חינוך לשנאה: בית ספר יסודי במזרח פולין העלה לאחרונה הצגה, שבה התחפשו השחקנים – תלמידים – לאסירים במחנה ההשמדה אושוויץ המובלים לתאי הגזים ולחיילים נאצים. בית הספר תיאר את האירוע כ"מרגש", אולם הצילומים עוררו ביקורות ברשתות החברתיות.

המגזין "ניוזוויק" בשפה הפולנית דיווח כי בית הספר אלבה בעיירה וובוניה שבאזור לובלין ציין ב־10 בדצמבר בטקס חגיגי את הפיכתו לבית הספר ע"ש ילדי אזור זמושץ' שנשלחו למחנות ההשמדה בזמן הכיבוש הנאצי, בנוכחות התלמידים והוריהם, יחד עם פוליטיקאים מקומיים ואנשי דת. 

כתב המגזין שנכח באירוע סיפר כי במהלך הטקס התקיים מופע של "תיאטרון היסטורי" המבוסס על ההתרחשויות במחנה ההשמדה אושוויץ־בירקנאו. במסגרת המופע לבשו התלמידים הצעירים, בני 7, מדי אסירים עם פסים ומספרים, בעוד הילדים הגדולים יותר לבשו מדים של הגסטפו עם צלבי קרס על זרועם.

"בשלב מסוים קציני הגסטפו הפעילו את מכונת העשן של בית הספר כדי לדמות הפעלת גז נגד 'האסירים', שנפלו על רצפת אולם הספורט ושכבו כאילו הם מתים", תיאר העיתונאי דוויד קרפיוק. לפי הדיווח, במהלך הטקס גם הזהיר ראש העיירה את הנוכחים, ובכללם הילדים, מפני מה שכינה "חוגי השמאל שמנסים ליצור אדם חדש, חברה חדשה - ללא אלוהים". דוברת נוספת, בתם של קורבנות מאושוויץ, אמרה שפולין זכאית לפיצויים על המלחמה וקראה לגלח את ראשיהם של חלק מחברי הפרלמנט.

ניצול שואה, אילוסטרציה. צילום: רויטרס
ניצול שואה, אילוסטרציה. צילום: רויטרס


בעוד שהנוכחים בטקס, כך לפי הדיווח, ישבו בשקט מול הצגת התיאטרון, הצילומים מהמופע שהועלו בחשבון של בית הספר עם הכיתוב "הופעה מרגשת" עוררו תגובות מעורבות ברשתות החברתיות בפולין. חלק מהגולשים הביעו הערכה על כך שבבית הספר החליטו ללמד את ההיסטוריה המקומית בדרך מקורית, והיו אף צאצאים של קורבנות ושל ניצולים שהביעו צער על כך שהם לא ידעו על האירוע ולכן לא נכחו בו. 

אולם היו גם גולשים שלא הבינו מדוע ילדים כה צעירים היו צריכים להיחשף בשלב זה לזוועות ההיסטוריות. "בית הספר מטורף! אני נזעמת מהחינוך הנוכחי וממי שעושים מופעים כאלה", כתבה אחת הגולשות, בעוד שגולשת אחרת הוסיפה: "יותר מדי ריאליזם שלא מתאים לגיל ולהתפתחות של הילדים ואני לא מבינה את המניעים של יוצרי ההצגה הזו. מצער עבור הילדים".

סגן וממלא מקום יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל דרש אתמול מממשלת פולין לגנות את ההצגה ואמר כי היא "לא פחות מזילות השואה ולמעלה מששת המיליונים שנרצחו בה. המאבק באנטישמיות צריך להתחיל כבר בגילאי בית הספר בחינוך לסובלנות ובקבלת האחר".