דובר הפרלמנט באיראן, עלי לריג'אני, אמר היום (ראשון) כי טהרן תבחן מחדש את שיתוף הפעולה בינה לבין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אם המעצמות האירופיות ינקטו צעדים "לא הוגנים" בשימוש במנגנון לפתרון סכסוכים שנקבע בהסכם הגרעין משנת 2015.

"אנו קובעים באופן גלוי שאם המעצמות האירופיות, מכל סיבה שהיא, יאמצו גישה לא הוגנת בשימוש במנגנון לפתרון מחלוקות - נשקול מחדש את שיתוף הפעולה שלנו עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית", אמר דובר הפרלמנט.

בריטניה, צרפת וגרמניה הפעילו את המנגנון בשבוע שעבר לאחר שטהרן המשיכה להתרחק מהסכם הגרעין על ידי צמצום התחייבויותיה הגרעיניות, בתגובה לסנקציות שהוטלו עליה על ידי וושינגטון, מאז פרישתה של ארצות הברית מההסכם בשנת 2018. הפעלת המנגנון עשויה להוביל לחידוש הסנקציות של האו"ם נגד איראן.

המדינות האירופאיות ציינו כי הן לא מצטרפות לקמפיין "הלחץ המקסימלי" של ארה"ב, שבירכה על המהלך. הן הדגישו כי נקטו בצעד כדי למנוע משבר בעניין תכנית הגרעין האיראנית. איראן מצידה, מסרבת לפתוח במשא ומתן חדש עם ארה"ב עד שלא יוסרו הסנקציות.

דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסאווי אמר לאחר הפעלת המנגנון כי ארצו תגיב בצורה רצינית וחזקה לכל צעד הרסני שיעשו המדינות האירופיות החתומות על הסכם הגרעין. מוסאווי הוסיף כי החלטת צרפת, גרמניה ובריטניה להפעיל את המנגנון לפתרון סכסוכים בהסכם הגרעין "היא לא באמת צעד". והוסיף כי "טהרן תברך על כל מהלך שישמור על הסכם הגרעין שנחתם ב-2015".