תוכנית הלימודים החדשה ברשות הפלסטינית בוצעה בהדרגתיות בשלוש השנים האחרונות, על פי רפורמה במשרד החינוך הפלסטיני ברמאללה, לכיתות א' עד י"ב, והשנה אין בתוכנית הלימודים כמעט כל זכר להסכמים ולסבבי המשא ומתן בין הפלסטינים לישראל בשלושת העשורים האחרונים. זאת, למרות שחומר זה הופיע בספרים הישנים. הספרים החדשים נלמדים במערכת החינוך בגדה המערבית, רצועת עזה ובמזרח ירושלים.

ספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית עברו רפורמה מקיפה בשלושת השנים האחרונות בהם נכתבו מחדש והוחלפו כל ספרי הלימוד לכיתות א'-י"ב שנלמדו בין השנים 2000-2016. שנת הלימודים הנוכחית (2019-20) מציינת את סיום הרפורמה בהם לראשונה תלמידי כלל הכיתות לומדים מהספרים החדשים.



בספטמבר 2016 פורסמו גרסאות החדשות של ספרי כיתות א'-ד'. בספטמבר 2017 פורסמו הספרים לכיתות ה-י, בספטמבר 2018 פורסמו ספרי כיתות י-יב החדשים ובספטמבר 2019 הסט הכולל נכנס רשמית ללימוד בכל הכיתות לאחר תיקונים אחרונים בכל הספרים.



על פי מכון IMPACT-se, מכון מחקר ומדיניות ישראלי-בינלאומי החוקר ומנתח ספרי לימוד מכל העולם, בספרי הלימוד אין שום רמז אפילו לאפשרות לפתור את הסכסוך עם ישראל בדרכי שלום. הסכמי שלום, פסגות ומפגשים עם ישראל שנכתב עליהם בעבר בספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית מבוטלים כעת כמו: קריאתו של יאסר ערפאת לעידן חדש של דו-קיום, משא ומתן עם ישראל כיעד הסופי לחיות זה לצד זה בשלום ובביטחון, פגישות בין בכירים ישראלים לבכירי אש"ף שהובילו למשא ומתן לשלום, ועידת אנאפוליס, "תוכנית מפת דרכים", הסכמי קמפ דייוויד, הסכם מזכר וואי ריבר וגם הסכם השלום של ישראל עם ירדן.



בנוסף, כך עולה מהסקירה, בספרי הלימודים הפלסטינים אין לגיטימציה של נוכחות יהודית היסטורית כלשהי בישראל, ששמה מוזכר בסוגריים - סימן לאי לגיטימציה. ההיסטוריה והמורשת היהודית מוצגים שוב ושוב כזיופים, מקומות קדושים יהודיים מוצגים כאזורים מוסלמים שציונים השתלטו עליהם. דוגמאות לשיעורים שבוטלו עתה אודות נוכחות יהודית ושורשים היסטוריים שהופיעו בעבר בספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית כוללות: הכרה בישראל והקמתה בשנת 1948, השם "ישראל" בשתי מפות של ספר לימוד להיסטוריה, נוכחות היסטורית יהודית וקשר לירושלים כבירת היהודים באותה תקופה, ממלכות יהודיות עתיקות בארץ ישראל כמו "ממלכת דוד", "ממלכת ישראל הצפונית", "ממלכת יהודה".



מנכ"ל מכון IMPACT-se, מרכוס שף, אמר: "שנת לימודים נוספת יצאה לדרך בה 1.3 מיליון תלמידי בית ספר פלסטינים עוברים רדיקליזציה יום יומית על ידי משרד החינוך הפלסטיני. קשה להבין איך החינוך לשנאה הזה ממומן על ידי מדינות תורמות זרות ללא פיקוח על התכנים. רק בחודש שעבר האו"ם קרא לרשות הפלסטינית להסיר תכנים אנטישמים מסיתים מספרי הלימוד. האיחוד האירופי יזם חקירה מעמיקה לבדיקת הסתה בספרים והפרלמנט האירופי העביר חקיקה בשנה שעברה הקוראת למנוע העברת כספים למגזר החינוך הפלסטיני המשמשים לשנאה ואי קבלת האחר. גם בארה"ב חקיקה דו-מפלגתית הוגשה לקונגרס בנושא".



צילום: רויטרס .יצחק רבין ז"ל, יאסר ערפאת וביל קלינטון בהסכם אוסלו
צילום: רויטרס .יצחק רבין ז"ל, יאסר ערפאת וביל קלינטון בהסכם אוסלו



שף הוסיף, כי "תוכנית הלימודים החדשה והקיצונית הזו לא הושקה במקרה. זו החלטה אסטרטגית שהתקבלה על ידי הרשות הפלסטינית. תוכנית לימודים שהושמטו ממנה במכוון רוב המו"מ לשלום עם ישראל והוכנסו אליה מאות דוגמאות קיצוניות חדשות שלא הופיעו בעבר המעודדות ג'יהאד, אלימות, דמוניזציה והסתה באופן שיטתי בכל הכיתות ובכל הנושאים, היא בלתי מתקבלת על הדעת ואינה עומדת כהוא זה בסטנדרטים חינוכיים בינלאומיים של אונסק"ו לקבלת האחר, לשלום וסובלנות, וצריך לשנותה מהיסוד".



סמנכ"ל מכון המחקר, אריק אגסי, הוסיף: "מזעזע שהרשות הפלסטינית הוציאה את החומרים היחידים שעוד הופיעו בספרי הלימוד הפלסטינים שנתנו רקע על עשיית שלום עם אויבים. מדובר בהקצנה מטרידה ומדאיגה ביחס לספרים הקודמים. תכנית הלימודים החדשה הזו לא רק משמידה את האפשרות לשלום עם ישראל, אלא גם מעצימה ומקדמת אלימות ושנאה יותר מאי פעם". ספרי לימוד הם ללא ספק הכלי החזק ביותר לעיצוב תודעה בקרב צעירים. הרשות הפלסטינית מבינה את זה היטב. שינוי לחיוב בספרי הלימוד הפלסטינים הוא המפתח ליצירת חברה פתוחה וסובלנית יותר כלפי הניסיון להגעה לשלום בר קיימא עם ישראל וקץ אמיתי של הסכסוך".



יו"ר כחול לבן בני גנץ התייחס למחיקת הסכמי השלום מספרי הלימוד הפלסטינים: "אם אכן נמחקו בספרי הלימוד הפלסטינים ההסכמים עם ישראל - זוהי פגיעה בראש ובראשונה בצעירים הפלסטינים. היכולת להגיע לעתיד טוב יותר מתחילה בחינוך הדורות הבאים לשלום, לסובלנות, לדו קיום ולא בהסתה והאדרת מחבלים מתאבדים. מחיקת העבר היא פיגוע לתקווה לעתיד טוב יותר".



יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה התייחס אף הוא למחיקת האזכורים, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "כאילו שבישראל מלמדים על הסכם אוסלו ולא על חוק הלאום. אולי הפלסטינים מחקו את ההסכמים מספרי הלימוד, אבל ישראל מוחקת אותם מהשטח בכל יום שהיא מפרה אותם. רק מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל תבטיח שלום ובטחון לשני העמים".