נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שוחח טלפונית היום (חמישי) עם עמיתו נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר, בעקבות הפיגוע האנטישמי שהתרחש אמש בבית הכנסת בעיר האלה. השניים דנו בפעולות הננקטות על ידי ממשלת גרמניה לחקירת הפיגוע ובחשיבות המאבק הבלתי מתפשר באנטישמיות על כל צורותיה. בשיחתם אמר ריבלין: "אנו מעריכים את כל שעושות הרשויות בגרמניה בכדי להגן ולשמור על בטחון יהודי גרמניה, ומפצירים בכם להמשיך ולעשות זאת ביתר שאת," אמר הנשיא בשיחה עם מקבילו. "אני מעריך את תמיכתך ואת תמיכתה של הקנצלרית בקהילה היהודית ואת המחוות האישיות שלכם כמו גם את ביקורך בבית הכנסת מוקדם יותר היום."
 
הנשיא הוסיף: "אנו שותפים במאבק נגד אנטישמיות ונאו-פאשיסטיות. עלינו ללמוד מן האירוע הנורא הזה בכדי להבטיח ולוודא שלא ישוב. פאשיזם וניאו-פאשיזם, והרמת ראשה של האנטישמיות, הם סיבה לדאגה עבור העולם כולו." הדגיש הנשיא. נשיא גרמניה השיב: "אדוני הנשיא, אני חש את כאבכם, דאגתכם ופחדכם ושותף מלא לכך. אמרתי היום שלא די בהבעת הצער והוקעת המעשה. על גרמניה לממש את התחייבותה ההיסטורית להגן על חיי היהודים. הרוב המכריע של הגרמנים שרוצים בכך, חייב להישמע בקול רם וברור ולהיות פעיל יותר. הלילה אדבר עם ראשת הקהילה היהודית בגרמניה, שרלוט קנובלוך, ואנצל את ההזדמנות לחזור על דברי אלו שוב".

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. ראש הממשלה הביע הערכה על העמדה התקיפה שהביעה הקנצלרית מרקל נגד האנטישמיות. עוד נמסר כי רה"מ אמר בשיחה כי חשוב להגביר את המאמצים נגד תופעת האנטישמיות והקנצלרית הסכימה. הקנצלרית מרקל ציינה כי בכוונתה גם להגביר את המאמצים לאבטחת הקהילה היהודית.
 
יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, שיגר אגרת לשגרירי מדינות אירופה המוצבים בישראל בדרישה מראשי מדינתם לתגבר את האבטחה סביב המוסדות היהודיים במדינות אירופה לקראת חג הסוכות שייחל בשבוע הבא. זאת לאור הפיגוע הקשה בפתח בית הכנסת בעיר האלה בגרמניה ופיגועים קודמים שהתרחשו על אדמת אירופה בשנים האחרונות. 

אנגלה מרקל וחברי הקהילה היהודית בבית הכנסת החדש בברלין. צילום: רויטרס
"עלי להביע בפניך את דאגתי העמוקה מול הגידול חסר התקדים באלימות על רקע אנטישמי, בפרט לאחר ההתקפה הרצחנית על בית הכנסת בהאלה, גרמניה. וכמובן לאחר התקפות רצחניות קודמות נגד יהודים בטולוז, בפריז ובבריסל". כתב הרצוג והוסיף כי "הפיגוע הנוכחי נגד בית הכנסת בהאלה, במהלך היום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי, חייב להפעיל אזעקה רמה ברחבי אירופה". הרצוג קרא לתגבר את האבטחה על המוסדות היהודיים על אדמת אירופה וכתב: "אני קורא לך, בכבוד הראוי, לוודא שהאבטחה של בתי הכנסת והמוסדות היהודיים תקבל עדיפות גבוהה, במיוחד במהלך חג הסוכות הקרוב, שבו צפויים יהודים רבים להתכנס בבתי כנסת ובמוסדות קהילתיים לאורך כל שבוע החג".
הרצוג הוסיף דרישה מראשי המדינות לפעול באופן חקיקתי וחינוכי כנגד האנטישמיות ברחבי אירופה: "כמו כן אני מבקש, שתעשו את כל המאמצים האפשריים כדי להיאבק ביעילות באנטישמיות באמצעות חקיקה, אכיפה וחינוך. אנחנו מצויים בשעת חירום מובהקת וממשית בעניינים אלה, ואין לחסוך במאמצים על מנת לחסום ולחסל את האנטישמיות האלימה בכל מקום שבו היא מרימה את ראשה".