ההפגנות באיראן שהתחילו מהכעס של התושבים על העלאת מחיר הדלק במדינה מצד השלטון בטהרן הביאו לכך שנהרגו יותר מ-1500 אזרחים. היום (שלישי) התראיין רני עמרני, ממקימי הרדיו הפרסי "ראן" בתכניתה של אילה חסון ב-103FM על המצב הרפובליקה האסלאמית.



לדבריו, "הפעם המחאות פרצו בעקבות ייקור מחירי הדלק אך ההפגנות הללו יכולות לפרוץ על כל דבר. לאנשים נמאס מהמצב הכלכלי, ממצב החופש במדינה ומסיבות אחרות, שהן הסיבות האמיתיות למחאות הללו".



איך הורגים 1,500 מפגינים וזה עובר בשקט?
"הם מחביאים את זה ולא מוציאים החוצה. איראן היא מדינה גדולה מאוד, כשבכל מחוז נהרגים 200 איש מגיעים למספרים האלה".


איך הורגים אותם? במכות? ביריות?
"יש כאלה שנהרגים בהפגנות במקום ויש הרבה שרוצחים אותם בזמן החקירות, אחרי שעוצרים אותם. כך מספר ההרוגים רק עולה".



זה נכון שהשלטונות ביקשו מהמשפחות לומר שהיקירים שלהם התאבדו?
"אלו שמתו בתוך החקירות אומרים שהם התאבדו בכלא. ארגון זכויות האדם הודיע על 300 הרוגים והגופות שהחזירו היו מעל ל-600. זה מעיד על הפער בין מה שהם אומרים למה שקורה בשטח. כשאנשים יודעים שהם יכולים לשלם בחיים שלהם על היציאה להפגנה - זה דבר שמדכא הפגנות. אני בקשר מאוד קרוב עם המאזינים באיראן שמדברים איתי מתוך ההפגנות ומשתפים אותי שלא אכפת להם למות והעיקר שלילדים שלהם יהיה עתיד טוב יותר. האנשים שם הגיעו למצב שלא אכפת להם למות. צריך להיות באיראן כדי להבין שלמות זה לא הדבר הכי גרוע שיש".

מה המחאה הבאה שמתוכננת?
"בחמישי הזה יציינו את 40 ימים לתחילת ההפגנות. משפחות ההרוגים ביקשו מהעם לצאת לרחובות ולהמשיך במחאה. כמעט כל ארגוני האופוזיציה קראו לצאת למחאות".