ללא הפתעות:בוריס ג'ונסון והמפלגה השמרנית זכו בבחירות בבריטניה עם כ-368 מושבים בפרלמנט, זאת על פי תוצאות של מדגמים ראשונים שהתפרסמו הלילה (שישי) בטלוויזיה הבריטית. מפלגתו של המתחרה מן השמאל, ג'רמי קורבין, תסתפק על פי סקרים אלו רק ב-191 מושבים. מפלגת הסקוטים תקבל 55 מושבים, ומפלגת הברקזיט לא עברה את אחוז החסימה, ותיוותר ללא מושבים לאחר מערכת הבחירות הסוערת הזו.



ג'ונסון הגיב לתוצאות הראשוניות שהוצגו במדגמים, ואמר: "תודה לכולם ברחבי המדינה הגדולה שלנו שהצביעו, שהתנדבו, שעמדו כמועמדים. אנו חיים בדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם".






קורבין הודה לפני בוקר כי התוצאות "מאכזבות", והבטיח שלא יתמודד בעתיד כיו"ר המפלגה. "אני רוצה להבהיר שלא אנהיג את המפלגה בשום מערכת בחירות עתידית", אמר קורבין, אך ציין כי ימשיך להוביל אותה בשלב זה ויקדם "תהליך של הרהור" שבו ייבחנו הגורמים להפסד והמדיניות של המפלגה, "כדי להוביל אותנו קדימה", כדבריו. בשעות שלפני הודעתו קראו רבים בלייבור לקורבין לפרוש. שר המסחר בממשלת הצללים של הלייבור, בארי גרדינר, אמר שהתוצאות הן "מכה אנושה" למפלגה.


בארץ, חברי כנסת מימין ומשמאל בירכו את הזכייה של המפלגה השמרנית. ח"כ גדעון סער כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ברכות לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ולמפלגה השמרנית הבריטית על נצחון אלקטורלי מרשים. הלייבור בהנהגת קורבין הוביל מדיניות אנטי-ישראלית מובהקת, ידידות מופלגת עם אויבי ישראל ובצידן יותר מאשר ניחוחות אנטישמיים. תבוסתו משמחת ומהווה הקלה לקהילה היהודית של בריטניה".


חה"כ ניר ברק כתב אף הוא: "ידידי, בוריס ג’ונסון, ברכות חמות על ניצחונך בבחירות בבריטניה ועל התבוסה שהנחלת לקורבין האנטישמי. בהיכרותי אותך בתפקידך כראש העיר לונדון, בפרלמנט וכראש הממשלה, אין לי ספק שתוביל בהצלחה את האומה הבריטית, תחזק ותעמיק את השותפות בין בריטניה למדינת ישראל". ח"כ יועז הנדל מכחול לבן הוסיף: "ניצחון לקול ההיגיון בבריטניה על פני השנאה הישנה".



ח"כ יאיר לפיד כתב: "מברך את חברי בוריס ג׳ונסון על הניצחון בבחירות. מלבד ניצחונו שלו ושל מפלגתו זהו נצחון על האנטישמיות. אני  בטוח שבהובלת ג׳ונסון אפשר לחזק ולהעמיק את השותפות בין ישראל לבריטניה. ברכות חמות בוריס, תצלח דרכך".


למרות החשש שמזג האוויר החורפי ברחבי בריטניה ישפיע על אחוזי ההצבעה, תורים ארוכים ומסודרים נראו בקלפיות ברחבי לונדון. "היום הסיכוי שלנו לבצע את הברקזיט", צייץ אתמול מנהיג המפלגה השמרנית וראש הממשלה בוריס ג'ונסון בחשבון הטוויטר שלו, עם פתיחתן של כ-50 אלף הקלפיות ברחבי בריטניה. זמן קצר לאחר מכן נצפה ג'ונסון מצביע בקלפי הקרוב למעונו ברחוב דאונינג 10, מלווה בכלבו דילין.



חשש בקהילה היהודית. קורבין. צילום: REUTERS/Hannah McKay



ג'ונסון, שמפלגתו זכתה ככל הנראה לרוב בפרלמנט יבקש עוד היום את רשות המלכה להקים ממשלה. בנוסף, עצם זכייתו ברוב בפרלמנט, מאפשר לבריטניה, תיאורטית, לעזוב את האיחוד האירופי ב-1 בינואר. זאת בתנאי שג'ונסון יצליח להביא לאישור עסקת יציאה בפרלמנט לפני חג המולד.