מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, תוקף בחריפות את הדמוקרטים בבית הנבחרים בעקבות עמדתם לגבי ההתנחלויות ביהודה ושומרון ומכנה אותה טיפשית. "אתם מוזמנים להתקבע על כך שההתנחלויות כמכשול לשלום, אבל אתם פשוט טועים", כתב פומפאו לחברי בית הנבחרים, בתגובה למכתב ששלחו לו בחודש שעבר, בו קראו לו להפוך מיידית את קביעת הממשל שההתנחלויות אינן מהוות מכשול לשלום

"בעוד אני מעריך את העניין שלכם בנושא החשוב הזה, אני לא יכול שלא להסכים עם העמדות הטיפשיות שלכם", כתב פומפאו בתגובה לטענת הדמוקרטים כי שינוי העמדה נוגד את המדיניות האמריקאית במשך שנים וכי היא מתעלמת מאמנת ז'נבה.

"החלטת מחלקת המדינה לא הפכה שום מדיניות לגבי ההתנחלויות הישראליות", ענה פומפאו. "למעשה, ההחלטה הפכה קביעה של מזכיר המדינה קרי שנעשתה בשלהי כהונת ממשל אובמה, לפיה ההתנחלויות מנוגדות לחוק הבינלאומי". לדברי מזכיר המדינה, הקביעה של קרי נעשתה בניסיון כושל להצדיק את הבגידה של ממשל אובמה בישראל כשלא מנע את קבלת החלטת מועצת הביטחון 2334, הקובעת כי ההתנחלויות מנוגדות לחוק הבינלאומי. כזכור, בהצבעה הזאת, ארצות הברית נמנעה, ולראשונה לא הטילה וטו על החלטה נגד ישראל. 

פומפאו גם תקף את המדיניות של הנשיא אובמה לגבי ישראל, וכתב כי "הנסיגה של ממשלה אובמה מהתמיכה ההיסטורית בישראל לא הועילה במאום כדי לקדם את השלום במזרח התיכון". לדבריו, ממשל טראמפ מחויב לפעול ללא לאות לקידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. "אנחנו ניגשים לנושא הזה בצורה פרגמטית ודיפלומטית, אבל אנחנו נמנעים מהעמדות של החוק הבינלאומי שזכו לאהדה בעשורים האחרונים", הוסיף.

חבר בית הנבחרים אנדי לוין, שכתב את המכתב לפומפאו, הגיב לתשובתו של מזכיר המדינה: "ההודעה של מחלקת המדינה שההתנחלויות לא נוגדות את החוק הבינלאומי פשוט מעוותת את ההיסטוריה. עמיתי ואני נמשיך לעמוד לצד האמת והשלום". לדבריו, הבעיה העיקרית בשינוי העמדה היא שבמחלקת המדינה לא מזהים את הנזק שההחלטה עלולה להסב לישראלים ולפלסטינים כאחד. "אני מקווה שממשל טראמפ יפעל להגן על ביטחונם וזכויותיהם של שני הצדדים וישקול מחדש את המדיניות המסוכנת שלו לגבי ההתנחלויות", הוסיף חברת בית הנבחרים ממישיגן.