יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, התייחס היום בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק להבטחת הבחירות של בנימין נתניהו. "אם בקעת הירדן תסופח, ההסכמים עם ישראל יבוטלו", אמר יו"ר הרשות הפלסטינית. לדבריו, "תהיה מלחמת דת אם ישראל תמשיך את מדיניותיה בירושלים ותמנע ממתפללים להתפלל במקומות הקדושים".



עוד הוסיף אבו מאזן כי "הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תישא באחריות לסיום הכיבוש הישראלי וציין: "אני בעד פתרון שתי המדינות כי זהו הפתרון היחיד. אינני רוצה פתרון מדינה אחת, חצי מדינה או מדינת אפרטהייד. ידינו מושטות למשא ומתן. ההזמנה האחרונה לניהול מו"מ הייתה מרוסיה, אך נתניהו סירב לה". בנוסף, אמר יו"ר הרשות כי יקיים תהליך בחירות כלליות בעזה, הגדה המערבית וירושלים.



צילום: רויטרס



אמש נשיא צרפת עמנואל מקרון השוהה בימים אלה בניו יורק לרגל העצרת השנתית של האו"ם, התייחס לפגישתו עם אבו מאזן ואמר ל"מעריב" כי בכוונת יו"ר הרשות הפלסטינית לפתוח כבר בימים הקרובים ביוזמות עצמאיות וכי "צרפת תתייצב לצידו כדי לתרום בצורה יעילה לפתרון הסכסוך במזרח התיכון".



מקרון האריך את שהותו בתפוח הגדול כדי להמשיך במאמצים להפגיש בין נשיא איראן חסן רוחאני ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ. "צריך שהשניים ייפגשו עכשיו", הסביר הנשיא הצרפתי, "רוחאני לא יבוא בחודשים הקרובים לארה"ב וטראמפ לא יסע לטהרן - זו תהיה הזדמנות שהוחמצה".
 
בסיכום ביקורו אמר מקרון לכתבים כי ארצו פעלה ליצירתם של כל התנאים לפגישה כזאת וכי חלה התקדמות ביוזמה. "התנאים מונחים על השולחן ועכשיו על שני הצדדים לקחת אחריות ולהיפגש", הוסיף, יש צורך ביצירת אמון בין הצדדים. קווי התכנית כוללים ארבעה מרכיבים - להבטיח שלאיראן לא יהיה לעולם נשק גרעיני והתחייבות מצידה לאג'נדה שתוביל לכך; יציאה מהמשבר בתימן; תכנית לביטחון אזורי שתוסכם תחילה בין וושינגטון לטהרן שתורחב אחר כך לכל המעצמות שחתמו על הסכם הגרעין ולמדינות האזור, ולבסוף - הסרת הסנקציות על איראן.
 
 בתשובה לשאלת "מעריב" אמר מקרון כי תכנית השלבים שלו לפתרון העימות עם איראן כוללת משא ומתן לביטחון אזורי שיכלול את מדינות האזור. לגבי שילובה של ישראל בתוכנית אמר: "אי אפשר ללחוץ יותר מדי בשלב זה, כשיש קשיים להסכמה על משא ומתן קולקטיבי. עם זאת, ברגע נתון, ואם המשא ומתן יתקדם, צריך יהיה שיצטרפו אליו כל המעצמות באזור, ובכללן ישראל".