עוד מלפני שהושבע לנשיאות, גורמים רבים במפלגה הדמוקרטית דיברו על פתיחה בהליך הדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. עד כה יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית ננסי פלוסי התנגדה לפתיחת הליך זה, אך הלילה (רביעי), בעקבות פרשת חושף השחיתויות במערכת המודיעין, ובקשתו מנשיא אוקראינה לחקור את האנטר ביידן, בנו של סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, החליטה פלוסי לשנות את עמדתה, ולפעול להדחתו של הנשיא.



ננסי פלוסי. צילום: רוטירס
ננסי פלוסי. צילום: רוטירס



לדברי פלוסי: "טראמפ בגד ביושרה של החוקה האמריקאית, הנשיא חייב לשאת באחריות למעשיו. אף אדם אינו מעל לחוק". חברת הקונגרס הדמוקרטית, אילהן עומאר אמרה לפני הכרזתה של יו"ר בית הנבחרים: "פלוסי מרגישה שהנשיא עבר על החוק ורוצה לוודא שאנחנו נפעל להדחתו באופן יסודי ומהיר".

 
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב בטוויטר להודעת יו"ר בית הנבחרים על פתיחה בהליך הדחה נגדו: "יום חשוב כל כך באו"ם, כל כך הרבה עבודה וכל כך הרבה הצלחה, והדמוקרטים היו חייבים בכוונה להרוס אותו עם זבל חדש של ציד מכשפות. כל כך גרוע למדינה שלנו!", כתב טראמפ.

בנוסף, הורה טראמפ לפרסם את תמלילי שיחותיו עם נשיא אוקראינה. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב הנשיא האמריקאי: "אישרתי לפרסם את התמלילים המסווגים המלאים של שיחת הטלפון שלי עם נשיא אוקראינה זלנסקי. אתם תראו שהיא הייתה מאוד ידידותית והולמת. זה לא יותר מהמשך ציד המכשפות הגדול וההרסני ביותר בכל הזמנים".

כזכור, הליכי הדחה התנהלו בעבר נגד מספר נשיאים של ארצות הברית, אך רק שניים מהם, אנדרו ג'ונסון וביל קלינטון, הועמדו לדין על ידי בית הנבחרים, ושניהם זוכו מאוחר יותר על ידי הסנאט. נגד ריצ'רד ניקסון נוהל בעקבות פרשת ווטרגייט הליך הדחה שהופסק טכנית לאחר שהביא להתפטרותו של ניקסון. הליך ההדחה מנוהל בדומה להליכי אישום רגילים בבית המשפט מול שופט או חבר מושבעים.
 
מקורו החוקתי של ההליך בסעיף השני של חוקת ארצות הברית הקובע בפסקה הרביעית כי "הנשיא, סגן הנשיא, וכל נושאי המשרות האזרחיות של ארצות הברית, יודחו מכהונתם אם יורשעו בבגידה, שוחד או פשעים ועוונות חמורים אחרים". הסמכות הבלעדית להדחה מוקנית לבית הנבחרים. ההדחה תיושם בפועל לאחר קיום משפט בסנאט.