גרמניה החליטה לאסור ייצוא נשק לטורקיה בתגובה לפלישת הצבא הטורקי לצפון-מזרח סוריה, כך דווח ב"Bild Am Sonntag" הגרמני. מוקדם יותר אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי סוריה צריכה להיות "חופשיה מכל פלישה זרה". הנשיא אמר את הדברים על רקע פלישתה של טורקיה לצפון סוריה והוסיף כי "כל מי שנמצא בשטחה של כל מדינה שלא כחוק - חייב להפסיק זאת".
 
שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, אמר לתקשורת בארצו כי "על רקע המתקפה הצבאית הטורקית בצפון-מזרח סוריה, הממשלה הפדרלית לא תנפיק אישורים חדשים לייצוא כל הציוד הצבאי שיכול לשמש את טורקיה בסוריה". יש לציין שגרמניה ייצאה נשק בשווי 243 מיליון יורו לטורקיה במהלך בשנת 2018. מדובר בכמות שהיוותה שליש מסך ייצוא הנשק הגרמני באותה שנה. 
 

בתוך כך, דווח כי קרוב ל-200 אלף בני אדם נאלצו לעזוב את בתיהם בעקבות הפלישה. גורמים בממשל האמריקאי וגורמים כורדים הזהירו כי הפלישה הטורקית, שנועדה למנוע אוטונומיה כורדית באזור הגבול, הביאה להקפאת המאבק בארגון המדינה האסלאמית (דאעש).



מוקדם יותר היום פורסם ב-CNN תיעוד מכלא אל-חוול שבו מוחזקים כ-70 אלף איש, בהם נשים וילדים, ביניהם גם קרוביהם של לוחמי דאעש. בסרטון תועד ניסיון מרד של בני משפחות הג'יהאדיסטים, שניסו להימלט גם הם.

ולדימיר פוטין. צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין. צילום: רויטרס


אתמול דווחו מקורות כורדיים על בריחתם של חמישה אנשי דאעש ממחנה בצפון סוריה. מרואן קאמשלו מסר, כי חמישה אנשי דאעש נמלטו מבית כלא בקאמשלי. במקביל, מקורות בכס"ד (כוחות סוריה הדמוקרטית), בהנהגה כורדית, דיווחו כי עשרות נשים ממחנה בו נמצאות משפחות לוחמי דאעש, ניסו להימלט מהמחנה, אך אנשי הביטחון החזירו אותם. במצלמה במעגל סגור נראו נשים מנסות להימלט מהשער הראשי, ואנשי ביטחון רודפים אחריהן. מוסטפא באלי, דובר כס"ד, מסר כי במחנה ישנם 70 אלף נשים וילדים שהובאו לאחר הרחקת אנשי דאעש מרחבי סוריה.

בתוך כך אישר משרד ההגנה של ארצות הברית כי כוח מיוחד של צבא ארה"ב נקלע ככל הנראה בטעות לאש ארטילרית של הכוחות הטורקיים בעיר קובאני שבצפון סוריה אתמול בלילה, אך ציין כי איש לא נפגע. "הפיצוץ התרחש באזור שבו הטורקים יודעים שנמצאים כוחות אמריקאיים", אמר דובר הפנטגון. עוד נמסר, כי החיילים האמריקאים נסוגו מקובאני.

מוקדם יותר אתמול אמר נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן כי "המבצע הצבאי לא מכוון כלפי הכורדים, שהם אחינו - אלא נגד ארגוני הטרור, והוא המבצע יימשך". הוא הוסיף: "אמרתי לטראמפ - אם תוכלו לעצור את הטרוריסטים, אז תעשו זאת. אך אתם לא תעשו זאת". לדבריו, באמצעות טיהור מזרח הפרת מהטרור, אנו מבטיחים את חזרת הפליטים הסורים מטורקיה לארצם. "הנוכחות שלנו בסוריה לא באה כדי לחלק את המדינה, אלא להבטיח את הזכויות של כל מי שחי בה", הסביר הנשיא הטורקי, "לצערי, המערב מתייחס לPKK כארגון טרור, אך לא מתייחס לזרועות של הארגון הזה כארגון טרור".