הקהילה היהודית באיטליה סוערת נוכח החלטה שנויה במחלוקת של מועצת העיר סקיו בצפון המדינה. העיר, המונה כ-40,000 תושבים, דחתה לאחרונה הצעה שעלתה להשתתף במיזם אמנותי בינלאומי ורחב היקף בשם שטולפרשטיין, שמטרתו להנציח את זכר קורבנות השואה. 



המיזם, שנוצר בשנת 1992 על ידי האמן הגרמני גונתר דמינג, התפשט ל-21 מדינות ברחבי אירופה והוא כולל נכון להיום כ-70,000 מוצגים. במסגרת הפרויקט הותקנו אבנים שקועות במדרכות, מול בתים שהיו שייכים בעבר לדיירים שנספו שואה. על גבי כל אבן במיצג חרוטים מספר נתונים, ביניהם שם הקורבן, שנת לידתו, תאריך כליאתו במחנות ולבסוף, מה עלה בגורלו.

אחת מאבני הנגף במיזם. צילום: רויטרס
אחת מאבני הנגף במיזם. צילום: רויטרס

 

ההצעה לצירוף 14 אבנים נוספות למיצג שיותקנו בעיר סקיו, הועלתה בידי חבר אופוזיציה מפלג השמאל- מרכז במדינה. בתגובה להצעה, ציטט היומון האיטלקי "לה-רפובליקה" את חבר מפלגת הימין-מרכז, אלברטו ברטולדו, שטען כי יוזמות מהסוג שהוצע בידי האופוזיציה "עשויות לייצר סוג חדש של שנאה ופילוג במדינה. הניחו לקורבנות לנוח על משכבם בשלום". 
דחיית היוזמה עוררה תגובות רבות ונזעמות בקרב גורמים במדינה ומחוצה לה, כמו גם ביקורת חריפה שהושמעה מתוך הקהילה היהודית באיטליה. מנהיגת איחוד הקהילות היהודיות-נעמי די סנגי, כינתה את החלטת הוועדה "פעולה רשמית של הכחשת השואה". עוד הוסיפה: "עצם העובדה כי אבני נגף במדרכה נחשבות לפרובוקציה בעיני העירייה, מייצגת לגיטימציה מבישה לניסיון למחות את זכר הקורבנות". 

בתגובה להתלהמות סביב ההחלטה, ראש עיריית סקיו, וולטר אורסי, הגיב לביקורת השלילית שאפפה את העיר. הוא צוטט ביומון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" כאשר הוא מביע גיבוי בהחלטת העירייה לדחיית המיזם. להגנת סקיו, טען, בעיר כבר קיים לוח הנצחה לזכר קורבנות השואה תושבי העיר.