שלושה בתי זיקוק וגז בעיר חומס, מצפון לבירה דמשק, הותקפו בו זמנית במהלך הלילה (בין שישי לשבת), ככל הנראה באמצעות רחפנים, במה שכונה על ידי משרד הנפט והמשאבים המינרליים בסוריה "פעולת טרור". מנהל בית הזיקוק בחומס, היית'ם מסוכר, מסר כי מדובר בבית זיקוק בעיר חומס ושני מתקני גז באזור. כוחות הכיבוי הצליחו לכבות במהירות את השריפות שפרצו במתקן.

משרד הנפט הסורי דיווח בעמוד הפייסבוק שלו על "מתקפת טרור שיטתית ובו זמנית על שלושה ממתקני הנפט שלנו", שהם בית הזיקוק של חומס, תחנת הגז שבאזור המרכז, ותחנת הגז "ריאן" שבמדבר במזרח המחוז. המשרד ציין כי "התקיפה גרמה נזק לכמה מיחידות הייצור", וציין כי כוחות הכיבוי התערבו בכיבוי השריפה, ו"צוותים טכניים החלו כדי לחדש את הפעילות". הטלוויזיה הסורית הממלכתית שידרה קטעי וידיאו המציגים צוותי כיבוי שפועלים בחשכה, כדי לכבות את הלהבות באחד משלושת המתקנים.
סוכנות הידיעות הסורית הרשמית ציטטה את שר הנפט עלי גאנם באומרו כי "הפיגועים השביתו מספר יחידות ייצור בשלושת האתרים", והוסיף כי "הצוותים הטכניים וצוותי הכבאות הצליחו להשתלט על השריפות בשעות הראשונות". להערכתו, אספקת גז הבישול לא תיפגע.
אמנם התקשורת הרשמית ומשרד הנפט לא מסרו פרטים על הפיגוע וכיצד זה קרה, אולם מנהל "אל-מרסד" הסורי לזכויות אדם, רמי עבד אל רחמן, אמר כי שלושת המתקנים נפגעו מרחפנים. על פי הערכתו, דאעש שאנשיו פועלים במדבר הסורי, עומד מאחורי המתקפה.

שעות לפני הפיגוע בשלושת מתקני חומס, דיווח "אל-מרסד" על מתקפה אלימה של פעילי דאעש בליל שבת במתקן גז "אל-היל" עליו שומרים כוחות המשטר באזור המדברי שבמזרח חומס. לפי אל-מרסד, בהתקפה נהרגו 13 אנשי כוחות המשטר וארבעה אזרחים שעבדו במתקן הגז. המדינה האיסלאמית יוצאת במתקפות מעת לעת נגד עמדותיהם של כוחות המשטר וזכויות נפט וגז ותחנות במרכז סוריה.

פעילי דאעש בסוריה. צילום: רויטרס
פעילי דאעש בסוריה. צילום: רויטרס
משק הנפט והגז סובל מהפסדים גדולים המוערכים ב-74 מיליארד דולר בשל מלחמת האזרחים שהחלה ב-2011. בשנת 2017, לאחר שכוחות המשטר השיבו את השליטה בבתי הזיקוק באזור חומס מידיהם של אנשי דאעש, הייצור גדל מעט, אך הוא עדיין לא עונה על הצרכים של אזרחי המדינה.
בינתיים, הלחימה באידליב שבצפון סוריה נמשכת. גורמים באו"ם מסרו, כי עשרות אלפי בני אדם נעקרו מבתיהם מדרום וממזרח לאידליב לכיוון צפון סמוך לגבול עם טורקיה. זאת, על רקע התגברות המתקפה האווירית של חיל האוויר הרוסי והטלת המשטר לחביות נפץ על אזרחים, בנוסף לירי הארטילרי. על פי גורמי אופוזיציה, לפחות 80 בני אדם נהרגו בימי חמישי-שישי.