נשיא רוסיה, ולדמיר פוטין, ונשיא אוקראינה, וולודומיר זלנסקי, נפגשו הלילה (בין שלישי לרביעי) בפריז, וסיכמו לחדש את תהליך השלום בין המדינות, להביא להפסקת אש כוללת במזרח אוקראינה, ולבצע עסקת חילופי אסירים עד סוף השנה.



הפגישה בין שני המנהיגים נערכה ביוזמתם של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ונמשכה תשע שעות. דיפלומטים המקורבים לשני המנהיגים העריכו כי הפגישה לא תביא להסכם שלום מידי בין הצדדים, בעיקר בעקבות המתיחות הממושכת בין הממשלות, אך ייתכן כי היא תגביר את האמון של שני המנהיגים זה בזה.



זלנסקי, היהודי שניצח בבחירות באוקראינה באפריל לאחר קריירה מצליחה כקומיקאי, דיבר עוד במהלך הקמפיין שניהל על רצונו "לאתחל מחדש את שיחות השלום עם רוסיה". הממשל במוסקבה היה סקפטי בהתחלה לגבי בחירתו של הנשיא הצעיר וחסר הניסיון, ודובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר לאחר הבחירות במדינה השכנה כי "זלנסקי ייבחן רק לפי המעשים שלו".



כזכור, הסכסוך בין המדינות פרץ בשנת 2014 במזרח אוקראינה והביא למותם של יותר מ-13,000 בני אדם, כאשר צבא רוסיה נכנס אל חצי האי קרים, שטח שרוב תושביו רוסיים אך היה בשליטת אוקראינה לפני שסופח על ידי פוטין וממשלתו.



האזור המרכזי בו מתקיימת המתיחות הצבאית בין המדינות הוא דונבאס, השייך לאוקראינה אם כי מעולם לא נקבעו לו גבולות רשמיים. במסגרת הפסגה שנערכה בפריז, סיכמו פוטין וזלנסקי כי הם יפעלו למען הפסקת אש כוללת באזור, שאמנם נחתמה ב-2015 אך לא יצאה לפועל באופן מלא, וכי יוציאו לפועל בחירות מקומיות באזור, שלא נערכו מאז המלחמה.