בעקבות פרשת חושף השחיתויות במערכת המודיעין ובקשתו מנשיא אוקראינה לחקור את בנו של סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, החליטה יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית ננסי פלוסי ולפעול להדחתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. פרופ' אבי בן צבי, מומחה בנושאי ארצות הברית ויחסי ישראל-ארה"ב מאוניברסיטת חיפה, ופרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, התייחסו בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM למשמעות של הליך ההדחה ולנאומו של טראמפ אמש באו"ם.



על מה רוצים להדיח את הנשיא?


פרופ' בן צבי: "הקש ששבר את גב הגמל של יו"ר בית הנבחרים היה השיחה שהתקיימה לפני חודשיים בדיוק בין הנשיא טראמפ לבין הנשיא הטרי של אוקראינה. השאלה הגדולה היא האם בשיחה הזו נרקמה עסקה בנוסח חברון-בראון. האם באופן מרומז או מוצהר, טראמפ הציע חבילה סיוע צבאי לאוקראינה, כמחסום אל מול האיום הרוסי המתמשך, ובתמורה להפללת בנו של יריבו המיועד ג'ו ביידן במרוץ לבית הלבן. ההיתכנות להדחת הנשיא היא מאוד נמוכה. זה מעולם לא קרה ונדרש רוב של שני שלישים".



 


אני זוכרת את הפרשנויות והגורמים שהתבטאו בתקשורת על כך שטראמפ יחבק את רוחאני. לא רק שהוא לא חיבק אותו, הוא הביא לו חבילה של סנקציות ונאום חריף. למה זה קרה?
פרופ' רבי: "מה שטראמפ עושה זה מקצה תיקונים להבנות לא נכונות של איראן של המצב. האיראנים זקפו את פיטוריו של בולטון לזכותם ופרשו זאת כצעד שמביע גרירת רגליים ורפיון אמריקאי. טראמפ בסופו של יום מקשיח עמדות ומבהיר שאם איראן לא תחזור לדרך הישר - היא תספוג. זה חלק מהמלחמה הפסיכולוגית. זו המראה ההפוכה של הנאום הצפוי היום של רוחאני, הנשיא האיראני. מבחינת איראן - היא רוצה לשמור על תוכנית הגרעין ולא תיסוג מילימטר מההבנות של 2015.

פרופ' בן צבי: "להערכתי בנאום שלו אתמול הייתה רמיזה שהוא מוכן לשיחות. הוא השאיר פתח. אני חושב שהוא עשה תיקון עם שוליים של עמימות. הטון עצמו היה חריף וחסר פשרות עם שוליים לפשרה מינימלית".

רוחאני אומר שישראל תומכת בדאעש וארה"ב היא הגורם הכי גדול המחולל טרור במזרח התיכון.
פרופ' רבי: "זה מצטרף להצהרה של חמינאי שאמר שחיזבאללה בלבנון היא איראן, שהמיליציות השיעיות זה איראן וגם מנסה לשלב את ישראל. הכל בכדי להפעיל לחץ ישיר ועקיף כדי להשיב את כולם למשא ומתן".

פרופ' בן צבי: "צריך לזכור בכלל המכלול הזה שיש הרבה מנופי השפעה, איומים וסנקציות מחריפות, אך לטראמפ אין שום רצון לצאת לעימות צבאי ולא בשנת בחירות. תפיסת העולם שלו היא לאיים ולהקרין עוצמה, אך לא להשתמש בה. הוא סולד מהסלמה צבאית".

פרופ' רבי: "איראן חשה היום קצת יותר טוב, היא יוצאת מתוך הנחה שטראמפ לא יעשה את מה שלא עשה בכל תקופת שנות כהונתו".