לאחר ימים של הפגנות אלימות ברחבי הודו נגד חוק האזרחות בטענה כי הוא מפלה אזרחים מוסלמים במדינה, ראש ממשלת הודו, נארנדרה מודי, המייצג את האידאולוגיה הלאומית של הרוב ההינדי במדינה, הוביל אתמול מפגן תמיכה בחוק וגינה את הפרת הסדר מצד המפגינים. באירוע האשים מודי את האופוזיציה בעיוות עובדות רק בכדי לעורר את אותן הפגנות ואמר כי "החוק לא משפיע על 1.3 מיליארד הודים, ואני חייב להבטיח לאזרחי הודו המוסלמים שהחוק הזה לא ישנה דבר עבורם.



עוד הוסיף מודי, כי "מעולם לא שאלנו מישהו אם הוא הולך למקדש או למסגד בכל הקשור ליישום תכנית רווחה". מפלגתו של מודי מתכננת לקיים יותר ממאתיים ועידות חדשות כדי להתמודד עם ההפגנות, ועם התגברות הכעס על מה שמבקרים מכנים כהתקפה על החוקה החילונית במדינה.



כאמור, לפחות 21 בני אדם נהרגו במהלך העימותים עם המשטרה, לאחר שאלפי אנשים יצאו לרחובות בערים ברחבי המדינה כדי להפגין. יותר מ-1500 מפגינים נעצרו. המפגינים שנעצרו השתמשו באלימות קיצונית כלפי כוחות המשטרה במהלך ההפגנות, כך על פי שני בכירים בממשלת הודו, שהעידו על המצב הבעייתי במדינה בעילום שם.



ב-11 לחודש, הפרלמנט בהודו אישר את החוק השנוי במחלוקת, ומאז פרץ גל המהומות במדינה. מבקרי החוק טוענים כי הוא מדיר את האוכלוסיות המוסלמיות במדינה, ופוגע באתוס החילוני של המדינה מאחר והוא שם את הדת כמרכיב מרכזי לקבלת אזרחות.



הפגנות אלימות בהודו. צילום: רויטרס
הפגנות אלימות בהודו. צילום: רויטרס



ממשלתו של מודי אומרת כי החוק החדש נדרש לסייע במתן אזרחות למיעוטים לא מוסלמים מאפגניסטן, בנגלדש ופקיסטן, שנמלטו להודו לפני 2015. לאחר אותן הפגנות הורו הרשויות על כיבוי שירותי המסרים והאינטרנט בדלהי, וביטלו את ההרשאות להפגנות גדולות.