הזעם באיראן נמשך: ברפובליקה האסלאמית מציינים היום (ראשון) את האבל בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, וממשיכים לאיים על ארה"ב. במהלך מסע הלווייתו נכחו מאות אלפים שפקדו במהלך היום את רחובות איראן לאחר הבאת גופת סולימאני מבגדד.

מזכ"ל חיזבאללה אמר בנאום ששודר במסכי ענק בלבנון כי "יום הריגתו של סולימאני מסמן את תחילתו של שלב חדש לאזור כולו". "מדובר בפשע ברור לחלוטין. טראמפ הורה לצבא האמריקאי לבצע את הפשע וכוח אמריקאי עשה זאת. אני רוצה שהדבר יהיה ברור לכולם - הניסיונות לחיסול 'שקט וחסר טביעות אצבעות' נכשלו", הוסיף מנהיג חיזבאללה.

‏נסראללה סיפר שביום רביעי, היום הראשון של 2020, הוא נפגש עם סולימאני ואמר לו:"איזו התחלה יפה לשנה בגלל שזכיתי למפגש איתך". עוד סיפר כי כבר לפני תקופה הזהיר אותו שמתמקדים בו ושזה עשוי להסתיים בחיסול. סולימאני צחק וביקש להתפלל כדי שזה יקרה".

דובר משמרות המהפכה ממרר בבכי בשידור חי. צילום: רשתות ערביות

"בזמן האחרון ארה"ב ניסתה להביא את עיראק למלחמת אזרחים וליצור סכסוך בין העם האיראני לעם העיראקי. הם נכנסו לפאניקה כי הם הרגישו שהשליטה שלהם בעיראק הולכת ופוחתת ערב החיסול של סולימאני", אמר מזכ"ל חיזבאללה.

בהתייחסו לנשיא ארה"ב אמר נסראללה: "טראמפ וההנהגה האמריקנית רצו ליצור מציאות חדשה באזור. אנחנו לא רוצים לתקוף אותם, הם פתחו מלחמה חדשה באזור ביום חמישי בלילה. טראמפ יודע שמלחמה עם איראן היא הרפתקה מסוכנת".

בתוך כך, חברי הפרלמנט העיראקי הצביעו ברוב קולות על החלטה שמחייבת את הממשלה לפעול כדי להביא לסיום הנוכחות הצבאית של ארה"ב במדינה לאחר חיסול סולימאני ושרשרת האירועים האחרונים.

טרם סיום מסע הלוויה הודיעו בחשבון הטוויטר של האייתולות כי "שלב נסיגה נוסף מהסכם הגרעין של 2015 הושלם", ייתכן וזוהי התגובה הראשונה לחיסול, אולם שלבי הנסיגה החלו כבר לפני כמה חודשים.

הלוויית סולימאני באיראן. צילום: רויטרס
הלוויית סולימאני באיראן. צילום: רויטרס

זניב סולימאני, בתו של סולימאני, אמרה בראיון לערוץ "אל מנאר" כי "אני יודעת שהדוד היקר, חסאן נסראללה, ינקום את דמו של אבי". היא הוסיפה כי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, "המלוכלך", לדבריה, "יודע כי הפשע שלו לעולם לא ימחק את זכרו של אביה ומותו מעורר השארה לאחרים. אתה לא יכולת להתמודד מול אבי, לכן החלטת לירות עליו טילים. אם היית יכול היית מתמודד איתו פנים אל מול פנים".

מפקד צבא איראן, הגנרל עבד אל-רחים מוסאווי, אמר כי לארצות הברית אין את האומץ להתעמת עם איראן. "בסכסוך פוטנציאלי בעתיד, אין להם לדעתי אומץ לבצע, ושם יתברר לאן שייכים המספרים 5 ו-2". מוסאווי אמר את הדברים בתגובה להצהרתו של טראמפ, לפיה מדינתו תתקוף "52 מטרות איראניות אם איראן תתקוף יעדים אמריקאים". 

בתוך כך, שר התקשורת האיראני, מוחמד ג'וואד אזרי-ג'הרומי, כתב בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כי "טראמפ הוא טרוריסט בחליפה". לדבריו, "כמו דאעש, כמו היטלר, ג'ינגס חאן! כולם שנאו תרבויות. טראמפ הוא טרוריסט בחליפה. הוא ילמד מההיסטוריה בקרוב מאוד שאף אחד לא יכול להביס את האומה והתרבות האיראנית הגדולה". 

כמו כן דווח, כי מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו ייפגש עם שר החוץ הבריטי דומיניק ראאב בבירת ארה"ב וושינגטון, כדי לדון בחיסולו של סולימאני ובהשלכותיו. ראאב נשאל הבוקר על חיסולו של סולימאני, ואמר כי "לארה"ב עומדת הזכות להגנה עצמית".