אדם אחד נהרג בהפגנות בעד הדמוקרטיה: משטרת הונג קונג ירתה היום (שלישי) גז מדמיע וכדורי גומי לעבר מפגינים שזרקו פצצות דלק בבירתה של בועת העסקים התוססת של מזרח אסיה, בזמן ששכנתה מצפון, סין, מציינת את יום הרפובליקה ה-70. האלימות התפשטה ברחבי נמל העיר ועד קוואלון בהפגנה שהפכה להיות אירוע המחאה האלים ביותר מאז תחילת ההפגנות לפני כארבעה חודשים. על פי דיווחים שונים, אדם אחד נהרג, ועוד 15 בני אדם נפצעו באזורים שונים בהפגנות בעיר.



עיתונים מקומיים בסין ובהונג קונג לצד שידורי טלוויזיה דיווחו על לפחות אדם אחד שנפגע בחזה על ידי שוטרים שירו כדורים חיים. במשטרה המקומית בהונג קונג לא התייחסו לבקשות התגובה, או הגיבו באופן רשמי לדיווחים האלו, אך יצאו בהודעה רשמית בה הודו שאכן השתמשו באש חיה, אך לא לעבר מטרות אדם אלא לשם הרתעה.

סרטון וידאו אחד בו נראה שוטר יורה בחזה של מפגין נעשה ויראלי בשעות האחרונות בעיצומן של ההפגנות, אך לא היה אישור מיידי כי מדובר בסרטון אמיתי ולא הייתה אפשרות להוכיח את אמינותו. דיווחים מאומתים מספרים על ירי בתותחי מים לעבר מפגינים שהשליכו בקבוקי תבערה מחוץ לבנייני ממשלת הונג קונג. המשטרה המקומית הכריזה כי ה"מתפרעים", עשו שימוש בחומצה ברובע טואן מון כנגד שוטרים וגרמו לפציעתם של עשרות, ביניהם כתבים.

מפגין בהונג קונג. צילום: רויטרס


הונג קונג נמצאת במתח רב מזה שבועות רבים, עם הפגנות אלימות לרוב, בזמן שהרשויות מנסות להרגיע מפגינים מלנסות לחבל בחגיגות הרפובליקה הסינית שחלות, כאמור, היום. המצב המתוח מגיע כתוספת על רקע הקושי בביסוס הסכם הסחר בין סין וארצות הברית, והכלכלה הסינית שמאטה ונחלשת בעקבות זאת.

חלק מהמפגינים נשבעו להפוך את יום חגיגות ה-70 להקמת הרפובליקה העממית של סין להזדמנות חד פעמית ליצור השפעה חזקה על דעת הקהל בסין בנושא חוק ההסגרה עליו הם מוחים, ולמעשה, עד כינון של דמוקרטיה מלאה על החלק הזה של סין. יש לציין כי יום חגיגות הרפובליקה של סין הוא הזדמנות של הממשל בבייג'ינג להוציא לראווה את יכולתה הכלכלית והצבאית של הרפובליקה העממית.

בתוך כך, שר החוץ של בריטניה, דומיניק ראב אמר כי השימוש בתחמושת חיה על ידי משטרת הונג קונג היא מוגזמת ובלתי פרופורציונלית, אחרי הדיווחים המקומיים על הירי לעבר מפגין. "חרף העובדה שאין הצדקה לשימוש באלימות מצד המפגינים, השימוש בתחמושת חיה היא לא פרופורציונלית ורק מעלה את נפיצות הסיטוציה", אמר ראב בהצהרתו.