הנסיך הבריטי פיליפ שוחרר אתמול מבית החולים אחרי ארבעה ימי אשפוז, וזו  אחת הבשורות המעטות הסוגרות את השנה הסוערת שעברה על בית המלוכה. היום צפויה המלכה אליזבת השנייה להודות, בנאום חג המולד המסורתי שלה, כי 2019 הייתה שנה "מלאה מהמורות" עבור המשפחה המלכותית בפרט ועבור הממלכה הבריטית בכלל. 
 
במסר הקצר מפי המלכה, שישודר היום בצהריים, היא אינה מסתירה כי השנה החולפת הייתה קשה, ועל פי ההערכות דבריה מתייחסים הן למחלוקות הציבוריות הסוערות בסוגיית הברקזיט והן לעניינים המביכים שסבבו את  בית המלוכה. 
 
כך, למשל, בינואר היה הנסיך פיליפ מעורב בתאונת דרכים שבה נפצעה אישה; לנסיך הארי ולרעייתו מייגן מרקל נולד בן בכור, אולם הם בחרו להתרחק מעין הציבור ובתוך כך התרבו פרסומים על קרע בינם לבין הנסיך וויליאם ואשתו קייט מידלטון. אך השיא היה בעקבות דיווחים על הקשר בין הנסיך אנדרו לבין הפדופיל ג'פרי אפשטיין, מה שאילץ את הדוכס מיורק לפרוש מתפקידיו הציבוריים.
 

"צעדים קטנים שננקטים מתוך אמונה יכולים להתגבר על חילוקי דעות ממושכים ועל פילוגים עמוקים ולהביא להרמוניה ולהבנה", אמרה המלכה בנאום המוקלט. "מובן שהדרך לא תמיד חלקה, ולעתים בשנה זו היא הייתה מלאה מהמורות, אבל צעדים קטנים עשויים לחולל שינוי מוחלט". 
 
רמז לתסבוכת בתוך המשפחה סיפקו התצלומים שנראו שולחן העבודה של המלכה בזמן שנאמה. באחת התמונות נראו הנסיך וויליאם וקייט עם שלושת ילדיהם; אחת הציגה את בעלה של המלכה - הנסיך פיליפ; תמונה נוספת הייתה של יורש העצר הנסיך צ'רלס עם רעייתו קמילה, ועוד צילום היה של אבי המלכה, המלך ג'ורג' השישי, במהלך נאום שנשא ב־1944. מי שנעדרו מהתצוגה היו הנסיך הארי ומייגן מרקל שבשנה שעברה הופיעו בשתי תמונות, והנסיך אנדרו. 
 
אתמול שוחרר הנסיך פיליפ (98) מבית החולים בלונדון אחרי שאושפז ארבעה ימים בתור "צעד זהירות" עקב מצב רפואי, שלא פורט, והוא חזר לאחוזת סנדרינגהם, שם נמצאים המלכה ובני המשפחה לרגל חג המולד.
 
לא יחברו אליהם הנסיך הארי ומייגן יחד ובנם הפעוט ארצ'י, שנסעו לחופשה של שישה שבועות בקנדה, יחד עם אמה של מרקל, דוריה רגלנד. לכבוד החג פרסם הזוג כרטיס ברכה שבו הם נראים יושבים ליד עץ אשוח עם בנם. 
 
על פי ה"סאן", גורם בארמון מסר כי בני המשפחה הביעו תמיהה על החלטת הזוג  להיעדר "ממה שעשוי להיות אחד מחגי המולד האחרונים עם המלכה ועם פיליפ. הם זכאים לחופשה ולפרטיות, אבל הם לא נמצאים שישה שבועות. מה עם כמה תמונות משפחתיות וזיכרונות עם ארצ'י התינוק?", תהה.