הבדיקה שניהל משרד המשפטים של ארצות הברית בעניין החקירה של ההתערבות הרוסית בבחירות 2016 הפכה לחקירה פלילית - כך דווח הלילה בסוכנות הידיעות רויטרס. המקור המצוטט על ידי הסוכנות סירב לציין האם מונה לשם כך "חבר מושבעים גדול". 
ב"ניו יורק טיימס" דווח כי התובע הכללי בארצות הברית ויליאם בר החל בתחילת השנה בבדיקה מעמיקה של התלונה של הנשיא דונלד טראמפ, לפיו הקמפיין שלו לא היה טופל כראוי על ידי סוכנויות הביון וגורמי אכיפת החוק במהלך בחירות 2016. הדמוקרטים ובכירים לשעבר במערכות אכיפת החוק טוענים כי בר מנצל את המשרד כדי לבחון תאוריות קונספירציה שיכולות לסייע לטראמפ ולערער את הלגיטמיות של החקירה של רוברט מולר. 
כחלק מהחקירה, בר ביקש עזרה מגורמים במערכת המשפט האוסטרלית והבריטית ואף ביקר באיטליה פעמיים, כאשר נפגש עם סוכני מודיעין באוגוסט ובספטמבר, כדי ללמוד עוד על הדמויות שהוזכרו בדוח של מולר. 

כזכור, מחקירתו של התובע המיוחד עלה כי מוסקבה התערבה בבחירות לנשיאות ארצות הברית שהתקיימו ב-2016 וסייעו לטראמפ להיבחר. בתום החקירה הורשעו כמה עוזרים שלקחו חלק בקמפיין, אך מולר קבע כי אין לו מספיק ראיות כדי לבסס האשמה של קונספירציה פלילית עם רוסיה. 
בר מינה את התובע המיוחד מקונטיקט ג'ון דורהם לעמוד בראש הצוות שבודק האם סוכנויות הביון וגורמי אכיפת החוק נהגו כראוי כאשר בדקו את הקשרים האפשריים בין קמפיין טראמפ לרוסיה, מה שהוביל לבסוף לפתיחת החקירה של מולר. לאורך כל הדרך טראמפ אמר כי חקירת פרשת "רוסיה-גייט" היא מתיחה שנועדה לפגוע בסיכוייו לנצח בבחירות - אך מעולם לא סיפק הוכחה לכך כמו כן, הוא כינה אותה "ציד מכשפות".
בתוך כך, הנשיא מתמודד במקביל עם ניסיונות הדחה על ידי הדמוקרטים, זאת בעקבות שיחת הטלפון שניהל עם הנשיא האוקראיני ולדימיר זלנסקי, בה ביקש כי אוקראינה תפתח בחקירה נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, ובנו, בטענה שהמועמד הדמוקרטי לנשיאות סייע לבנו להימנע מחקירה של חברת גז אוקראינית, בה היה מעורב.
מוקדם יותר היום, למעלה מעשרים מחוקקים מטעם המפלגה הרפובליקנית בקונגרס האמריקאי התפרצו לאולם בו נערך דיון במסגרת הליך ההדחה של הנשיא דונלד טראמפ. ההתפרצות התרחשה מעט לפני שלורה קופר, בכירה במחלקת ההגנה המעורבת בפרשת "אוקראינה-גייט", עמדה להתחיל למסור את עדותה בפרשה, והצליחה לעכב את מתן העדות בארבע שעות.
המחוקקים, שלא היו מורשים להיכנס לדיון, הצליחו להתגבר על מעטפת האבטחה באולם, ולאחר שנכנסו הביעו בצעקות את מחאתם על כך שהדיונים, אותם מנהלת המפלגה הדמוקרטית, נערכים בדלתיים סגורות. הרפובליקנים הביעו את רצונם בקיום "הליך הוגן ופתוח".