רבבות לבנונים משתתפים גם היום (ראשון) בהפגנות מחאה נגד ממשלתו של סעד אל-חרירי. גורם בכיר בממשלה אמר כי במסגרת הרפורמות שגיבש אל-חרירי עם הממשלה, תקבל ביירות סכום של 3.3 מיליארד דולר תרומות מהבנקים כדי להגיע למצב לפיו הגירעון בו היא נתונה יהיה "קרוב לאפס". עוד מסר הגורם, כי מתוכננות רפורמות להפרטת מגזר התקשורת ולשינוי מקיף במגזר האנרגיה והוסיף כי משכורות הנשיא, השרים וחברי הפרלמנט יקוצצו בכ-50% והסכום שיקוצץ יוענק למוסדות המדינה ולעובדי הרשויות השונות. הדיון בהקלות הכלכליות ובתוכנית הקיצוצים צפוי להתקיים מחר.


 
 
המחאה שהחלה ביום שלישי קוראת לסיום השלטון שהוביל למשבר כלכלי במדינה. היא החלה בעקבות אישור הממשלה על הטלת מס על שיחות בווטסאפ וביישומים דומים כגון פייסבוק ופייסטיים, וזאת במסגרת המאמצים להגדלת ההכנסות עבור תקציב 2020. בעקבות זאת, בסוכנות הידיעות הלבנונית העניקו להפגנות את השם "אינתיפאדת הווטסאפ". עם זאת, לאור המחאה הגוברת נגד הצעד, משרד התקשורת הלבנוני הודיע על ביטול המס.

במהלך ארבעת ימי המחאה יצאו אזרחים מכל קצוות לבנון לרחובות כשהם נושאים שלטים וקוראים להתפטרותו של אל-חרירי. המפגינים הגיעו למוקדים רבים, ובמהלך העימותים נהרגו שני בני אדם ורבים נפצעו. בתוך כך, שרת הפנים הגישה את התפטרותה לראש הממשלה ואילו צבא לבנון הודיע, כי הוא עומד לצד המפגינים שדורשים לחיות בכבוד, ודרש שההפגנות יתקיימו בדרכי שלום.

לבנונים מפגינים נגד הממשל. צילום: רויטרס
לבנונים מפגינים נגד הממשל. צילום: רויטרס


ביום שישי נשא ראש ממשלת לבנון נאום לאזרחים, בו התייחס למחאה במדינה: "אני מרגיש בכאב של הלבנונים, ואני תומך בכל הפגנה בדרכי שלום", אמר אל-חרירי בפתח דבריו, "הרפורמה שאנחנו רוצים אין פירושה העלאת מסים, אלא שינוי החוקים הישנים. ביקשתי מידידי לבנון הבינלאומיים לסייע במימון הרפורמות - והשותפים שלנו לא הציעו פתרונות חלופיים".

 

לדבריו, "אנחנו מבזבזים זמן בחיסול חשבונות עם האזרחים או עם מדינות בחו"ל. הוא  טען כי "יש אנשים בלבנון ששמחים על מה שמתרחש, ואולי יש תוכנית חיצונית שרוצה לקלקל את לבנון לאחר הרגיעה בסוריה, אך זה לא שולל את הזעם האמיתי של האזרחים שהתפוצץ לאחר שלוש שנים שהם המתינו בסבלנות".

סעד אל-חרירי. צילום: רויטרס
סעד אל-חרירי. צילום: רויטרס


ראש הממשלה הלבנוני הוסיף: "חשוב לי לדבר היום עם האזרחים. כולם יודעים שאני הפכתי את השולחן על עצמי כדי להציל את המדינה. מזה ארבע שנים אני מסתובב ממדינה למדינה כדי לפתוח את האופקים וההשקעות במדינה". לדבריו, הוא אינו מצטער על הקמת ממשלת האחדות, אלא על כך שלא העביר את המסר לאזרחים. "אני לא מצטער שאני עשיתי את המוטל עליי כדי להציל את המדינה", הסביר.

בהמשך נאומו נתן אל-חרירי ארכה בת 72 שעות לשותפים כדי לשכנע את האזרחים והקהילה הבינלאומית בדבר קידום רפורמה כלכלית. "אני נותן לעצמי הזדמנות קצרה מאוד: השותפים שלנו יחליטו כדי לשכנע אותי, את האזרחים ואת הקהילה הבינלאומית שיש רפורמה נגד השחיתות ולמען הצלת המדינה. אני מעניק הזדמנות של 72 שעות - לפני שאני מחליט אחרת".

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, התייחס אתמול לגל ההפגנות ששוטף את לבנון וקרא לראש ממשלת לבנון  להציג "אג'נדה חדשה ורוח חדשה" למדינה. 
"העם לא יסבול מסים חדשים, זאת לא האפשרות היחידה", הזהיר נסראללה, וטען כי "על כולם, כולל חיזבאללה, לשאת באחריות למה שהתרחש. בושה שיש כאלה שמתחמקים מאחריות, במיוחד אלה שהיו בשלטון בשנים האחרונות", אמר תוך שהוא רומז לראש הממשלה אל-חרירי.