התובע הפדרלי בגרמניה, פיטר פרנק, אמר היום (חמישי) כי סטפן באלייט שביצע את פיגוע הירי סמוך לבית הכנסת בעיר האלה שבגרמניה אתמול, ניסה לבצע טבח במקום ועודד גם אנשים אחרים במקום לפעול כמוהו.



בנוסף מסר התובע, כי החשוד ככל הנראה בנה בעצמו חלק מכלי הנשק ומחומרי הנפץ שנמצאו ברכבו. "מה שחווינו אתמול היה מתקפת טרור", סיכם פרנק.



כזכור, במהלך יום הכיפורים התבצע הירי בבית הכנסת שקיפח את חייהם של שני מתפללים, גבר ואישה, ושניים נוספים נפצעו קשה. לאחר מספר שעות התפרסמו בגרמניה הדיווחים על זהותו של היורה באלייט, שתואר כמכחיש שואה וכשונא פמיניזם ומהגרים. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הגיעה למקום על מנת להביע הזדהות עם הקהילה היהודית. במהלך ביצוע הירי הוא צילם את התקיפה במצלמת "גו פרו" והעלה לאתר שיתוף של משחקי וידאו. בסרטון נשמע היורה אומר כי "היהודים הם מקור כל הבעיות".



חברים בקהילה היהודית בגרמניה המונה 200,000 חברים הביעו חשש רב ודאגה בעקבות הפיגוע. "זה לא צירוף מקרים שזה קרה במזרח גרמניה. הימין הקיצוני מאוד חזק שם", אמר צרפתי. יצוין כי חברי מפלגת ה-AFD הימנית גינו את פשע השנאה שאירע אתמול בעיר האלה, אך יחד עם זאת מנהיג המפלגה, ביורן הוקה, התבטא בעבר בצורה אנטישמית כשאמר כי אנדרטת השואה בברלין היא "אנדרטה של ​​בושה" וכי על בתי הספר במדינה להדגיש את הסבל של העם הגרמני במלחמת העולם השנייה.לאופר אמר כי למרות שהוקה עצמו גינה את הפיגוע, "מה שקרה מראה שאין להמעיט בערך של המפלגה הימנית. מנהיגים כמו הוקה לא רוצים לראות שהמילים שלהם מעודדות אנשים מסוימים להרוג".שרלוט קנובלוך, ניצולת שואה ונשיאת הקהילה היהודית במינכן, טענה כי הרטוריקה של ה-AFD שמתנגדת למהגרים תורמת לאווירת שנאה שמעודדת אלימות פוליטית."ההתקפה המפחידה הזו מבהירה כמה מהר מילים יכולות להפוך למעשים קיצוניים מבחינה פוליטית", אמרה קנובלוך. 
נטה קלר, יהודיה בת 76 שהגיעה לבית הכנסת עם בעלה, אמרה כי הפיגוע בעיר האלה המחיש כי גרמניה לא עושה מספיק כדי להילחם באנטישמיות."מפחיד אותי שאחרי השואה אנשים לא למדו דבר מההיסטוריה שלנו, שעדיין מכבידה עלינו היום", אמרה. "אנשים כמו התוקף כנראה מעולם לא פגשו יהודי בחייהם. הם פשוט מסונוורים משנאה".ג'וזף שוסטר, נשיא מועצת היהודים המרכזית בגרמניה, הזהיר מפני "הפוליטיקה הפוטנציאלית" של הימין הקיצוני: "זה מראה שהקיצוניות ימנית אינה רק התפתחות פוליטית כלשהי, אלא שהיא מסוכנת ביותר".

גם בישראל הביעו בכירי המדינה גינוי לירי ותמיכה בקהילה היהודית. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה לאירוע: "פיגוע הטרור נגד הקהילה בהאלה שבגרמניה ביום הכיפורים, היום הקדוש ביותר לעמנו, הוא עוד ביטוי לכך שהאנטישמיות באירופה מתגברת. בשם העם בישראל אני שולח תנחומים למשפחות הקורבנות ואיחולי החלמה מהירה לפצועים. אני קורא לשלטונות בגרמניה להמשיך לפעול בנחישות נגד תופעת האנטישמיות".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין התייחס גם הוא בצאת יום הכיפורים לפיגוע ואמר: "אנחנו המומים וכואבים את הרצח הנורא בפיגוע האנטישמי בגרמניה היום, בעיצומו של היום הקדוש והמשמעותי מכל עבור יהודים באשר הם בעולם כולו. אני קורא להנהגה בגרמניה ובעולם החופשי כולו למצות את הדין ביד קשה ובלתי מתפשרת מול האנטישמיות ותוצאותיה. אנחנו נמשיך ונאבק למען חינוך וזיכרון כנגד האנטישמיות המרימה ראשה שוב ושוב באירופה ובעולם בכלל מתוך ההבנה הברורה כי היא אינה בעיה של העם היהודי בלבד והיא מאיימת בהרסנותה על הקהילה הבינלאומית כולה".
יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, אמר בעקבות הרצח בגרמניה: "ליבנו עם הקהילה היהודית בהאלה, גרמניה. אני שולח תנחומים למשפחות הנרצחים ואיחולי החלמה מהירה לפצועים. האירוע שהתבצע על רקע אנטישמי, דווקא ביום הקדוש לעם היהודי, מצטרף לשורה של תקריות חמורות כנגד יהודים ברחבי העולם בשבועות האחרונים, ומחדד את הצורך של העולם כולם להילחם באנטישמיות ובתנועות אנטי יהודיות או אנטי ציוניות. רצף התקריות האנטישמיות האחרונות ברחבי העולם מצריך חשיבה והקפדה על נהלי האבטחה בקרבת ריכוזים יהודים ברמה המיידית. לא פחות מכך, התקריות האלו מדליקות נורה אדומה ומדגישות את הצורך לגדוע את האנטישמיות- בכוח, בהרתעה וגם בשינוי השיח".