בסופו של דבר דונלד טראמפ לא יודח. מי שתודח היא ארה"ב - ממעמדה כמעצמה הגדולה ביותר בעולם. ספק גדול אם ליעד הזה חתרו הדמוקרטים. אבל זה מה שהם ישיגו. להערכת פרשנים בוושינגטון, בעקבות הליכי ההדחה נגד הנשיא שהם יזמו ומקיימים, הדרך סלולה לשם.


שני סעיפי האישום נגד הנשיא שפורסמו בתחילת השבוע, היו ללא ספק שלב משמעותי ביותר בהליכי ההדחה. הנשיא מואשם בניצול לרעה של סמכותו ובשיבוש חקירת הקונגרס. האישומים מתמקדים בפרשת אוקראינה־גייט ומתעלמים ממסקנות החוקר רוברט מולר, שלפיהן טראמפ התאמץ לשבש את חקירתו.



מעניין שגם אישום של לקיחת שוחד לא נכלל. הדמוקרטים כל כך אהבו - איך לא - את מסקנות ועדת המודיעין של הקונגרס, שההודעה על שני סעיפי האישום נמסרה במסיבת עיתונאים על ידי יושב ראש ועדת המשפט ג'רי נדלר. ניכר מצדו מאמץ להיראות מאופק ולהישמע כמחוקק הנאמן לחוקה. "הנשיא רואה את עצמו מעל לחוק", הסביר נדלר. "זה הזמן שבו אנו חייבים להיות ברורים. אף אחד לא מעל לחוק, אפילו לא נשיא ארה"ב".



עקרונית זה נכון. מהבחינה המשפטית והחוקתית יש ויכוח ומחלוקת בין מומחים, פרשנים ובעלי טורים בכירים. לצדם של מי שטענו שדי בסעיפים אלה כדי להמשיך את הליכי ההדחה, היו ביניהם שהביעו דעה על כך שהסעיפים אינם מספיקים להדחת נשיא מכהונתו. בעל הטור הידוע והמוערך תומס פרידמן פרסם ביום רביעי את טורו הקבוע ב"ניו יורק טיימס" תחת הכותרת, "הדיחו את טראמפ. הצילו את אמריקה".


בלהט ובסגנון מתריס שלא כל כך אופייני לו, כתב פרידמן, "לא רק שצריך להדיח את הנשיא טראמפ - חייבים להדיח אותו אם אנחנו רוצים שהדמוקרטיה האמריקאית תשרוד ותתפקד".



בדיון על מסקנות ועדת המשפט שהתקיים בבית הנבחרים נשמעו כמובן דעותיהם של המחוקקים הרפובליקנים, ששללו מכל וכל ופסלו את עצם קיומם של הליכי ההדחה. גם הדיון הוא שלב נוסף בהליכים. אבל גורל ההליכים תלוי בסנאט. שם יש לרפובליקנים רוב, וגם אם כפי שמעריכים יהיו כמה סנאטורים רפובליקנים שיצביעו בעד ההדחה - לא יהיה בסנאט רוב של שני שלישים שאישור הדחת נשיא זקוק לו.



סיכול הליך ההדחה, האימפיצ'מנט, יציל את טראמפ ויבטיח לו את החודשים שנותרו עד סיום תקופת כהונתו הראשונה. אבל יוזמת ההדחה, העדויות שנשמעו בוועדות המודיעין והמשפט והדיון בבית הנבחרים הסבו נזק עצום וגרמו לפיחות צורב במעמדה של ארה"ב בזירה העולמית. צריך להקשיב לתגובות ולהערכות הרווחות בקרב שגרירים ודיפלומטים ותיקים ובכירים במרכז האו"ם בניו יורק כדי להבין את התוצאות ההרסניות שהמאמץ האובססיבי של הדמוקרטים לסילוקו של טראמפ גרם בתחום מדיניות החוץ. זו זווית שאמצעי התקשורת בארה"ב אינם מדווחים עליה.



דונלד טראמפ. צילום:רויטרס
דונלד טראמפ. צילום:רויטרס



נכון שטראמפ לא היה אהוד במיוחד בקהילה הבינלאומית עד כה. גם מדיניות החוץ שהוא הוביל ויחסיו עם ארצות מרכזיות לא העידו על כובד ראש ורצינות, וזאת בלשון המעטה. אבל בכל ביקורת, הסתייגות וביטויי שלילה שנשמעו כלפי הנשיא מצד גורמים מדיניים עולמיים, השתלבו תמיד ביטויי הערכה למעמד המרכזי של ארה"ב בעולם ועלו ציפיות למעורבותה בקידום פתרונות למשברים ולסכסוכים מזוינים אזוריים. "אי אפשר בלי אמריקה", היה משפט מפתח בכל שיחה ובכל ראיון עם שגריר או גורם מדיני במרכז האו"ם ניו יורק.



זה נגמר. לא עוד. העדויות שנשמעו בוועדות המודיעין והמשפט, הדיווחים הנלהבים ברוב אמצעי התקשורת בארה"ב ומאמרי הפרשנות שמכפישים, משפילים ורומסים את תדמיתו ומעמדו של הנשיא האמריקאי הם בהיקף חסר תקדים בהיסטוריה. "טראמפ כבר לא מרגיז, לא מעצבן ואפילו כבר לא בלתי צפוי", אמר סגן ראש משלחת מערבית באו"ם. "כיום הנשיא של ארה"ב מעורר רחמים. מעציב לראות את השפל שאליו הגיע". שגרירים ודיפלומטים בניו יורק עדיין מדברים על מה שמוגדר בפיהם "הביזיון הגדול וההשפלה" שספג טראמפ בכנס מנהיגי מדינות נאט"ו שהתקיים לאחרונה בלונדון.



"אני לא זוכר מעמד כזה שבו מנהיגי מעצמות מערביות לועגים לנשיא אמריקאי ומתבדחים על חשבונו באופן מעליב כל כך, כפי שקרה לעיני ולאוזני העולם בלונדון", אמר סגן ראש המשלחת. "מנהיגי המעצמות המערביות אינם מחכים לתוצאות הליכי ההדחה בקונגרס או בסנאט. הם כבר גמרו עם טראמפ. הם התייאשו מלקוות למעורבות חיובית, לסיוע ולשיתוף פעולה מצדו במאמצים ליישוב משברים וסכסוכים אזוריים".



טראמפ יודע שיוזמת ההדחה נגדו תסוכל בהצבעה בסנאט. אבל זה לא מספיק בשבילו ולא יספק אותו. נשיא ארה"ב ידוע כמי שאיננו שוכח ואיננו סולח למי שהשפיל והעליב אותו. כך הוא התנהל כאיש עסקים בתחום הנדל"ן וכך הוא ממשיך להתנהל גם כנשיא. בהיסטוריה האמריקאית לא היה נשיא שפיטר, הדיח וסילק באופן מעליב מספר כה גדול של בכירים מכהונותיהם בצמרת הממשל שלו.



ההערכות הן שאת החודשים שנותרו לטראמפ בבית הלבן הוא יקדיש למאבק איתנים וחסר מעצורים לא רק להבטחת ניצחונו בבחירות 2020 וכהונה נוספת שלו בבית הלבן - אלא גם להשפלתם ולהכפשתם של הדמוקרטים. איראן, קוריאה הצפונית, האיחוד האירופי, סין - כל אלו יימחקו מסדר יומו ומרשימת מטלותיו בחודשים הבאים. טראמפ יהיה שקוע כולו בקמפיין בחירות שכמותו לא היה בארה"ב - ולא במובן החיובי של המילה. המושג "טראמפיזם" ינסוק לשיאים חדשים.



"אחדים מהאלמנטים שיהיו כלולים במערכת הבחירות לנשיאות 2020 עדיין לא ידועים. החל מהליכי הדחה ועד לבחירתו של מועמד דמוקרטי שיתמודד נגד טראמפ", נטען במאמר ראשי שהתפרסם בגיליון השבועון ה"אקונומיסט". "אבל הקמפיינים לנשיאות 2020 יהיו מהמכוערים והמאוסים ביותר בהיסטוריה המודרנית של ארה"ב"