מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו הציע לנשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי את עזרתה של ארצות הברית בחקירת התרסקות המטוס האוקראיני בטהרן לפני כיומיים, בה נהרגו 176 בני אדם. "אנחנו עומדים לצד אוקראינה ומוכנים להציע את עזרתנו בחקירה שמתנהל", כתב פומפאו בטוויטר.

שר החוץ האוקראיני, ואדים פריסטאיקו, אמר כי אוקראינה קיבלה גישה לקופסה השחורה של המטוס שהתרסק באיראן, אך עדיין לא נותח המידע שנמצא בתוכה. "נדרוש פיצויים מהאחראים במידה ויתברר שהמטוס נורה על ידי טיל", אמר. בתוך כך, משרד החוץ האוקראיני מסר כי הנשיא ולודימיר זלנסקי קיבל "מידע חשוב" מהאמריקאים בנוגע להתרסקות.

נשיא אוקראינה זלנסקי ציין כי המידע שסופק על ידי ארצות הברית יסייע בחקירת ההתרסקות. "אני אסיר תודה על הניחומים מהעם האמריקאי ועל התמיכה של ארצות הברית בחקירת הסיבות להתרסקות", אמר זלנסקי.

זירת ההתרסקות. צילום: רויטרס
זירת ההתרסקות. צילום: רויטרס

כזכור, אתמול גורם מודיעיני אמריקאי בכיר וגורם בפנטגון אמרו למגזין “ניוזוויק” כי המטוס האוקראיני נפגע מטיל נגד מטוסים (נ"מ) ששיגרו האיראנים – לפי הדיווח, שציטט גם גורם במודיעין העיראקי, ההערכה היא שהמטוס נפגע, זמן קצר לאחר המראתו, מטיל קרקע־אוויר איראני מתוצרת רוסית, מסוג טור־M1. שני גורמים בפנטגון העריכו לפני המגזין כי הטיל פגע במטוס בשוגג. המטוס התרסק שעות ספורות לאחר מתקפת הטילים האיראנית נגד בסיסים בעיראק שבהם מוצבים חיילים אמריקאים. 176 בני אדם נספו בהתרסקות.

בתוך כך, התקשורת הבריטית חשפה כי מטוס בואינג 777, שהיה בדרכו ממומבאי ללונדון, שינה את מסלולו ביום שלישי, בשל ירי הטילים האיראניים לעבר בסיסים אמריקאיים בעיראק. על פי הדיווחים, המטוס - של חברת התעופה בריטיש איירווייס - חג בסיבובים במרחבים האוויריים של איראן ושל עיראק, ולאחר מכן הגיע למרחב האווירי של סעודיה וחג במשך שעתיים באוויר בין סעודיה למצרים. הקברניט נאלץ להנחית את המטוס באתונה כדי לתדלקו, ואז המשיך אל לונדון.