נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הזהיר כי פעילי דאעש שהוחזקו בצפון-מזרח סוריה עלולים לברוח מהכלא בעקבות המבצע הצבאי שמנהלת טורקיה באזור. כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. נשיא רוסיה, שאמר את הדברים במהלך ביקור בטורקמניסטן, ציין כי הוא אינו בטוח שטורקיה יכולה לשמור על המצב בשליטה.

בתוך כך, צבא סוריה הדמוקרטית, הכוח הכורדי העיקרי בצפון סוריה, מדווח כי בשני ימי הלחימה האחרונים - מאז פרוץ מבצע "מעיין השלום", נהרגו 22 לוחמים מכוחותיהם.

הבריחה ההמונית של הכורדים החלה שעות ספורות לאחר שנפתח מבצע "מעיין השלום", שעליו הכריז נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. רבבות אזרחים – גברים, נשים וטף - החלו להימלט על נפשם, פליטים חסרי כל. אל־מרסד, ארגון סורי לזכויות אדם שמקום מושבו בלונדון, דיווח כי הבריחה החלה עם תחילת ההפגזה של צבא טורקיה בערים סרקניה (ראס אל־עין) ואל־עבאיאד. בהמשך היום דווח כי צבא סוריה החופשי - ארגון המורדים הסורי, בן בריתה של טורקיה - השתלט על שני כפרים באזור.

הטורקים הפציצו 20 גשרים. הכורדים דיווחו על הרוגים ופצועים. ארדואן אמר כי מתחילת הקרבות שלשום בלילה נפלו בלחימה 109 לוחמים כורדים.
הכורדים מבהירים כי אין בכוונתם להיכנע. דוברם, אמד מוסא, אמר: "אם ינסו לכבוש את אדמתנו, ניאלץ להגן על עצמנו עד טיפת דמנו האחרונה. אנו ערוכים לכל סוג של לחימה".

הפצצות בצפון סוריה. צילום: רויטרס

 
מלבד קטאר, בת בריתה של טורקיה, גינו מדינות ערב את הפלישה לסוריה, אף שהאחרונה סולקה מהליגה הערבית בתחילת מלחמת האזרחים במדינה, לפני שמונה שנים וחצי. מחר יתכנסו שרי החוץ של הליגה הערבית כדי לדון בהתפתחויות. ארדואן תקף את סעודיה ואת מצרים ואמר: "על סעודיה להביט בראי. מי הביא את תימן למצבה? האם לא הרגתם אלפים בתימן? הרסתם כל דבר. גרמתם לעוני מחפיר".

על מצרים אמר ארדואן כי אין לה הזכות למתוח ביקורת, והוא האשים את הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי ב"רצח הדמוקרטיה" בארצו. ארדואן הדגיש כי מטרת המבצע "לשמור על שלמותה הטריטוריאלית של סוריה". חששם הגדול של האירופים הוא יציאתם לחופשי של כ־20 אלף אנשי ג'יהאד, 2,500 מהם צרפתים, שהוחזקו בידי הכורדים. נשיא צרפת עמנואל מקרון גינה את הפעולה של טורקיה. "טורקיה שכחה כנראה ששתי הקדימויות של הקהילה הבינלאומית הן המלחמה בטרור ובארגון דאעש ומניעת אסון הומניטרי לרבבות אנשים", אמר. "שני סיכונים אלה הם עכשיו באחריותה הבלעדית של טורקיה, העלולה להחזיר לדאעש את החליפות שלו".
 
צרפת ואיטליה זימנו את שגרירי טורקיה לשיחות נזיפה. גם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון גינה את הפלישה. בתגובה על הביקורת מאירופה שיגר ארדואן מסר חריף ואיום מפורש. "אם אתם קוראים למבצע הצבאי בסוריה 'פלישה'", אמר, "נוכל לפתוח את השערים ולשלוח את 3.6 מיליון הפליטים הסורים לאירופה".
במקביל נמתחת ביקורת בארה"ב על הנשיא דונלד טראמפ, גם מצד רפובליקנים. הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם אמר: "הקונגרס יגרום לטורקיה ולארדואן לשלם ביוקר על פעולתה. התפללו־נא לשלום בעלי בריתנו הכורדים, שנטש - באופן מביש - ממשל טראמפ".
 
פלישת טורקיה השאירה את טראמפ מבודד בזירה הפוליטית בוושינגטון כפי שלא היה מאז היכנסו לתפקיד - במפלגתו הרפובליקנית, באופוזיציה וגם בקרב יועציו. האחרונים, לדבריהם, יעצו לו להזהיר מפורשות את ארדואן מפני פעולה צבאית, אך הוא לא עשה זאת בחושבו שהדבר מובן מאליו. באחת מהצהרותיו הבלתי פוסקות אמר טראמפ: "הכורדים נלחמים למען אדמתם. הם לא עזרו לנו במלחמת העולם השנייה. הם לא עזרו לנו בפלישה לנורמנדי. חוץ מזה, הוצאנו עליהם סכומים גדולים בתחמושת, נשק, סיוע כספי ומשכורות. ובכל זאת, אנחנו אוהבים את הכורדים".
 
על החשש שמחבלי דאעש הכלואים בידי הכורדים ייצאו עתה לחופשי אמר: "הם יברחו לאירופה. הם רוצים ללכת לשם".טראמפ הוסיף: "טורקיה התחייבה להגן על המיעוטים, גם על הנוצרים, ולדאוג לכך שלא יהיה משבר הומניטרי. הם יישאו באחריות לכך". הוא הזכיר כי מאז נכנס לתפקידו הוא לא רצה להמשיך לנהל "מלחמות בלי סוף ובלי תכלית, בייחוד אם אינן מועילות לארה"ב. הכי קשה לי להודיע על מותם של חיילים למשפחותיהם". עם זה, הוא המשיך לאיים על טורקיה בעיצומים כלכליים חמורים.