הנשיא לשעבר אל־מונסיף אל־מרזוקי (74), שהוא המועמד המבוגר ביותר; ראש הממשלה לשעבר יוסף א־שאהד; השר לשעבר עבד אל־כרים א־זבידי; וחבר הפרלמנט עבד אל־פתאח מורו.
בבחירות מתמודדים נושאי תפקידים רבים שכיהנו בעבר: נשיא, שלושה ראשי ממשלה, שרים וכן שלושה צירי פרלמנט, ארבעה ראשי מפלגות, עורך דין, מרצה באוניברסיטה, יועץ ברשות מקומית, פעיל פוליטי ועיתונאי. 97 מועמדים הגישו את הטפסים, אך ועדת הבחירות המרכזית פסלה 71 מהם. תנועת "אני ערני" למאבק בשחיתות ולמען שקיפות הדגישה שעלו טענות נגד 12 מועמדים החשודים בזיוף הטפסים שלהם. במדינה חוששים משיעור מצביעים נמוך, בשל איכות החיים הנמוכה והאבטלה הגואה. "אם תוניסיה רוצה להצטרף למועדון הדמוקרטיות החזקות, עליה לשפר את ההזדמנויות הכלכליות לאזרחים", הצהיר המועמד יוסף א־שאהד, ראש הממשלה לשעבר.

החוקה קובעת כי הקואליציה בראשות ראש הממשלה שייבחר בידי צירי הפרלמנט תנהל את ענייני הפנים. הבחירות לפרלמנט ייערכו באוקטובר, והמפלגה האסלאמית הודיעה כי מועמדה הוא ראשד אל־גנושי. הנשיא, שהעם יבחר ישירות, ינהל את קשרי החוץ ויהיה המפקד העליון של הצבא.
הסקרים מצביעים על סבב שני של בחירות, מאחר ששום מועמד לא יקבל את הרוב הדרוש להתמנות כבר מחר לנשיאה השישי של תוניסיה.