משרד ההגנה הבריטי סגר חקירה שמצאה ראיות לכאורה לפשעי מלחמה מצד חיילים בריטים בעיראק ובאפגניסטן, כולל הרג של אזרחים ועינויים במתקן מעצר בלתי רשמי - כך נטען בתחקיר דרמטי של ה־BBC וה"סאנדיי טיימס".

לפני שנתיים, הורה שר ההגנה באותה תקופה, מייקל פאלון, באופן מפתיע על סגירתן של שתי חקירות - הצוות לבחינת טענות לפשעי מלחמה בעיראק בשנים 2003 עד 2008 ומבצע נורת'מור שבדק טענות לפשעי מלחמה באפגניסטן בשנים 2010 עד 2013. ההצדקה הרשמית הייתה שאחד מעורכי הדין שהעביר מאות תלונות לצוות החקירה בעיראק שילם לסייענים מקומיים על מנת למצוא לקוחות.

אולם בלשים שהשתתפו בחקירות טענו בתחקיר החדש, שעיקריו פורסמו אתמול ואשר ישודר הלילה ב־BBC, כי הממשלה השתמשה בטיעון של עורך הדין בתור תירוץ לסגירת חקירות מבלי להגיש כתבי אישום, וזאת על אף שנמצאו ראיות לכאורה לביצוע פשעי מלחמה. 
"למשרד ההגנה לא הייתה כל כוונה לתבוע חייל כלשהו, ולא משנה באיזו דרגה הוא, אלא אם זה הכרחי ביותר, והם לא ידעו איך לצאת מכך", אמר אחד הבלשים מהחקירה בעיראק. בלש אחר הוסיף שהוא מתוסכל מכך שמשפחות הקורבנות לא זכו לצדק. "אני משתמש במילים 'גועל נפש'", אמר, "איך אפשר להרים את הראש בתור בריטי?".

באחד המקרים שנבדקו בתחקיר, לוחם של יחידת העילית SAS ירה למוות בשלושה נערים ובצעיר בן 20 מטווח קצר במהלך פשיטה על ביתם באפגניסטן באוקטובר 2012, שעה שהילדים שתו תה. הרשויות הבריטיות טענו שהם היו פעילי טאליבן, אף שלא נמצאו לכך ראיות. בעקבות זאת, הועבר התיק לתביעה הצבאית כדי לבחון הליכים נגד החייל ונגד מפקדים בכירים, בין השאר בחשד לניסיון טיוח, אולם לא הוגשו כתבי אישום והתיק נסגר כאשר במשרד ההגנה נטען כי "לא התגלו ראיות להתנהלות פלילית".

התחקיר גם בדק את הטענות שחיילים מרג'ימנט, המשמר השחור הסקוטי, התעללו באסירים שהוחזקו במחנה סטיבן בעיר בצרה שבדרום עיראק בקיץ 2003. הבלשים אספו עדויות שתיארו כיצד החיילים לקחו גברים עיראקים, כיסו את ראשיהם ולקחו אותם למחנה, ועדים מתוך הצבא סיפרו על מקרים שבהם אסירים הוכו, לעתים עם רובים וסלעים וגם כאשר שכבו על הרצפה, ואף עברו עינויים והתעללויות מיניות. שניים מהאסירים העיראקים מתו זמן קצר אחרי שהובאו למתקן הכליאה.

בתגובה לתחקיר טענו במשרד ההגנה כי כל הפעולות של הצבא מבוצעות בהתאם לחוק וכי התנהלו חקירות מעמיקות על החשדות. "חקירות והחלטות להגיש כתבי אישום מתנהלות באופן עצמאי ממשרד ההגנה והן היו משולבות עם פיקוח חיצוני וייעוץ משפטי", נאמר בהודעה. "אחרי שיקול מעמיק של המקרים שנבדקו, רשות התביעה העצמאית החליטה שלא להגיש כתבי אישום. הטענות בתחקיר הועברו למשטרה ולרשות התביעה שמוכנות לשקול את הטענות".