נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נאם היום (שלישי) בפני עצרת האו"ם. מדובר בהופעתו השלישית מעל בימת העצרת המרכזית בניו יורק, ובראשית דבריו אמר: שבעה עשורים של היסטוריה עברו בתוך האולם הזה, עם כל הדרמה והעושר שלהם. במקום שבו אני עומד עמדו מנהיגים במהלך המלחמה הקרה. ראינו את ייסודן של אומות, ראינו מהפכות וגיבורים שהדהימו אותנו עם האומץ שלהם. כולם חלקו את השקפותיהם של הבמה הגדולה ביותר בעולם", אמר בראשית דבריו.



"יש כאלה שסבורים שהם נועדו למשול באחרים, אך אלו מושלים רק בעצמם. אני עומד כאן בתור מנהיג אומה ששמה ריבונות וחופש מעל הכל. ארה"ב בזבזה 3.5 מיליארד דולר כדי לחזק את צבאנו. בתקווה, שלא נצטרך לעולם להשתמש בכוח הזה", אמר טראמפ, "אמריקאים יודעים שבעולם שבו אחרים רודפים אחרי כיבוש ומעמד, עלינו למשול בשכל וברוח. לכן, אנחנו מכבדים מנהגים ותרבויות שהפכנו אותנו למה שאנחנו". לדבריו, מנהיגים חכמים תמיד שמים את אזרחיהם קודם. העולם שייך לפטריוטים ולאומות עצמאיות וריבונות שמגנות על אזרחיהן ומכבדות את שכנותיהן. לכן, אנחנו בארה"ב מתמקדים בהעצמת השאיפות של אזרחינו".



הוא הוסיף: "במשך עשורים, שיטת המסחר הבינלאומית נוצלה על ידי אומות, על חשבון מעמד הביניים. מחר אפגש עם נשיא יפן, אבה, כדי להמשיך לקדם הסכם סחר חדש". טראמפ ציין כי הבהיר ש"ארצות הברית מוכנה לקבל הסכם סחר חדש עם אנגליה, אחרי הברקזיט. אנחנו עובדים בצמוד לראש הממשלה בוריס ג'ונסון על הסכם סחר חדש".

בהתייחס ליחסים המתוחים עם סין, אמר טראמפ: "ארה"ב איבדה 60 אלף מפעלים לאחר שסין נכנסה לארגון הסחר העולמי. דרוש שינוי מהותי בארגון הזה. במשך שנים, הארגון התעלם מהמניפולציות הסיניות, אך הימים האלה עברו". הוא הוסיף כי "אני מקווה שנוכל להגיע להסכם שישרת את שני העמים, אך כפי שהבהרתי בעבר - לא אקבל הסכם גרוע עבור אזרחי ארה"ב. לדבריו, העולם מצפה שממשלת סין תכבד את ההסכמים שנחתמו עמה. "הנשיא שי הוא מנהיג גדול, אנחנו לא מחפשים עימות עם אף מדינה אחרת. אך לעולם לא אכשל בהגנה על האינטרס האמריקאי", הדגיש. 
 
בהמשך התייחס לסכסוך עם איראן והגדיר אותה כ"אחד האיומים הגדולים ביותר". הוא הסביר: "לא רק שהמשטר הזה הוא המממן מספר 1 בעולם של טרור, אלא גם מערער את היציבות בסוריה ובתימן, ומנסה לפתח נשק גרעיני. לא נאפשר לזה לעולם לקרות. הטלנו סנקציות כלכליות ברמה הכי חמורה על המשטר האיראני והן יוחמרו אם איראן לא תשנה את דרכה".

שר החוץ ישראל כ"ץ. צילום: דוברת שר החוץ


טראמפ ציין כי "במשך 40 שנה העולם הקשיב למנהיגי איראן ולבעיות שהם יצרו בעצמם. בשנה שעברה מנהיגיה טענו שישראל היא סרטן שצריך להשמיד. ארה"ב לא תסבול התנהגות אנטישמית כזו. למרבה המזל, יש הכרה גוברת בכך שמדינות האזור חולקות אינטרסים דומים. לכן, כה חשוב לייסד יחסים בין ישראל לשכנותיה". לדבריו, רק יחסים כאלה יוכלו להוביל לעתיד טוב יותר. אזרחי איראן זכאים לממשל שיביא לסיום השחיתות, לא כזה שיגנוב את כספם כדי למממן טבח ומוות בעולם. "הגיע הזמן שמנהיגי האיראן יפסיקו לאיים על מדינות אחרות, ויתמקדו בבניית מדינתם", הדגיש, "הגיע הזמן שהם ישימו את אזרחי איראן לפני הכל. רבים מידידותיה הגדולות ביותר של ארה"ב היום היו בעבר אויבות שלה. אנחנו רוצים שותפים, לא יריבים. אנחנו יודעים שכולם יכולים לצאת למלחמה, רק אמיצים יכולים לרדוף אחר שלום".

הוא התייחס ליחסים עם קוריאה הצפונית: "אמרתי לקים שמדינתו חייבת להתפרק מגרעין. אנחנו לא רוצים להמשיך במלחמות הללו, שלעולם לא נגמרות". בנושא סוגיית ההגירה, ציין הנשיא האמריקאי כי "מדינות רבות שנמצאות כאן מסייעות באתגר ההגירה הלא מפוקחת. לכולן יש את הזכות להגן על גבולן, וכך גם לארצנו. אנחנו נלחמים בהברחות בני אדם לארה"ב, ועובדים באופן צמוד עם שכנותינו, מקסיקו, גואטמלה ופנמה. מקסיקו מכבדת אותנו, ואנחנו מכבדים אותה". לדבריו, ארה"ב נקטה בפעולות חסרות תקדים כדי להפסיק את הזרם של הגירה בלתי חוקית.
 
טראמפ טען כי "מדורו הוא בובה של קובה, שמתחבא מאנשיו. ארה"ב הכינה סיוע רב שמוכן לשליחה ואנחנו מחכים ליום שבו הדמוקרטיה תחזור לוונצואלה, והיא תהיה חופשייה". לטענתו, הסוציאליזם הוא אחד המכשולים הגדולים שוונצואלה מתמודדת איתם. "משמעותם של סוציאליזם וקומוניזם היא כוח למעמד העליון. ארה"ב לעולם לא תהפוך לסוציאליסטית", הסביר.

כזכור, העצרת הכללית ה-74 של האו"ם נפתחה עם דבריו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ואחריו, באופן מסורתי, עלה נשיא ברזיל. זו היתה ההופעה הראשונה של ז'איר בולסונרו, שספג ביקורת חריפה בחודשים האחרונים בעקבות השריפות הגדולות ביער האמזונס.

בהמשך היום יישאו דברים גם מנהיגי מצרים, טורקיה, צרפת ובריטניה. מחר יהיה זה תורו של נשיא איראן חסן רוחאני, שבתחילה היה ספק אם יגיע לניו יורק בשל הסנקציות האמריקניות. השנה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ייעדר מהעצרת בשל המגעים להרכבת הממשלה. במקומו נסע שר החוץ ישראל כ"ץ, שיישא את נאומו ביום חמישי.