אלפי בני אדם הגיעו היום (שלישי) לאזור השגרירות האמריקאית בבירת עיראק בגדד, זאת על מנת למחות על תקיפת צבא ארצות הברית אתרים של מיליציות שיעיות במדינה. נשיא ארה"ב הטיל את האשמה על איראן, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "איראן רצחה קבלן אמריקאי ופצעה רבים. הגבנו בתקיפות ותמיד נעשה זאת. כעת איראן מתזמנת מתקפה על שגרירות ארה"ב בעיראק. הם יישאו באחריות. בנוסף, אנחנו מצפים מעיראק להשתמש בכוחותיה כדי להגן על השגרירות, וכך הודענו לה". 



על פי דיווחים ערביים, תומכי מיליציות המזוהות עם ארגון חיזבאללה שרפו חומה חיצונית של המבנה ולאחר מכן ניסו לפרוץ לשגרירות עצמה. על פי דיווח בערוץ "אל-מיאדין", בכירים במשרד החוץ העיראקי הודיעו כי השגריר האמריקאי וצוות עובדי השגרירות פונו מהשגרירות. בתוך כך, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו שוחח עם ראש הממשלה ונשיא עיראק והבהיר להם כי ארצות הברית תגן על אנשיה המוצבים במדינה. מנהיגי עיראק הבטיחו כי יערבו לביטחונם של אנשי השגרירות.


כזכור, השליח האמריקאי המיוחד לענייני איראן בריאן הוק אמר אמש בתדרוך לכתבים באירופה, ובהם כתב "מעריב", בעקבות תקיפת יעדי חיזבאללה בחמישה מקומות שונים, כולל מרכזי שליטה, בגבול עיראק־סוריה - כי ארצו אינה נוהגת לגלות מראש מהם היעדים הבאים שהיא עשויה לתקוף, אך היא נכונה לחדש את פעולותיה נגד המתקפה האיראנית ואיננה מוציאה שום יעד מכלל אפשרות. 
 לדבריו, התקיפה הייתה למעשה "פעולה הגנתית נגד איראן כדי להגן על אינטרסים אמריקאיים ושל הקואליציה, וחיזבאללה היא מיליציה איראנית שאינה פועלת בשם העם העיראקי". הוק הוסיף כי בחודשיים האחרונים אירעו 11 תקיפות נגד הכוחות האמריקאיים בעיראק, ובאחרונה שבהן, ביום שישי, ירו מיליציות שיעיות הנתמכות בידי איראן רקטות לעבר בסיסי צבא אמריקאיים והפרו את ריבונותה.

בהמשך הבהיר הוק: "ארה"ב איננה רוצה הסלמה והעדיפה את הדרך הדיפלומטית, אך היא נאלצה להגיב צבאית ולא תרשה לתקוף את כוחותיה ואת שותפיה באזור. התקיפה הייתה משמעותית מאוד ובמקומות משמעותיים", הוסיף, "אך גם מידתית, וצריך לקחת אותה ברצינות. מאז מאי שעבר הזרימה ארה"ב 14 אלף חיילים לאזור והצליחה לסכל תוכניות תקיפה איראניות רבות".
כשנדרש לפרשן את המצב בטהרן הסביר הוק כי המשטר שם נמצא עכשיו "בפאניקה כתוצאה מהלחצים שהופעלו עליו", כיוון שאינו רגיל לתגובה צבאית מהסוג הזה. "איראן נחלשת כלכלית, כפי שלא נחלשה זה ארבעים שנה מאז שהיא מאיימת על האזור", המשיך. "אזרחים התקוממו בעיראק, בלבנון ובאיראן עצמה נגד המודל האיראני של יצוא נשק וטרור על חשבון האזרחים. הנשיא טראמפ ימשיך לפעול בשילוב של דיפלומטיה ואמצעים צבאיים". בסיום דבריו האשים הוק את המדינות החתומות על הסכם הגרעין עם איראן, כולל הממשל האמריקאי הקודם, בוויתורים לאיראן כדי לשמור על ההסכם.
 מנגד, גינתה אתמול איראן את התקיפה האמריקאית וכינתה אותה: "ביטוי טהור של טרוריזם". בכירים במיליציות שיעיות מקומיות הוסיפו: "אנחנו במערכה פתוחה עם ארה"ב. אין מנוס מעימות. התגובה תהיה מוחצת". אתמול גם פורסם כי מניין ההרוגים בתקיפה עלה לכ־30 בני אדם. שלשום הודיע הפנטגון שהצבא האמריקאי תקף חמישה אתרים של מיליציות פרו־איראניות בעיראק, בתגובה לתקיפת בסיס צבא ארה"ב סמוך לעיר כירכוב בעיראק שבה נהרג אזרח אמריקאי. על פי ההודעה, מדובר ביעדים של ארגון כתאב־חיזבאללה שהותקפו על ידי כלי טיס. בהודעה שפרסם הפנטגון נמסר שבין היעדים שהותקפו היו מחסני נשק ומבני פיקוד ושליטה. עוד נמסר: "התקיפה בוצעה בתגובה למתקפות על בסיסים המארחים את כוחות הקואליציה האמריקאית". 
 
ברשת "סקיי ניוז" בערבית, שם דווח על התקיפה לראשונה, צוין כי התקיפה התרחשה בעיר אל־קאים. ברשת RT בשפה הערבית דווח כי בכיר בגדודי חיזבאללה המקורב לקאסם סולימאני - מפקד כוח קודס האחראי לפעילות משמרות המהפכה - נהרג בהפצצה. מזכיר ההגנה האמריקאי, מארק אספר, כינה את התקיפה "הצלחה", ואמר כי הטייסים וצוות האוויר שהשתתפו בתקיפה שבו לבסיס בשלום. מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו שלח אזהרה לאיראן במהלך הלילה שבין ראשון לשני, כשאמר: "לא נסבול פעולות מצד הרפובליקה האסלאמית שמסכנות גברים ונשים אמריקאים".