ההצבעה על הסכם הברקזיט לא תיערך היום, לאחר שתיקון חוק לעיכוב ההצבעה עבר היום (שבת) בפרלמנט הבריטי ברוב של 322 לעומת 306. ההצבעה בנושא נדחתה לשבוע הבא. הפרלמנט אישר בעצם תיקון שקובע כי הסכם הברקזיט שגיבש ראש הממשלה בוריס ג'ונסון לא יאושר עד לחקיקה נוספת, וכי ג'ונסון חייב כעת לבקש מהאיחוד האירופי הארכה נוספת של המשא ומתן. 

מוקדם יותר, בעוד אלפים רבים מפגינים ברחובות לונדון ודורשים משאל עם נוסף, ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון קרא לבית התחתון בפרלמנט הבריטי לאמץ את תוכנית הברקזיט שלו. במהלך נאומו בפרלמנט, אמר ראש הממשלה כי זהו הזמן להגיע להחלטה בנוגע לברקזיט ולסיים עם הנושא, כאשר לטענתו העסקה אליה הגיעה עם האיחוד האירופי היא התוצאה הטובה ביותר שיש, והוא מקווה להימנע מיציאה ללא הסכמה מהאיחוד האירופי. ג'ונסון ציין עוד כי גם באיחוד האירופי וגם בבריטניה רוצים לסיים עם הברקזיט וכל דחייה נוספת תהיה חסרת טעם. יושב ראש האופוזיציה ג'רמי קורבין, לעומתו, קרא לחברי הפרלמנט להתנגד לעסקה, שלטענתו היא אף גרועה יותר מהעסקה הקודמת, אליה הגיעה מיי, ואמר כי גם אם העסקה המוצעת תעבור בפרלמנט, היא לא תהיה סוף פסוק. 



"דחייה נוספת תהיה חסרת טעם". בוריס ג'ונסון, צילום: רויטרס
"דחייה נוספת תהיה חסרת טעם". בוריס ג'ונסון, צילום: רויטרס



כזכור, לפני יומיים הודיע ג'ונסון כי בריטניה והאיחוד האירופי הגיעו להסכם בנוגע לפרישה מהאיחוד האירופי, הסכם שעתה על הפרלמנט הבריטי לאשר או לדחות. פרישת הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי החלה ב-29 במרץ 2017 לאחר שבמשאל עם שהתקיים ב-23 ביוני 2016 הצביעו רוב תושבי הממלכה לפרוש מן האיחוד והכרעתם אושרה על ידי הפרלמנט והמלכה. 

תהליך הפרישה בפועל נפתח בהפעלת סעיף 50 באמנת ליסבון הדרוש כדי להתחיל את תהליך היציאה מהאיחוד, שאמור היה להסתיים ב-29 במרץ 2019 (אך המועצה האירופית אישרה, לבקשת הממלכה המאוחדת, דחייה של המועד עד ל-31 באוקטובר 2019. בכך אמורות להסתיים 46 שנות חברות באיחוד, החל מ-1973 אז הצטרפה בריטניה לשוק האירופי המשותף, הארגון שהפך מאוחר יותר לאיחוד האירופי.

עם זאת, בשלב זה לא ברור כיצד יוכל ג'ונסון לגייס רוב בפרלמנט, שזאת הפעם הראשונה מאז מלחמת פוקלנד ב-82' שהוא מתכנס ביום שבת. מרבית האופוזיציה כבר הודיעה על התנגדותה למתווה שהציג ג'ונסון, וכך גם מפלגת ה-DUP, עליה נשען הרוב הדחוק של ג'ונסון. גם במפלגתו שלו, המפלגה השמרנית, ישנם חילוקי דעות בנוגע לעסקה, אך ייתכן כי דווקא הפחד מפני עזיבה ללא הסכם בעוד כשבוע וחצי, יוביל מספיק חברי פרלמנט לתמוך בתוכניתו של ג'ונסון.