הנסיך הארי ורעייתו מייגן מרקל הודיעו אמש (רביעי) כי החליטו להתפטר מתפקידיהם כחברים בכירים במשפחת המלוכה הבריטית, ולעבוד כדי להיות עצמאיים כלכלית. ההודעה המלאה פורסמה, כצפוי בשנת 2020, בחשבון האינסטגרם הרשמי של הדוכסים מסאסקס. הבוקר התראיין פרופ' דרור ורמן מהחוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית ל"קבינט" ב-103FM והעניק פרשנות למהלך.

"זו לא הפתעה. הארי משדר כבר זמן רב שהוא לא רוצה לשחק את המשחק. הוא נתן ראיון מאוד חושפני עוד לפני נישואיו עם מייגן מרקל כשאמר שלהיות נסיך זה עונש לא נורמאלי ושאתם לא מבינים איזה קשה זה שאין לך חיים פרטים משלך. מאז הנישואים האלה היו להם כמה עימותים עם התקשורת, הם תובעים תביעת דיבה את אחד העיתונים. ההתנהלות של הארי ומייגן היא בקו אחד עם מה שהם משדרים כבר זמן רב.

"למה זה משמעותי? משפחת המלוכה בתקופה מאוד לא פשוטה. לא הייתה כזאת מאז שהאמא של הארי הלכה לעולמה. המלכה בת 93, ולא ברור עוד כמה היא תשרוד. הבן שלה, המלך הפוטנציאלי כבר בן 70. הדבר המביך ביותר היה רק בנובמבר כשהנסיך אנדרו, הבן השלישי של המלכה, הסתבך בפרשת ג'פרי אפשטיין ואחרי ריאיון קטסטרופלי בתקשורת הוא פחות או יותר הודח מתוך המשפחה המלכותית. חילופי המלכים הצפויה מאוד מטרידה אותם".

"הפלא הגדול ביותר באנגליה שעוד יש תמיכה במוסד הזה. מוסד המלוכה הוא שריד לעולם אחר לגמרי, יקר ופוגע בערכים כמו שוויוניות אך יש מיעוט קטן מאוד שקורא להיפטר מהדבר הזה. לא ברור מה יקרה אחרי שהמלכה תעזוב את התפקיד. כיום יש לה 74 אחוזי תמיכה ולנסיך צ'ארלס יש 48 אחוזי תמיכה. האיש שהודיעה שהוא מעוניין לפרוש מהמלוכה הוא זה שמוביל את התמיכה, יש לו 77 אחוזי תמיכה".

משפחת המלוכה זה גם עסק כלכלי עצום. זה משהו שבריטניה מרוויחה ממנו כסף.
"המתנגדים יאמרו לך שהעלות של הדבר הזה גדולה יותר מההכנסה. המלוכה לא תקום וטיפול על כסף אלא על התפקיד שלה בתוך העולם הנוכחי הזה. בכל משבר הברקזיט היה נראה שהמדינה מתפרקת ודווקא המלכה מחזיקה את כולם יחד. כאן מי שתקע את הטריז היה ראש הממשלה השמרני, שאין לו כבוד למלכה וניסה לרמות אותה כדי לכפות את פיזור הפרלמנט. זה היה רגע מאוד מסוכן בו המלכה מצאה את עצמה בתוך תסבוכת פוליטית. התומכים הגדולים של המוסד יאמרו שבשביל זה היא קיימת כדי לעמוד מעל הדברים האלה ולהחזיק את כולנו יחד".

ממה הארי ומייגן יתפרנסו כעת?
"לשניהם יש רכוש ומקורות הכנסה במיליונים. גם בהמשך לא ברור אם ההוצאות שלהן תהיה ממומנות על ידי המדינה. הצעד שהם עשו הוא חסר תקדים. הם החליטו להישאר משפחת המלוכה אך לא יעמדו בשורה הראשונה. לא ברור מה הם יעשו. הם אומרים שימשיכו את הפעילויות הציבוריות שלהם וימשיכו להקים מפעל תמיכה חדש. מה שמפתיע הוא התגובה הצוננת של בית המלוכה. מסתבר שאף אחד לא התייעץ אתם. ברור שמאחורי המילים היפות יש כאן מתח גדול מאוד בין הזוג לשאר המשפחה".

אני זוכר שהמלכה ראתה בעין עקומה את הכלה החדשה כבר מההתחלה.
"יש סיבה למה הארי הוא הפופולארי ביותר במשפחת המלוכה, הוא זה שמוכן להסתכל על הקדמה וסבור שהמלוכה צריכה להיראות קצת אחרת במאה ה-21".

הוא לא בשרשרת הירושה. גם אם ידלגו על אביו, המלוכה לא תגיע אליו.
"היא לא תגיע אליו אלא אם תהיה תאונה נוראית. הוא אומר שלהיות בן משפחת מלוכה זה עונש בלתי פוסק ומנסה למצוא את האיגודים והמטרות שנראות לו ולאשתו חשובים יותר. זה בדיוק הדבר שממנו הוא רוצה לברוח. מעניין מה יקרה איתם הפעם. הם יכולים להפוך לזוג סלבריטאים ולעשות את הדברים שהם נהנים מהם".

למה הזוג הזה מעורר כל כך עניין?
"השחקנית אוליביה קולמן זכתה עכשיו בגלובוס הזהב והיא בעצמה לא ידעה עד לפני דקה שהיא קיימת. היא זכתה בפרס על תפקידה כמלכה אליזבת' בסדרה 'הכתר' שזוכה להצלחה מסחררת. היא זכתה בזכות זה שהיא חושפת איך נראתה המלכה אליזבת' באמת, ולאו דווקא באופן חיובי, היא יוצאת חסרת סבלנות עם פרצוף חמוץ. הפופולריות של הסדרה הזאת, כמו כל העיבודים הקולנועיים האחרים של המשפחה הזאת, היא אדירה וזה הישג עצום של המשפחה ושל המלכה הנוכחית".