נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, יציג הערב (שלישי) את תוכנית השלום שלו. הוול סטירט ג'ורנל דיווח הלילה כי גורמים המעורים בפרטים אמרו כי התוכנית מוטה בבירור לטובת ישראל בכמה נושאים משמעותיים, בהם הריבונות הישראלית על ירושלים, כולל אזורים שהפלסטינים רואים כחלק מהבירה העתידית של המדינה הפלסטינית. לצד זה, אומרים הגורמים, כי חלק מהשכונות במזרח ירושלים יועברו לשליטת הפלסטינים. 

ברשת אל ערביה דווח כי על פי התוכנית תוקם מדינה פלסטינית לצד ישראל, וכי הסטטוס קוו במקומות הקדושים יישמר תחת פיקוח של ירדן. עוד אמר המקרו לרשת הסעודית, כי טראמפ יסכים לסיפוח ישראלי של התנחלויות משום שלטענתו הנוכחות הישראלית בשטחים היא עובדה מוגמרת ובלתי הפיכה. 

"הפלסטינים יהיו במרחק נגיעה ממדינה"

גם בוושינגטון פוסט מדווחים כי על פי התוכנית, ישראל תספח התנחלויות ותשלוט ביטחונית על שאר השטח, כך אמרו שני גורמים המכירים את התוכנית. עוד דווח כי הפלסטינים יקבלו אוטונומיה מוגבלת בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, שתתרחב במשך אם ההנהגה הפלסטינית תנקוט בצעדים למניעת האלימות ותשוב לשמא ומתן עם ישראל. 

"יש שם הרבה הטבות לפלסטינים, אבל ודאי שלא כל מה שהם רצו", אמר אחד הגורמים. לדבריו, "יש להם מדינה בקצות האצבעות שלהם, אם יענו על הדרישות המדיניות והביטחוניות". 

הדיווחים מצטרפים לפרסום אמש בג'רוזלם פוסט, לפיו גורמים בבית הלבן אמרו כי טראמפ יציג הערב מפה של גבולותיה העתידיים של ישראל.

טראמפ ייפגש היום שוב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר שנועד עמו ועם יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, אתמול בבית הלבן. טראמפ ציין כי "מערכת היחסים בינינו מעולם לא הייתה טובה ביותר. נדון בתכנית חשובה מאוד למזרח התיכון. אנשים עבדו עליה שנים רבות, אני חושב שאנחנו מאוד קרובים. מדינות ערביות רבות הסכימו איתה וחושבות שהיא נהדרת. אני חושב שזו התחלה מעולה. יש כאן משהו עם היגיון רב, נראה מה יקרה". 

"יש סיכוי גדול שהפלסטינים לא יקבלו אותה, אנחנו יודעים את זה", אמר טראמפ, "אבל אנחנו מקווים שהם יקיימו משא ומתן. מחר נשוחח על התכנית. אנחנו במקום הכי קרוב שהיינו בו אי פעם. יש לנו את תמיכת ראש הממשלה ונקווה שבסופו של דבר גם את תמיכת הפלסטינים".  

ראשי יש"ע בוושינגטון: "מחזקים את נתניהו, מנסים למנוע סכנה קיומית לישראל"

לאחר פגישתו עם הנשיא טראמפ, נפגש נתניהו עם ראשי ההתישבות ביהודה ושומרון. בפגישה השתתפו ראש המועצה האזורית בקעת הירדן ויו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני, ראש המועצה האזורית מטה בנימין ישראל גנץ, ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן וראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי. 

לאחר הפגישה הם מסרו: "באנו לחזק את ראש הממשלה, לעמוד לימינו ולהביא את קולה של כלל ההתיישבות לבית הלבן בצורה ברורה וחדה. היה חשוב לנו לשמוע את הדברים מקרוב ולא מפי השמועה. חידדנו בפניו את הדברים החשובים להתיישבות ולמדינה כולה: ריבונות ישראלית, שמירה על שלימות הארץ והמשך פיתוחה ושגשוגה של ההתיישבות. ראש הממשלה היה קשוב והבטיח שהוא לא סוטה במאומה מהבטחותיו, ומתוך מחויבות לנשיא הוא לא נכנס כרגע לפרטי התוכנית. אנו בטוחים שראש הממשלה הינו האדם הכי מתאים לנהל את השעה הגורלית הזו ומחזקים את ידיו בעת הזו. נמתין בסבלנות למחר עד לפרסום פרטי התוכנית".

רה"מ נתניהו נפגש עם ראשי מועצת יש"ע בוושינגטון
רה"מ נתניהו נפגש עם ראשי מועצת יש"ע בוושינגטון

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, שנפגע נפרד עם נתניהו, הציג בפניו  את הקווים האדומים של ההתיישבות. ראש הממשלה סקר בפני דגן את חלק מפרטי התוכנית, כשלחלק מהם באופןצטבעי לא יכול היה להתייחס. ראש הממשלה הדגיש כי ההתיישבות ביו"ש בראש מעייניו והוא פועל לטובתה על מנת לפתחה ולהגדילה. 

דגן אמר לאחר הפגישה: "מצאתי את ראש הממשלה קשוב, יורד לפרטים, אכפתניק וניכר שטובת ארץ ישראל וההתיישבות לנגד עיניו. הצבתי בפני ראש הממשלה את החששות והקווים האדומים של ההתיישבות ביהודה ושומרון, אל מול הדברים שמתפרסמים, ובראשם הקמת מדינת טרור בלב מדינת ישראל. אני חושב שהדברים לא נסגרו עדיין ולא ייסגרו עד הרגע האחרון ואנחנו כאן בוושינגטון כדי לחזק את ראש הממשלה וכדי לחזק גם את נשיא ארהב טראמפ, כדי שייצא מהדבר הזה ריבונות על כלל מרחבי ההתיישבות היהודים ביהודה ושומרון ולא חלילה דברים שעלולים לסכן את קיומה של מדינת ישראל ואת ההתיישבות"