ביירות פקברה, חבר ביחידה המיוחדת של חיל הים התאילנדי, שהיה חלק מצוות החילוץ של 12 הנערים שנכלאו במערה בצפון תאילנד בשנה שעברה, נפטר אתמול (שישי) לאחר שנאבק בהרעלת דם במשך שנה. ביירות חלה לאחר מבצע החילוץ ההרואי במערת ת'אם לואנג. ביירות נקבר לפי טקסי הקבורה האסלאמיים בביתו במחוז סאטון במדינה. 



לאחר מבצע החילוץ, ביירות היה תחת השגחה רפואית צמודה. מצבו הורע והוא מת אמש, כך לפי לשון ההצהרה שפורסמה על ידי הצבא התאילנדי. ביירות הוא המחלץ השני שמת בעקבות המבצע, לאחר שמחלץ נוסף, סאמן גונאם, מת במהלך ניתוח זמן קצר לאחר החילוץ הדרמטי. סאמן, ששירת כצוללן ביחידה המיוחדת בחיל הים התאילנדי, היה בדרכו להעביר מיכלי אוויר ללכודים, כאשר במהלך הצלילה הסתיים האוויר במיכל שלו והוא איבד את הכרתו. לאחר מותו, כאות הוקרה למעשיו, הקימו השלטונות התאילנדיים פסל בדמותו, שהוצב בפתח המערה.



כזכור, העולם עצר את נשימתו בשנה שעברה, לאחר שקבוצת נוער לכדורגל נלכדה במערה צפונית לעיר צ'יאנג ראי, לאחר שביקרו בה במסגרת טיול אופניים. חברי הקבוצה, נערים בגילאי 11-16, והמאמן בן ה-25 שליווה אותם, סיירו במערה לאחר אימון כדורגל. המערה הוצפה בעקבות שטפונות האופייניים לעונה הגשומה במדינה, מה שגרם ללכידתם הממושכת במעמקי האדמה.



הנערים שנתקעו במערה בתאילנד (צילום: רויטרס)
הנערים שנתקעו במערה בתאילנד (צילום: רויטרס)



הנערים חולצו לאחר מבצע מורכב שנמשך 17 ימים, שנערך בסיוע גורמים בינלאומיים, וכלל למעלה מ-90 צוללנים מוסמכים. תנאי השטח במערה היו בעייתיים ומסוכנים בשל מים עכורים ומזוהמים, זרימה חזקה ומעברים צרים שהקשו על הצלילה. ברשתות החברתיות שיבחו את עבודתם של צוותי ההצלה. “לא כל גיבורי העל עוטים גלימות, חלקם לובשים חליפות רטובות”, כתבה אחת הגולשות. “צוללנים מדהימים מוציאים את הילדים האלה מתוך המערה בתאילנד. זה כל כך מסוכן, אבל הם משקיעים את כל לבם ונשמתם בזה. מקווה שכולם ייצאו בריאים ושלמים”, צייצה גולשת נוספת. “אולי עכשיו זה גביע העולם, אבל הלילה כל העולם מריע לתאילנד”, נאמר בתגובה אחרת.


המערה בה התרחש האסון נפתחה מחדש לביקור תיירים בחודש נובמבר השנה. טקס הפתיחה נערך בנוכחות נזירים, פקידים ממשלתיים בכירים ועובדי הפארק הלאומי. מעל לאלפיים מבקרים הגיעו לטייל במערה עם פתיחתה המחודשת, כך דיווחו בעיתון 'בנגקוק פוסט'.