ה"ניו יורק טיימס" דיווח הלילה (שלישי) כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביקש מראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון להשיג מידע בעניין חקירתו של התובע המיוחד לשעבר רוברט מולר, שחקר את התערבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. 



לפי הדיווח, טראמפ ניסה לשכנע את מוריסון לסייע לתובע הכללי וויליאם בר בחקירת המקורות שהובילו לפתיחת חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות, לבקשתו של בר, שכבר הואשם על ידי הדמוקרטים בטיוח החקירה בראשות מולר.



גורם בממשלת אוסטרליה אישר כי ראש הממשלה סקוט מוריסון שוחח עם טראמפ בחודש שעבר והסכים לסייע לו בחקירת התובע המיוחד, כך דווח הלילה בסוכנות הידיעות "רויטרס". ברשת ABC דווח, כי אחד מדוברי ממשלת אוסטרליה אמר כי "ממשלת אוסטרליה תמיד מוכנה לסייע, לשתף פעולה ולשפוך אור על כל נושא שנחקר".



בשבועיים האחרונים נחשפו פרטים על שיחה שקיים הנשיא טראמפ עם מקבילו האוקראיני, בה הפעיל הנשיא האמריקאי לחץ על זלינסקי לחקור את עסקיו של האנטר ביידן, בנו של ג'ו ביידן - מועמד דמוקרטי אפשרי לנשיאות ב-2020, בתמורה לסיוע צבאי. טראמפ הודה כי ביקש חקירה שכזו ממקבילו, אך הבהיר כי הופעל לחץ על אוקראינה לעשות זאת.



עם זאת, באותה התקופה הבית הלבן עצר סיוע צבאי לאוקראינה. הבית הלבן פרסם, לבקשת טראמפ, את תמלילי השיחה - שנחשף מאז שהוסתרה בשרת מסווג למרות שאין תוכנה מסווג, ולפיהם הנשיא האמריקאי העלה את נושא חקירתו של ביידן שמונה פעמים, גם כאשר הנשיא האוקראיני דיבר על נושא הסיוע, וציין כי "ארצות הברית עושה רבות למען אוקראינה, ולכן אנחנו צריכים שתעשו משהו בשבילנו", כששוב - הוא מתייחס לנושא ביידן. בנוסף לכך, התברר כי בשרת בו הוסתרה השיחה, נמצאות כיום שיחות נוספות עם מנהיגים שקשריהם לממשל טראמפ נחשבים לחשודים - בהם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן.



ביום שבת האחרון זימנו חברי הקונגרס הדמוקרטים את מזכיר המדינה מייק פומפאו בעקבות מעורבותו בפרשת "אוקראינה-גייט" שעלולה להוביל להדחתו של נשיא ארצות הברית. הדמוקרטים דורשים מפומפאו לחשוף מסמכים על הלחץ שהפעיל, לכאורה, טראמפ על מקבילו האוקראיני זלינסקי, כדי שהאחרון יספק פרטים מכפישים על ביידן.



במקביל לכך, הודיע השליח המיוחד האמריקאי לאוקראינה, קורט ולקר כי הוא מתפטר מתפקידו. אמנם להתפטרותו לא ניתנה סיבה רשמית, אך הופעתו במסמכי חושף השחיתויות כמי שסייע לעורך דינו של טראמפ רון ג'וליאני להיפגש עם בכירים בממשלה האוקראיני היא ככל הנראה העומדת מאחורי מהלך זה.



זימונו של פומפאו הוא הזימון הראשון מצד חברי הקונגרס הדמוקרטים בפרשה, מאז הודיעו על תחילת הליך הדחה נגד טראמפ, אך חברי המפלגה הבהירו כי במהלך שבוע הבא הקונגרס יזמן לשימוע עדים נוספים וייקבע את לוח הזמנים בו העדים ייתנו עדותם לקונגרס. "הכל קורה בזמן אמת", אמר חבר הקונגרס הדמוקרטי ממדינת אילינוי מייק קוויגלי והוסיף, "זה לא הזמן לשבת ולתכנן" תוך שהוא קורא לחבריו למלגה לפעול ביעילות ומהירות.