המנהיג הרוחני של איראן עלי חמינאי התייחס היום (שישי) במהלך הדרשה שנשא בטקס תפילות יום השישי בטהרן לתגובת איראן בעקבות חיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני. "העובדה שלאיראן יש את הכוח לסטור בפרצופם של המעצמה השחצנית מראה שהאל נמצא לצידנו", אמר חמינאי על שיגור הטילים לעבר בסיסים אמריקאים בעיראק בתגובה לחיסול סולימאני.

עוד הוסיף חמינאי: "כשארצות הברית הרגה את סולימאני, היא הראתה את אופייה הטרוריסטי, כוח קודס צריך להיחשב כארגון הומניטרי".

כזכור, נשיא איראן חסן רוחאני נשא אתמול נאום תקיף בטלוויזיה הממלכתית בארצו והכריז: "איראן מעשירה כעת יותר אורניום בהשוואה לתקופה שקדמה להסכם הגרעין". הוא הוסיף: "הלחץ על איראן התגבר, אבל אנחנו ממשיכים להתקדם". שלשום אמר נשיא איראן: "כל הצעדים שננקטו עד כה במסגרת ההתרחקות מסעיפי הסכם הגרעין הם הפיכים". בהמשך טען: "האיחוד האירופי יצטרך למלא את התחייבויותיו במסגרת ההסכם. ארה"ב צריכה לחזור להסכם הגרעין משנת 2015". 

כידוע, איראן הפרה בהדרגה את התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין לאחר פרישת ארה"ב ממנו ב־2018 ועל רקע הקשחת הסנקציות עליה מצדה של וושינגטון. ההסכם נחתם בשנת 2015, בתקופת ממשל אובמה, כדי להטיל הגבלות על תוכנית הגרעין של טהרן וגם לאפשר את המשך הפיתוח הגרעיני במתכונת מצומצמת.

בשנה האחרונה פורסם כי איראן חרגה מההגבלות שהוטלו עליה והמשיכה להעשיר אורניום בכמויות גבוהות מאלה שהוסכם עליהן בעסקה. בנוסף, בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, התפתח החשש בקרב המעצמות החתומות על ההסכם כי משמרות המהפכה יוסיפו לחרוג מההגבלות ואף יחריפו את ההתחמשות הגרעינית.

שרת ההגנה של גרמניה, אנגרט קראמפ־קארנבאוור, אישרה אתמול את הדיווח ב”וושינגטון פוסט” שלפיו ארה”ב מאיימת בהטלת מכסים על יבוא כלי רכב אירופיים אם מדינות אירופה לא יאשימו את איראן בהפרת הסכם הגרעין. שר החוץ האיראני מוחמד זריף תקף את אירופה והאשים אותה בכך ש”מכרה את ההסכם” תמורת הסרת איום המכסים. הוא כתב בטוויטר כי היענות לדרישה זו לא תשביע את רעבונו של טראמפ, שאותו השווה לבריון. “אם אתם רוצים למכור את הכבוד שלכם - לכו על זה”, כתב, “אבל אל תתיימרו להיות בעלי בסיס מוסרי, אין לכם כזה”.

שר החוץ של קנדה, פרנסוואה פיליפ שמפאן, ונציגים של ממשלות בריטניה, שוודיה ואוקראינה כינסו מסיבת עיתונאים משותפת, שבה קראו להקים ועדת חקירה עצמאית ושקופה לבדיקת הנסיבות להפלתו של המטוס האוקראיני ואת ההחלטות שהתקבלו לאחר מכן. נציגי המדינות הודו למשטר האיראני על שיתוף הפעולה עד כה, ומקווים שימשיך בכך. שר החוץ הקנדי הוסיף כי החקירה חייבת להבהיר מי אחראי לשיגור הטיל ולמצות עמו את הדין.

כתבת ממוצא איראני דיווחה כי במסע הלוויה שנערך אתמול באיספהן קראו משמרות המהפכה לנוכחים לצעוק “מוות לאמריקה”, אבל הקהל השיב ב”מוות לדיקטטור”. עוד דווח כי לאחר שההלוויה הפכה להפגנה נגד המשטר, החלו אנשי משמרות המהפכה לדכא אותה באלימות, שהופעלה גם נגד משפחות הקורבנות.