התובע הכללי לשעבר באוקראינה, ויקטור שוקין, שחקר את התיק בעניינה של החברה האוקראינית לייצור גז "בוריסמה", בה חבר בנו של סגן נשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן, אמר במהלך שיחה פרטית עם עורך הדין רודי ג'וליאני (עורך דינו האישי של הנשיא דונלד טראמפ) מוקדם יותר השנה כי קיבל הוראה לרדת מהחקירה. הפרטים נמסרו לקונגרס על ידי המפקח הכללי של מחלקת המדינה ביום רביעי.
בפוקס ניוז השיגו עותק של רשימותיו של ג'וליאני משיחה שנערכה בינואר 2019 עם התובע האוקראיני המפוטר ויקטור שוקין, בו טען כי חקירותיו נעצרו בגלל פחד מארה"ב. בראיון צויין כי "שוקין ניסה להמשיך בחקירות, אולם ביוני או ביולי 2015 או בסביבתו אמר שגריר ארה"ב ג'פרי פייאט כי יש 'לטפל בחקירה בכפפות לבנות', שלדברי התובע לשעבר, המשתמע מכך הוא שלא עושים דבר". בנוסף נטען כי נאמר לשוקין כי ביידן עצר את הסיוע לאוקראינה בעקבות החקירה.

ויקטור שוקין פוטר בשנת 2016, לאחר שלטענתו סרב לסגור את התיק בעניינה של "בוריסמה". עוד עלה מהדיווח כי ביידן לא היה שבע רצון מסירובו של התובע לסגור את התיק נגד החברה. עם זאת, לא נמצאו הוכחות לכך שסגן הנשיא דאז פעל שלא כשורה, והוא לא היה הגורם האמריקני היחיד באותה תקופה, יחד עם מדינות מערביות אחרות, שלחצו על קייב להדיח את התובע הכללי.

בשבועיים האחרונים נחשפו פרטים על שיחה שקיים הנשיא טראמפ עם מקבילו האוקראיני, ולדימיר זלנסקי, בה הפעיל הנשיא האמריקאי לחץ על זלינסקי לחקור את עסקיו של האנטר ביידן, בנו של ג'ו ביידן - מועמד דמוקרטי אפשרי לנשיאות ב-2020, בתמורה לסיוע צבאי. טראמפ הודה כי ביקש חקירה שכזו ממקבילו, אך הבהיר כי הופעל לחץ על אוקראינה לעשות זאת.



עם זאת, באותה התקופה הבית הלבן עצר סיוע צבאי לאוקראינה. הבית הלבן פרסם, לבקשת טראמפ, את תמלילי השיחה - שנחשף מאז שהוסתרה בשרת מסווג למרות שאין תוכנה מסווג, ולפיהם הנשיא האמריקאי העלה את נושא חקירתו של ביידן שמונה פעמים, גם כאשר הנשיא האוקראיני דיבר על נושא הסיוע, וציין כי "ארצות הברית עושה רבות למען אוקראינה, ולכן אנחנו צריכים שתעשו משהו בשבילנו", כששוב - הוא מתייחס לנושא ביידן. בנוסף לכך, התברר כי בשרת בו הוסתרה השיחה, נמצאות כיום שיחות נוספות עם מנהיגים שקשריהם לממשל טראמפ נחשבים לחשודים - בהם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן.



בעקבות הפרשה באוקראינה הכריזה יו"ר בית הנבחרים הדמקורטית, ננסי פלוסי, על פתיחה בהליך הדחה של הנשיא טראמפ. לדברי פלוסי: "טראמפ בגד ביושרה של החוקה האמריקאית, הנשיא חייב לשאת באחריות למעשיו. אף אדם אינו מעל לחוק". 
כזכור, הליכי הדחה התנהלו בעבר נגד מספר נשיאים של ארצות הברית, אך רק שניים מהם, אנדרו ג'ונסון וביל קלינטון, הועמדו לדין על ידי בית הנבחרים, ושניהם זוכו מאוחר יותר על ידי הסנאט. נגד ריצ'רד ניקסון נוהל בעקבות פרשת ווטרגייט הליך הדחה שהופסק טכנית לאחר שהביא להתפטרותו של ניקסון. הליך ההדחה מנוהל בדומה להליכי אישום רגילים בבית המשפט מול שופט או חבר מושבעים.
מקורו החוקתי של ההליך בסעיף השני של חוקת ארצות הברית הקובע בפסקה הרביעית כי "הנשיא, סגן הנשיא, וכל נושאי המשרות האזרחיות של ארצות הברית, יודחו מכהונתם אם יורשעו בבגידה, שוחד או פשעים ועוונות חמורים אחרים". הסמכות הבלעדית להדחה מוקנית לבית הנבחרים. ההדחה תיושם בפועל לאחר קיום משפט בסנאט.