שינוי בתפיסת האנטישמיות - גם בצרפת: הפרלמנט הצרפתי אישר הערב (שלישי) כי אנטי-ציונות היא צורת ביטוי של אנטישמיות, בעת הצבעה על הצעת חוק ממשלתית לאמץ את גרסת ברית זכרון השואה הבינלאומית לאנטישמיות (IHRA). החוק עבר ברוב של 154 נציגים בעד, בעוד 72 היו נגד בבית התחתון של הפרלמנט. הצעת החוק הובלה על ידי חבר הפרלמנט סילביין מאילארד ממפלגת המרכז, שהיא מפלגתו של הנשיא עימנואל מקרון. 



בתוך כך, על פי ערוץ החדשות FRANCE24, בזמן ההצהרה הדרמטית בפרלמנט הצרפתי, בשטרסבורג שבמזרח המדינה, מעל 100 קברים יהודיים חוללו בעזרת גרפיטי אנטישמי שכלל צלבי קרס ומימרות שנאה נגד יהודים. על פי גורמי משטרה בכירים באזור, האירוע התגלה מספר שעות לאחר פשע שנאה נוסף שבוצע בכפר לא רחוק מבית הקברות שחולל.



"בשנים האחרונות בצרפת ובכל אירופה, אך במיוחד במערבה, ישנה עלייה משמעותית במקרי האנטישמיות", כך מצוין בגרסת הברית הבינלאומית לזכרון השואה. "מעשי אנטי-ציונות לעיתים מחביאים מאחוריהם מציאות אנטישמית. שנאה כלפי ישראל בשל תפישתה כקולקטיב יהודי מקבילה ושווה לשנאה של כל הקהילה היהודית", נכתב עוד.

"בצרפת של היום הביטוי 'ציוני מלוכלך' אומר למעשה 'יהודי מלוכלך'", אמר מוביל הצעת החוק מאילארד לעיתון הצרפת "לה קרו". ההגדרה של הברית הבינלאומית לזכרון השואה אומרת כי חלק מצורות השנאה כלפי ישראל הן אנטישמיות, כמו השוואה של מדינת ישראל לגרמניה הנאצית, הטענה כי הקיום של מדינת ישראל הוא גזעני והשימוש באמירות אנטישמיות קלאסיות.

הצעת החוק של מאילארד עוררה דיונים ציבוריים רבים בצרפת, ודובר עליה רבות בתקשורת במדינה. מכתב מ-39 ארגונים שונים שנשלח באוקטובר, טען כי אנטישמיות לא יכולה להיות מופרדת מסוגים שונים של גזענות, ולא יכולה לדרדר את חופש הביטוי של תומכים בשחרור פלסטיני או מבקרים חריפים של מדיניותה של ישראל.


שר החוץ ישראל כ"ץ מסר בתגובה להחלטה: "אני מברך על החלטת הפרלמנט הצרפתי לאמץ את הגדרת האנטישמיות של כח המשימה הבינ"ל להנצחת זכר השואה -  IHRA. אימוץ ההחלטה מאשר את דברי הנשיא מקרון שקבע כי האנטיציונות הינה פניה החדשות של האנטישמיות. בכוונתי להמשיך ולפעול כדי שעוד מדינות יבינו ויתמכו בהגדרת אנטי ישראליות ושנאת ישראל כאנטישמיות. זהו צעד חשוב במאבק באנטישמיות, ואני קורא למדינות נוספות ללכת בעקבות צרפת".

השר לנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן מסר: "תחת כסות של 'ביקורת פוליטית' על מדינת ישראל, מופצים תכנים אנטישמיים, המרעילים את השיח ושוללים את זכות קיומה של ישראל כמדינה יהודית. אני מברך את הפרלמנט הצרפתי על ההחלטה החשובה שתסייע להילחם באנטישמיות הגואה גם בצרפת ובאירופה בכלל . אנחנו מצפים כמובן לראות גם צעדים מעשיים מממשלת צרפת כנגד גורמי BDS ופעילים אנטישמיים המפיצים שנאה בצרפת כנגד ישראל והיהודים".

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג: "אנו, כמייצגי העם היהודי בכל רחבי תבל מברכים ומצדיעים לאסיפה הלאומית של צרפת ונשיא צרפת, עימנואל מקרון, על החלטה היסטורית הניצבת כתמרור מוסרי כנגד גילויי האנטישמיות ושנאת ישראל. מדינתו של אמיל זולה שנאבק באנטישמיות ניצבת כיום בעידן של אנטישמיות גואה, בעד החופש לחיות חיים יהודיים חסרי פחד, בעד הציונות ובעד מדינת ישראל".



סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית והממונה על המאבק באנטישמיות במוסדות הלאומיים-יעקב חגואל מסר בעקבות ההודעה כי: "אני מברך את צרפת על העברת ההחלטה החשובה ברוב גדול ומצפה ממדינות נוספות באירופה להעביר החלטה דומה".