שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר אמר הלילה (שני) כי צבא ארה"ב לא יפר את חוקי המלחמה באמצעות התקפות על אתרי תרבות איראנים, כפי שאייםלפני כיומיים הנשיא דונלד טראמפ.

לאחר שנשאל על הנושא אמר אספר לכתבים כי ארצו "תפעל על פי חוקי הלחימה". יצוין כי על פי אמנת האג שנוסחה בשנת 1954 ועל פי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם משנת 2017, בה תמך טראמפ - התקפה על נכסי תרבות נחשבת לפשע מלחמה.

בתוך כך מסר גורם אמריקאי רשמי, כי ארה"ב סירבה לתת לשר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף ויזה שתאפשר לו לקחת חלק בדיון של מועצת הביטחון של האו"ם בניו יורק, הצפוי להתקיים ביום חמישי.

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו נפגש הלילה עם סגן שר ההגנה הסעודי, הנסיך חאלד בן סלמאן לאחר חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני. בן סלמאן כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא דן עם פומפאו באירועים האחרונים במזרח התיכון ובמאמצים לשמור על יציבות ושלום באזור ובעולם.

כזכור, ביום ראשון איים נשיא ארה"ב כי אם איראן תתקוף יעדים אמריקאיים בתגובה לחיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני - ארה"ב תתקוף אתרים "בעלי חשיבות גבוהה לאיראן, במהירות ובעוצמה קשה מאוד".

טראמפ כתב את הדברים בחשבון הטוויטר שלו והוסיף כי "יש לנו 52 מטרות איראניות שמסמלות את מספר השבויים האמריקאיים שנפלו בידי איראן. ארה"ב לא רוצה לקבל עוד איומים".

מארק אספר. צילום: רויטרס
מארק אספר. צילום: רויטרס

ביום שבת נחשף כי במהלך חודש אוקטובר נפגש סולימאני עם מנהיגי המיליציות העיראקיות בווילה שעל גדות נהר החידקל, לא הרחק מהמתחם שבו שוכנת שגרירות ארה"ב בבגדד. מפקד כוח קודס הנחה את בעל בריתו הבכיר ביותר בעיראק, אבו מהדי אל-מוהנדס, ומנהיגים אחרים להגביר את התקיפות נגד מטרות אמריקאיות במדינה, באמצעות כלי נשק חדישים שסיפקה להם איראן - כך אמרו ל"רויטרס" שני מקורות ביטחוניים שתודרכו על המפגש.

המפגש האסטרטגי, שלא דווח עליו בעבר, התקיים על רקע מחאות ההמונים נגד האחיזה הגוברת של איראן בעיראק, שצברו תאוצה באותה העת ושמו את איראן במוקד תשומת הלב.

עוד נחשף, כי סולימאני תכנן לתקוף כוחות אמריקאים במטרה לגרור את ארה"ב לתגובה ובכך להסיט את כעס ההמון לעבר האמריקאים. התגרותו של סולימאני הובילה למתקפה האמריקאית ולחיסולו יחד עם מוהנדיס ובכירים נוספים מהמיליציה העיראקית. 

לפי מפקדי המיליציות והגורמים הביטחוניים העיראקיים, שבועיים לפני הכינוס באוקטובר, הורה סולימאני לצבא משמרות המהפכה להעביר כלי נשק מתוחכמים יותר, כגון משגרי קטיושות וטילי כתף שבאמצעותם ניתן להפיל מסוקים - דרך שני מעברי גבול עם עיראק.

קאסם סולימאני. צילום: AFP
קאסם סולימאני. צילום: AFP

בפגישה בבגדד הורה סולימאני לנוכחים להקים כוחות מיליציה חדשים שיפעלו בפרופיל נמוך ושלא יהיו מוכרים לגורמי הביטחון האמריקאים. הכוחות הללו היו אמורים להשתמש בכלי הנשק החדשים כדי לבצע מתקפות נגד הכוחות האמריקאים בבסיסים בעיראק.

סולימאני הורה ל"גדודי חיזבאללה", שאותם הקים מוהנדיס, להוביל את התוכנית החדשה. "יהיה קשה לאמריקאים לאתר אותם", אמר לנוכחים על פי הגורמים שצוטטו בסוכנות הידיעות.

לדברי מפקד ב"גדודי חיזבאללה", סולימאני בחר במיליציה זו להוביל את ההתקפות על הכוחות האמריקאים באזור, משום שלה הייתה היכולת להשתמש במל"טים כדי לחפש מטרות להתקפות של טילי קטיושה. לדברי אנשי המיליציות, בין כלי הנשק שסולימאני סיפק לארגונים הפרו-איראניים בעיראק בשנה שעברה היו מל"טים שטהרן פיתחה, ויכולים לשבש את הפעילות של מערכות מכ"ם. "גדודי חיזבאללה" השתמשו במל"טים כדי לאסוף צילומי אוויר מאתרים בהם הוצבו כוחות אמריקאים.