מאשים את ישראל במצב בלבנון? מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה נאם הערב (שישי), בהמשך לאירועי המחאה המתרחשים בימים האחרונים כנגד הממשל בלבנון. הנאום, ששודר ברשת אל מנאר המקורבת לחיזבאללה, כלל האשמות במצב בלבנון, בין היתר, לגורמים אותם מתאר נסראללה כבעלי אינטרס לראות את לבנון במצב הזה, ביניהם, לדבריו, שגרירויות וארגוני מודיעין זרים.

מנהיג חיזבאללה טען כי מה שהתחיל כתנועה עממית ספונטנית, שאותן כיבד מאוד, הפך במהרה למחאה שמובלת על ידי כוחות, מפלגות ואישים פוליטיים ידועים. לדבריו, יש ניהול, תיאום ומימון להפגנות האלה ושאחת הסיבות לכך היא שאין הנהגה אחת להפגנות האלה היא שכמה קבוצות מנהלות אותה במקביל. אחת מהקבוצות עליהן מצביע נסראללה היא קבוצה הקשורה ל"שגרירויות זרות ומנגנוני מודיעין זרים". למרות זאת, בנאומו שב ואמר כי אינו תומך בהפלת הממשלה הלבנונית.
"עוברת עלינו תקופה רגישה", הוסיף נסראללה, "קיוויתי שהמפגינים לא יבצעו מעשי ונדליזם ולא יתנגשו עם כוחות הביטחון. ההפגנות השיגו הישגים חיוביים עד כה ויש לשמור עליהם. הממשלה הולכת ליישם את ההחלטות שלה על פי לוח זמנים מוגבל. המחאה השיבה לתושבים את התקווה והביטחון העצמי".

"חלק מהכוחות הפוליטיים השותפים למחאה מגייסים פעילים לצאת לרחובות", אמר עוד. "מה שחיובי בהפגנות הן שהן הביאו לאקלים מצוין ופתחו את הדלת לאותם כוחות פוליטיים לצאת נגד השחיתות בצורה יותר אמיצה. בין הכוחות האלה נמנה את חיזבאללה".

הפגנות בלבנון. צילום: רויטרס


נסראללה צידד באמירתו של נשיא לבנון מישל עאון לפתוח בדיאלוג עם המפגינים. "כל פתרון אחר יחייב יצירת מציאות ללא וואקום, שכן הוואקום יביא, בצל המשבר הכלכלי והמתיחות במדינה ובאזור, לכאוס וקריסה", הוסיף מזכ"ל חיזבאללה. "אם נגיע לוואקום זה אומר אי תשלום משכורות, תקלה ביטחונית ואף מלחמת אזרחים שיש מישהו שמתכונן לה", רמז נסראללה לישראל.

"אנחנו מגינים על המדינה מהכאוס והקריסה ומביטים לטווח הארוך", המשיך. "הדת שלנו והמוסר שלנו הביאו אותנו להגן על אזרחי המדינה בכל מצב. במלחמה אנחנו מקריבים את הדם והבתים שלנו, וגם בפוליטיקה הפנים-לבנונית אנחנו מעוניינים להגן על המדינה".
בתוך כך, איש הדת השיעי הלבנוני יאסר עודה צוטט היום בדרשה שלו בתפילת יום שישי אומר כי "החיים בכבוד הם קודמים למלחמה עם ישראל". בפנייה שלו לשני המנהיגים השיעים בלבנון, יו"ר הפרלמנט נביה ברי ומזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, הביע עודה את זעמו וחששו מהדרך בה מתנהלת ממשלת לבנון וחיזבאללה עם המפגינים הלבנוניים והדרישות הצודקות שלהם. הוא ביקש משני המנהיגים לא להשתמש בכוח נגד העם, ואף הזמין למלחמת אזרחים במקרה ויהיה עימות עם המפגינים.

עוד אמר לשני המנהיגים השיעים בלבנון: "אל תשתמשו בכוח, והיזהרו מהאנשים שלכם. שימוש בכוח ירחיק את האנשים ויביא להגברת המחלוקת בתוך העדה השיעית ובין בני הבית האחד. יש להגשים את רצון הלבנונים שכן הקדימות של האנשים היא להלחם ברעב ובעוני ולא להלחם בישראל". עודה הוסיף עוד: "יש בידיכם את הכוח ואתם יכולים לדכא את האנשים, אך שיהיה ברור לכם שרבים מהם יצאו נגדיכם ונגד כל פרויקט עתידי או מלחמה עתידית, כי העוני והרעב כמו איש כופר - והחיים בכבוד והמאבק בעוני הוא בקדימות עליונה בקרב האזרחים אפילו יותר קדוש וחשוב מהמלחמה בישראל".