התובע הכללי של סעודיה הודיע היום (שני) כי בית המשפט במדינה גזר עונש מוות על חמישה נאשמים במסגרת פרשת מותו של העיתונאי הסעודי, ג'מאל חשוקג'י, והטיל עונשי מאסר של 24 שנים על שלושה מעורבים נוספים. עם זאת, לשמונה תינתן האפשרות לערער על גזר דינם. 



התובע הדגיש כי מהחקירה התברר כי לא הייתה יריבות מוקדמת בין הרוצחים לבין העיתונאי המנוח. בנוסף, הוא ציין כי הקונסול הסעודי בטורקיה, סעוד אל-קחטאני, שוחרר על התביעה הציבורית, וכי סגן ראש המודיעין לשעבר, אחמד אל-אסידי, שוחרר אף הוא בעקבות חוסר ראיות מספקות. 

כזכור, דוח של האו"ם שפורסם ביוני השנה קבע כי חשוקג'י היה קורבן ל"הוצא להורג מתוכננת ומכוונת של ערב הסעודית". על פי הדוח, שמצטט ראיות של סוכנויות המודיעין בטורקיה ואחרות, לאחר שחשוקג'י נכנס לקונסוליה באיסטנבול, שם נרצח, הוא קיבל זריקה של חומר הרגעה, ראשו הוכנס לשקית פלסטיק והוא נחנק למוות.



מפגינים עם תמונות של חשוקג'י. צילום: רויטרס
מפגינים עם תמונות של חשוקג'י. צילום: רויטרס



חשוקג'י נודע כמבקר חריף של מדיניותו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וכתומך האחים המוסלמים. ב-2 באוקטובר 2018 נכנס חשוקג'י לקונסוליה הסעודית באיסטנבול שבטורקיה על מנת לטפל במסמכי הגירושין שלו כדי להינשא בשנית. ארוסתו חדיג'ה ג'נקיז, שהמתינה לו בחוץ, התלוננה לאחר מספר שעות כי הוא לא יצא מהקונסוליה.
בתקשורת ברחבי העולם פורסם כי כוחות הביטחון הטורקיים הציגו ראיות לפיהן 15 סעודים ובהם מנתח, איש צבא וחמישה אנשי אבטחת אישים של מוחמד בן סלמאן הגיעו לטורקיה ב-2 באוקטובר, עינו את העיתונאי בקונסוליה, וביתרו את גופתו. שר הפנים של סעודיה הכחיש בתחילה את ההאשמות כלפי ארצו, אך ב-19 באוקטובר פרסם משרד החוץ הסעודי הצהרה כי חשוקג'י נהרג בקטטה בקונסוליה, וכי המעורבים בדבר ניסו להסתיר זאת.