נמשך מסע הלוויה של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, ושל יתר ההרוגים במתקפה האמריקאית, בהם בכיר המיליציות הפרו־איראניות אבו מהדי אל־מוהנדס, אחרי שהגופות הגיעו אתמול בטיסה מעיראק לאיראן. אלפים השתתפו אתמול בטקס בעיר אהוואז שבדרום מערב איראן, כשהיום (שני) הגיעו הארונות לטהרן ומחר צפוי סולימאני להיקבר בעיר הולדתו קרמאן שבדרום מזרח המדינה. במהלך הטקס נראה המנהיג העליון של איראן כשהוא ממרר בבכי בזמן התפילה.

מי שהגיע להלוויה למרות התנגדות מצרית, היה מנהיג חמאס אסמעיל הנייה, שאמר בנאומו: "הפשע המגונה שביצעו האמריקאים מבטא את רוח הבריונות שלהם, הם מעניקים חסות לפשעי ישראל בפלסטין וברחבי העולם. ראוי כי כל העולם יגנה אותו ויעניש את כל מי שביצע אותו. ההתנגדות על אדמת פלסטין תמשיך עד גירוש הכובשים מאדמתנו".

צילום: רויטרס
צילום: רויטרס

גם בתו של סולימאני, זינב, נשאה דברים ואיימה על ארצות הברית. "טראמפ המשוגע, דבר אינו גמור עם מות אבי". אמרה, "האמריקאים ימתינו למות ילדיהם". עוד הוסיפה כי מות אביה יביא "יום שחור" על ארצות הברית וישראל.

כזכור, אתמול איראן הודיעה כי היא נסוגה בעצם מכל התחייבויותיה בהסכם הגרעין, גם אם היא תמשיך "לשתף פעולה" עם פקחי סוכנות האנרגיה האטומית. בתוך כך הצהירו אתמול יועץ בכיר של מנהיג איראן האייתוללה עלי חמנאי ומנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, כי התגובה על חיסולו של מפקד כוח קודס הגנרל קאסם סולימאני תהיה נגד "מטרות צבאיות אמריקאיות".

הנסיגה החמישית ו"הסופית", שמוגדרת למרות הכל כ"הפיכה", על ידי שר החוץ האיראני מוחמד זריף, כוללת הסרת ההגבלה על מספר הצנטריפוגות, העשרת האורניום, צבירת חומרים גרעיניים באיראן והמחקר והפיתוח (לכאורה לצורכי שלום), בעיקר בכור בפורדו. 

מפקד משמרות המהפכה לשעבר, מוחסן רזאי, שמשמש כיום כמזכיר המועצה האיראנית לאבטחת אינטרס הממשל, איים אמש במהלך טקס רשמי לזכרו של קאסם סולימאני בטהרן כי התגובה האיראנית גם תגיע לישראל ותכלול פגיעה בעיר חיפה ובמתקני צבא. הקהל הגיב בקריאות "מוות לאמריקה, מוות לישראל". 

במקביל, הצהירו אתמול יועץ בכיר של מנהיג איראן האייתוללה עלי חמנאי ומנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, כי התגובה על חיסולו של מפקד כוח קודס תהיה נגד "מטרות צבאיות אמריקאיות". בראיון לרשת CNN הבהיר מייג'ור גנרל חוסיין דהגאן, יועצו הצבאי של חמנאי ולשעבר שר ההגנה, כי "התגובה שלנו תהיה צבאית באופן ודאי ונגד מתקנים צבאיים". הוא הוסיף כי מאחר שארה"ב פעלה באופן ישיר נגד איראן, גם התגובה תהיה ישירה ולא דרך שליחים.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס אתמול לראשונה בפומבי לחיסול של בעל בריתו הקרוב בטקס רשמי שנערך במעוז השיעי של דרום ביירות, בהשתתפות אלפים מתומכי ארגון הטרור הלבנוני, והבהיר גם הוא כי התגובה תהיה מכוונת רק נגד אנשי צבא ולא אזרחים אמריקאים, כדי שזה "לא ישרת את המדיניות של טראמפ".

נסראללה סיפר כי ביום רביעי שעבר הוא נפגש בביירות עם סולימאני. "הזהרתי אותו שיש דיבורים עליו בתקשורת האמריקאית ושזו הקדמה לחיסול שלו. הוא צחק ודחה את האפשרות". אחר כך הוסיף מנהיג חיזבאללה: "טראמפ היהיר וכל הטיפשים סביבו לא מבינים מה הם עשו. עם הזמן יבינו, כשארונות של חיילים וקצינים אמריקאים יתחילו לשוב לארה"ב. העונש ההוגן ביותר הוא סילוק הנוכחות הצבאית האמריקאית מהאזור". נסראללה הוסיף כי מהלך כזה "יגרום לישראלים לארוז את הבגדים שלהם ולעזוב".

זמן קצר לאחר נאום נסראללה, הצביע הפרלמנט בעיראק בעד החלטה שקוראת לממשלה לפעול לסיום הנוכחות של חיילים זרים על אדמת המדינה ולאסור על כוחות זרים להשתמש במרחב הקרקעי, הימי והאוויר של עיראק. כמו כן, קוראת ההחלטה לסיים את השתתפותה של עיראק במסגרת הקואליציה הבינלאומית למאבק בדאע"ש. עם זאת, אין בהחלטה אזכור מפורש לגבי פינוי הכוחות האמריקאיים. גם ראש הממשלה בפועל, עאדל עבדול מהדי, קרא לסיום הנוכחות של כוחות זרים במדינה.