נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ טען הלילה (שישי) כי איראן חסמה את הגישה לרשת האינטרנט במדינה כדי להסתיר את ה"אלימות העצומה" שמתרחשת בימים אלה במדינה. טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "איראן הפכה ללא יציבה עד כדי כך שהמשטר סגר את כל מערכת האינטרנט, כדי שהעם לא יוכל לדבר על האלימות במדינה".



שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו הוסיף כי הוא ביקש מהמפגינים האיראניים לשלוח סרטונים, תמונות ומידע שמתעדים את האלימות של המשטר כלפיהם. "ארה"ב תחשוף את ההתעללות בהם", אמר.



המשרד לזכויות האדם של האו"ם הביע דאגה עמוקה לגבי השימוש של כוחות הביטחון האיראניים באש חיה נגד מפגינים במחאות הנרחבות בטהרן בשבועות האחרונים, והפצירה ברשויות לחדול בשימוש בה ככלי לפיזור הפגנות. כזכור, הפגנות אלו החלו בעקבות עלייה חדה במחירי הדלק ברפובליקה האסלאמית. על פי ארגון אמנסטי, עד כה נהרגו במהלך המחאה בשבוע האחרון לפחות 106 בני אדם.



עלי חמינאי. צילום: רויטרס
עלי חמינאי. צילום: רויטרס



דובר מועצת זכויות האדם של האו"ם, רופרט קולוויל קרא בין היתר לרשויות באיראן להשיב את שירותי האינטרנט במדינה, שהושבתו על ידי הממשלה ביום שבת האחרון. כמו כן, קרא לממשלת איראן לאפשר למפגינים את זכותם הטבעית להביע את מחאתם באופן שאינו אלים. דיווחים שונים על המחאות באיראן הצביעו על עשרות הרוגים, על כך הוסיף קולוויל בתדרוך שנערך בז'נבה כי המצב "נראה רציני עד מאוד". בתוך כך, המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי אמר ביום ראשון כי הוא מאשים "גורמים חיצוניים" בגרימת ההפגנות האלימות בטהרן, ביניהם גם ארצות הברית, וקרא למפגינים "בריונים".



ביום שני התייחס חמינאי לראשונה להפגנות המחאה המתרחשות במדינה בימים האחרונים כנגד עליית מחירי הבנזין. חמינאי טען כי המחאה לובתה בידי גורמי אופוזיציה איראניים בשיתוף גורמים זרים המעוניינים להתערב בנעשה במדינה, והכריז כי לא יהיה כל שינוי במחירים."רוב האנשים לא מוטרדים מההחלטה, המרד נעשה על ידי חוליגנים ולא על ידי העם שלנו", אמר חמינאי, והוסיף: "האופוזיציה ואויביה של איראן תמיד תמכו במרד פנימי והם ימשיכו לעשות זאת".