"הממשל האמריקאי הונה את אזרחי ארצות הברית בנוגע למלחמה באפגניסטן", כך עולה ממסמכים שהושגו על ידי הוושינגטון פוסט ופורסמו היום (שני). עוד עולה כי שלושה נשיאים - ג'ורג' וו. בוש, ברק אובמה ודונלד טראמפ - ומפקדי הצבא ששירתו תחתם, לא הצליחו לקיים את הבטחותיהם לציבור בנוגע לאפגניסטן. 

על פי המסמכים, שמכילים ראיונות שניהל הממשל הפדרלי עם גורמים שונים שהיו מעורבים במלחמה, בהם גנרלים בצבא, דיפלומטים, עוזרים של פוליטיקאים וגורמי ממשל אפגניים. הגורמים השונים מסבירים בראיונות מדוע נכשלה המערכה האמריקאית באפגניסטן, שנמשכה כמעט שני עשורים. "לא היה לנו מושג למה נכנסנו, לא הבנו את אפגניסטן", אמר הגנרל דגלאס לוט, ששימש שיועצו של הנשיא בוש למלחמה. "מה אנחנו מנסים לעשות כאן? לא היה לנו שום מושג במה מדובר". לוט, ששימש בתפקיד גם תחת הנשיא ברק אובמה, הוסיף כי "אם הציבור האמריקאי ידע את עוצמת חוסר התפקוד - 2400 הרוגים, מי יגיד שזה היה לשווא?".

נתונים מעוותים וטריליון דולר
המסמכים סותרים שורה ארוכה של הצהרות של הנשיאים, מפקדי הצבא ודיפלומטים, שהבטיחו לציבור שנה אחר שנה שיש התקדמות באפגניסטן וכי זו מלחמה ששווה להילחם. חלק מהמרואיינים טוענים תיארו מאמצים מצד הממשל להונות בכוונה את הציבור. הם אמרו שבבית הלבן ובמטה הצבא בקאבול, בירת אפגניסטן, היה נהוג לעוות את הסטטיסטיקה על מנת להראות כאילו ארצות הברית מנצחת במלחמה, בזמן שזה לא היה המצב.

קולונל בדימוס בוב קראולי, שהיה יועץ למפקדי הצבא בשנים 2014-2013, אמר כי "כל נתון שונה על מנת להציג את התמונה הטובה ביותר. סקרים, למשל, היו לגמרי לא מהימנים, אבל חיזקו את התחושה שמה שאנחנו עושים הוא צודק". ג'ון ספוקו, ראש הסוכנות הפדרלית שניהלה את הראיונות, אמר לוושינגטון פוסט כי "רימו את הציבור האמריקאי באופן עקבי". 

הבטיחו הישגים, אבל פעלו להסתציר את התמונה האמיתית. הנשיאים בוש, אובמה וטראמפ. צילום: רויטרס
הבטיחו הישגים, אבל פעלו להסתציר את התמונה האמיתית. הנשיאים בוש, אובמה וטראמפ. צילום: רויטרס
רבים מהמרואיינים הניחו שדבריהם לעולם לא יפורסמו, והרגישו חופשיים להביע את הביקורת שלהם. כך, למשל, הם אומרים כי אסטרטגיות הלחימה היו שגויות וכי הממשל בזבז הון תועפות כדי להפוך את אפגניסטן למדינה מודרנית. מעולם לא נמסר נתון רשמי לגבי כמות הכסף שהוציאה ארצות הברית על המלחמה במדינה האסייתית, אולם הערכות מדברות על כמעט טריליון דולר שהוציא הממשל ב-18 השנים האחרונות על המלחמה באפגניסטן. 

ג'יימס דובינס, לשעבר השליח המיוחד של ארצות הברית לאפגניסטן, אמר למראיינים: "אנחנו לא פולשים למדינות עניות כדי להפוך אותן לעשירות, ואנחו לא פולשים למדינות אוטוריטריות כדי להפוך אותן לדמוקטיות. אנחנו פולשים למדינות אלימות כדי להפוך אותון לשלוות, וברור לגמרי שנכשלנו באפגניסטן". 
"מה קיבלנו בתמורה לסכום הזה", שאל ג'פרי אגרס, לוחם אריות הים לשעבר ועובד בבית הלבן בממשלי בוש ואובמה. "אחרי שחיסלנו את אוסמה בין לאדן, אמרתי שהוא בטח צוחק עלינו בקבר בגלל כמה שהוצאנו שם".