נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, וסגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, הגיעו הערב (חמישי) בפגישתם באנקרה להבנות לפיהם טורקיה תעצור את הפעולה הצבאית בצפון-מזרח סוריה ל-120 שעות (חמישה ימים). מטרת ההבנות היא לאפשר לכוחות הכורדים לסגת אל אזור בטוח ומוסכם. האזור הבטוח ייאכף בידי הצבא הטורקי, ושני הצדדים יחזקו את שיתוף הפעולה שלהם באזור.



נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בירך על ההסכם וצייץ: "חדשות נהדרות מטורקיה. תודה לך ארדואן, חייהם של מיליונים יינצלו". סגן הנשיא פנס אמר בצאתו מהפגישה עם ארדואן כי הצדדים הגיעו להבנות בנוגע להפסקת אש בצפון סוריה. פנס, שלצדו עמד מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, אמר כי במסגרת ההבנות המבצע הטורקי יסתיים לאחר שהנסיגה הכורדית תושלם.



מפקד הכוחות הסורים הדמוקרטיים, מזלום קובאני, הודיע כי הארגון מקבל את הפסקת האש ויעשה את מה שנדרש על מנת לקיים אותה. בניגוד אליו, הפוליטיקאי הכורדי אלדאר חליל התבטא כנגד הבנות הפסקת האש. "ארדואן רוצה לפלוש למרחק של 32 ק"מ בסוריה, אנחנו דוחים זאת", אמר לרשת אל ערביה..





מוקדם יותר היום, דווח על משבר ביחסים בין המדינות בעקבות מכתבו של טראמפ, לארדואן. "בוא נעבוד על הסכם, אל תהיה קשוח וטיפש!", כך כתב טראמפ לארדואן, בשבוע שעבר בעת שניסה ממנו לפלוש לצפון טורקיה במכתב שנחשף ביום רביעי בלילה, אולם המנהיג הטורקי לא התרגש ולאחר שזרק את המכתב לפח הורה לכוחותיו לצאת לבצע נגד הכורדים.

פגישת פנס ארדואן. צילום: רויטרס
במכתב השנוי במחלוקת מה-9 באוקטובר, שכתוב בשפה בלתי דיפלומטית וככל הנראה לא עבר עריכה מסודרת, קרא טראמפ לארדואן "לא להיות אחראי לטבח של אלפי בני אדם" מאחר שהתגובה תהיה סנקציות קשות על ארצו. "אני לא רוצה להיות אחראי על הרס הכלכלה הטורקית – ואני אעשה את זה", אמר הנשיא האמריקאי.
הוא המשיך להתחנן בפני ארדואן "לא לאכזב את העולם" וטען כי הנהגת הכורדים בצפון סוריה אף הודיעה לו כי היא מוכנה "לוויתורים שהם מעולם לא עשו בעבר" על מנת להגיע להסכם. "ההיסטוריה תסתכל עליך באופן חיובי אם תעשה את זה נכון ובאופן הומני", הוסיף טראמפ. "היא תראה אותך לנצח בתור השטן אם דברים חיוביים לא יתרחשו. אל תהיה קשוח, אל תהיה טיפש". מלשכתו של נשיא טורקיה נמסר כי ארדואן השליך לפח 
 את המכתב אך זה לא מנע ממנו לקבל אתמול את המשלחת האמריקאית בראשותם של סגן הנשיא מייק פנס ומזכיר המדינה מייק פומפאו. הפגישה התחלקה לשיחה בארבע עיניים שהתארכה לשעה ו-40 דקות ופגישה מורחבת בהשתתפות פומפאו והיועץ לביטחון לאומי, רוברט אובראיין. לא נמסרה הצהרה רשמית אחרי הפגישה אבל מקורות אמריקנים מסרו כי לא ציפו שארדואן יכריז על שביתת נשק מיד אחריה.
בקרמלין מודאגים מהמצב ההומניטרי בצפון סוריה עקב החלטתה של טורקיה לפתוח במבצע צבאי שם. דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר שהוא מודאג במיוחד ממצב הפליטים, והוסיף שפוטין וארדואן ידונו על המבצע הצבאי בעת פגישתם המשותפת בשלישי הבא בסוצ'י. הוא גם התייחס למכתב ששלח טראמפ לארדואן לפני כשבועיים וציין כי הוא מכיל שפה לא שגרתית, שאינה שכיחה בתכתובת בין ראשי מדינות. גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נאמה בפרלמנט הגרמני ובין שאר הדברים קראה לטורקים לסיים את למבצע הצבאי שלהם בצפון סוריה, ומבהירה שגרמניה לא תספק שום נשק לטורקיה. גרמניה נמנית בין מספר מדינות שהכריזו על הפסקת ייצוא הנשק לטורקי.
 
שר החוץ העיראקי מוחמד אל-חכים אמר במסיבת עיתונאים בבגדד עם עמיתו הצרפתי כי ממשלתו  נוקטת בכל הצעדים הביטחוניים למנוע מלוחמי דאעש להסתנן לארצו. "אנחנו מעוניינים מאוד במה שמתרחש בסוריה ובמיוחד באזור הסמוך לגבולנו", אמר אל-חכים. עוד הוסיף אל-חכים כי מדינתו מתחייבת לקבל לידיה את כל לוחמי דאעש ממוצא עיראקי כדי להעמיד אותם לדין. שר החוץ הצרפתי לה דריאן אמר במסע"ת משותפת עם שה"ח העיראקי כי על הקואליציה הבינ"ל למאבק בדאעש להיפגש מהר ככל האפשר נוכח הפלישה הטורקית לצפון סוריה, ומזהיר שההישגים שהושגו נגד ארגון המדינה האסלאמית נמצאים בפני סכנה
בית הנבחרים העביר ביום רביעי בערב הצעת החלטה שמגנה את החלטתו של טראמפ להוציא את כוחות הצבא האמריקאי מסוריה. בהחלטה תמכו 354 צירים דמוקרטים ורפובליקנים מול 60 מתנגדים בלבד ונאמר כי כי הקונגרס "מתנגד להחלטה לסיים מאמצים מסוימים של ארה"ב למנוע פעולות צבאיות של טורקיה נגד הכוחות הכורדיים בצפון מזרח סוריה". ההחלטה גם קוראת לטורקיה להפסיק את הפלישה ודורשת שארה"ב תגן על הכורדים, בעוד הבית הלבן "יציג תוכנית ברורה להביס את דאע"ש לחלוטין".