נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס היום (ראשון) לחיסולו של מנהיג דאעש אבו בכר אל בגדדי במהלך הלילה על ידי כוחות מיוחדים של הצבא האמריקאי. "הלילה ארצות הברית הביאה צדק לטרוריסט מספר 1 בעולם - אבו בכר אל בגדדי מת. הוא היה המייסד והמנהיג של דאעש. ארצות הברית חיפשה אותו במשך שנים רבות. לתפוס אותו היה הדבר הראשון בסדר העדיפויות של המשטר שלי", אמר טראמפ, "הלילה בצפון מערב סוריה כוחותינו עשו זאת באופן מעורר השראה. הם היו נהדרים, צפיתי בזה, אף לוחם לא נפגע אך אחד מהכלבים של הכוח שלנו נפצעו. לוחמיו של אל בגדדי נהרגו עמו". 
 
לטענתו, אל בגדדי נהרג בתעלה כשהוא בוכה וצורח, בעוד שאנשים מסביבו נהרגים ונורים". דאגנו ש-11 ילדים סביבו יוצאו מהבית", אמר, "הוא ברח לתעלה כשהוא לוקח עימו שלושה מילדיו וגזר עליהם דין מוות. הוא משך את חגורת הנפץ על גופו ופוצץ את עצמו". טרמאפ הוסיף: "הגענו לזיהוי ודאי ומוחלט של הגופה של האיש שבילה את השנים האחרונות בהפחדת אנשים בילה את דקותיו האחרונות בפחד ובבהלה. לקחנו גם חומרים מודיעיניים מהזירה".
נשיא ארצות הברית הוסיף בהצהרה המיוחדת כי "מוות של אל בגדדי ממחיש את נחישותינו ומחויבותנו להילחם בטרוריסטים בדאעש ובארגונים אחרים. היכולת שלנו להגיע למקומות היא גדולה מאוד, כמו שהגענו אל בנו של בן לאדן". הוא ציין: "אל בגדדי היה היורש של אל קעידה, דיכא ורצח חפים מפשע, מעולם לא ישן בשלווה. המפלצות האלה לא יחמקו מאיתנו ומדינו של אלוהים". הוא הדגיש: "בתפקידי כמפקד הכוחות העליונים השמדנו את המדינה האסלמית ב-100 אחוז. נמשיך ונרדוף אחרי דאעש עד לסופם. אל בגדדי והלוזרים שעבדו עבורו-אין להם מושג לאן הם נכנסו. הם היו כלבלבים מפוחדים מהזירה".  

טראמפ פירט כמה מהפעולות של הארגון לאורך השנים: "טייס ירדני נשרף בכלוב בעודו בחיים כשהוא מצולם ומשודר, רצח העם שביצע הארגון ביזידים במערב עיראק והאופן בו הם כפו על אנשים להתאסלם וערפו את ראשם". לדבריו, זה היה מה שהוא רצה, בזה היה גאה. "מנהיג דאעש היה אדם חולה וחדל אישים ועכשיו הוא איננו יותר. הוא אדם רצחני ואלים ומצא את מותו כשהוא בורח ונמלט, אומלל וצורח. כל זה נעשה בתמיכת מדינות אחרות-רוסיה, טורקיה, סוריה, עיראק והכוחות הכורדים. הם לא ידעו ", אמר, "מודה לאנשי המודיעין המקצועיים שלנו, לחיילים ולטייסים-אתם הטובים ביותר בעולם".

"זה היה לילה גדול לארה"ב ולעולם. רוצח ברוטלי שגרם לכל כך הרבה סבל ואלימות פשוט נעלם והושמד ולעולם לא ירדוף אחרי חפים מפשע. הוא מת כמו פחדן, העולם היום הוא מקום בטוח יותר. אלוהים יברך את אמריקה", סיכם את הצהרתו והחל להשיב לשאלות כתבים: "עקבנו אחריו מספר שבועות, היו מבצעים שבוטלו כי הוא זז ממקום למקום במפתיע, רוסיה הייתה גדולה, עיראק הייתה מצוינת". הוא הוסיף: "כשנכנסתי לתפקיד שאלתי "איפה אל בגדדי"? והמשכתי לשאול. הוא מת כמו כלב, הוא מת כמו פחדן, מיילל ומתפתל,מי שרוצה לאיים על ארה"ב צריך לראות איך הוא מת-כמו פחדן ולא כמו גיבור".

הנשיא נשאל על נסיגת ארצות הברית מסוריה והשיב כי היא לא תבוטל. "המנהרה בה אל בגדדי סיים את חייו קרסה בעקבות הפיצוץ והזיהוי שלו בוצע באמצעות בדיקת DNA בזירה", אמר, "החיילים הצליחו לפרוץ בתוך שניות למתחם בו שהה מנהיג דאעש". הוא ציין כי ידע על התוכניות לבצע את המבצע במשך שלושה ימים. "צפיתי בהם מרחוק ביחד עם גורמים צבאיים בהם מארק האספר מזכיר ההגנה", הסביר.
 

אל בגדדי, ארכיון. צילום: רויטרס



מוקדם יותר היום אמר מפקד בארגון ג'יהאד בצפון מערב סוריה כי כוחות צבא ארצות הברית שהרגו הלילה את מנהיג דאעש אבו באכר אל בגדדי, לקחו את גופתו יחד עם זו של סגנו, כך אומר . לדבריו, בזירה נמצאו גופות שלושה גברים נוספים ושלוש נשים. המפקד הוסיף כי גם גופה נוספת, שטרם זוהתה באופן סופי אך על פי ההערכה שייכת לסגנו של אל בגדדי, נלקחה גם היא בידי הכוחות האמריקאים.



סוכנות הידיעות "רויטרס" מדווחת כי הכוחות הסורים הדמוקרטיים, המונהגים בידי הכורדים, היו בסוד העניין ועבדו בחמשת החודשים האחרונים על פעולה משותפת לחיסולו של אל בגדדי.



גורמים אמריקאים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי ההכנות למבצע נמשכו שבוע, והמבצע היה בשיתוף כוח דלתא והCIA. הם הוסיפו כי הכוחות הכורדים בעיראק ובצפון סוריה סייעו במידע, וההחלטה לצאת למבצע הואצה על רקע יציאת כוחות אמריקנים מצפון סוריה והרצון לחסל או ללכוד כמה שיותר אנשי דאע"ש לפני שיעזבו את האיזור.




טראמפ: "משהו גדול קרה הרגע"



אל בגדדי חוסל הלילה בידי יחידת "כוח הדלתא" של הצבא האמריקאי בצפון סוריה, סמוך לאידליב. הדיווחים החלו לאחר ציוץ מסתורי שהעלה הנשיא דונלד טראמפ בטוויטר: "משהו גדול קרה הרגע", וכעבור מספר שעות אישרו בכירים בממשלי איראן ועיראק כי אל בגדדי אכן מת. על פי הדיווחים, הוא הפעיל חגורת נפץ על מנת לא להילקח בשבי האמריקאי. בכיר בפנטגון מסר לאתר "ניוזוויק" כי המצודה בה שהה אל בגדדי הופצצה מהאוויר על מנת למנוע ממנה להפוך למוקד עלייה לרגל לזכרו.



כזכור, טראמפ הורה לפנות את הכוחות האמריקאים בסוריה, זמן קצר לפני פלישתו של צבא טורקיה, בהוראתו של ארדואן, לצפון המדינה, זאת על מנת להוביל מבצע צבאי נגד הנוכחות הכורדית באזור. טראמפ זכה לביקורת רבה על המהלך, אך לאחר מספר ימים הגיעו סגן הנשיא, מייק פנס, ומזכיר המדינה, מייק פומפאו, להסכם עם ארדואן על פיו הכוחות הטורקיים יעצרו את המבצע הצבאי, ובתמורה הכוחות הכורדיים ייסוגו מהשטח המדובר. גם ההסכם הנ"ל זכה לביקורת לאור העובדה שהוא נענה לדרישותיו של ארדואן.



זוהי אינה הפעם הראשונה בשנים האחרונות בה נשמעים דיווחים כי מנהיג ארגון הטרור חוסל. ביוני 2017 דיווחה סוכנות הידיעות TASS הרוסית כי משרד הביטחון הרוסי בודק דיווחים לפיהם מנהיג ארגון המדינה האסלאמית נהרג בתקיפה אווירית שביצעה רוסיה באזור העיר א-ראקה שבסוריה ב-28 למאי. כעבור מספר שעות הדיווחים הופרכו.



גם שנה קודם לכן, ביוני 2016, נשמעו פרסומים בתקשורת הערבית כי אל בגדדי חוסל בתקיפה של חיל האוויר האמריקאי. בשנים 2015-2016 דווח שלוש פעמים נוספות על חיסולו של אל בגדדי בכלי תקשורת שונים בעולם, ומהר מאוד התברר כי אין בהם אמת.