שגריר ארצות הברית באיחוד האירופי, גורדון סונדלנד, עד מפתח בפרשת "אוקראינה גייט" שבה מסובך הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, מסר הערב (רביעי) בקונגרס עדות משמעותית ביותר בפרשה. על פי עדות סונדלנד, הוא עבד עם עורך דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני, בסוגיות אוקראינה בנושא "הוראות הנשיא", ובכך אישר את השתתפותו הפעילה של טראמפ בפרשה המאיימת על נשיאותו.
בניגוד לעדים אחרים שהעידו בדיונים האחרונים, סונדלנד תקשר ישירות עם טראמפ כשהוא לחץ על אוקראינה לבצע חקירות שיכולות להגביר את סיכויי בחירתו מחדש בשנה הבאה.

סונדלנד. צילום: רויטרס
סונדלנד אמר כי טראמפ לא אמר לו ספציפית מה הוא רוצה שקייב תחקור, אך הפנה אותו לעבוד עם ג'וליאני, שלא מילא תפקיד רשמי בממשל האמריקאי הוראותיו של ג'וליאני "שיקפו את רצונותיו ודרישותיו של הנשיא טראמפ", אמר.

עדות זו חותרת תחת טענות ההגנה של טראמפ: שרבים מהעדים בחקירה העבירו ממקור שני או שלישי ולא הייתה להם ידיעה ישירה על כוונותיו של טראמפ.
סונדלנד ציין כי ג'וליאני לחץ על אוקראינה לחקור את "בוריסמה", חברת גז טבעי שאותה ניהל האנטר ביידן, בנו של המועמד לנשיאות דמוקרטית ג'ו ביידן, כדירקטור. ג'וליאני גם רצה שאוקראינה תחקור תיאוריית קונספירציה לפיה קייב, ולא מוסקבה, התערבה בבחירות לנשיאות 2016. סונדלנד אמר שהוא לא הבין עד מאוחר יותר כי בקשתו של ג'וליאני לחקור את "בוריסמה" נועדה לחפור מידע מזיק על ג'ו ביידן.