חודש חלף מאז שעשרות מנהיגים מרחבי העולם התקבצו ביד ושם במסגרת פורום השואה הבינלאומי לציון 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ. ההצהרה המוכרת של "לעולם לא עוד" עברה כחוט השני בין הנאומים שנישאו על הבמה ושהבטיחו להיאבק בתופעת האנטישמיות בפרט ובגילויי הגזענות באופן כללי.

האירוע הגיע אחרי שנה נוספת של עלייה דרמטית ושיאים חדשים באירועים האנטישמיים ברחבי העולם, כאשר עלייה של 7% בתקריות בבריטניה עם 1,805 אירועים וזינוק של 35% בהולנד עם שיא של 182 אירועים מדווחים - הן רק שתיים מהדוגמאות הבולטות.

גם תחילת השנה הנוכחית אינה מספקת תחושת הקלה, כאשר רק החודש צוירו כתובות אנטישמיות על קירות בבולוניה, צלב קרס רוסס על ביתה של ניצולה מאושוויץ בצפון איטליה, כלכלן אוקראיני האשים את היהודים בשליטה על האזרחים, ולפרלמנט באירלנד נבחרה חברת שין פיין שצייצה בעבר כי "היטלר היה חייל צעצוע של הבנקים היהודיים".

האנטישמיות היא תופעה מושרשת של מאות שנים, ולא ניתן להעלים אותה בבת אחת. מדובר במאבק שדומה יותר להתמודדות עם הסרטן מאשר עם נגיף הקורונה. שילוב פעיל של הסברה וחינוך לצד פעילות משפטית וחקיקתית תקיפה, שתבהיר את גבולות חופש הביטוי, בנוסף לשיתוף פעולה מהדרגים הגבוהים ביותר ועד הקהילות המקומיות, הן ברמה המדינתית והן ברמה הבינלאומית - יוכלו לקדם את השגת המטרה.

שתי דוגמאות מהימים האחרונים יעידו כי לא מדובר בקרב אבוד. בסוף השבוע, לראשונה מאז 2003, לא התקיים "מצעד לוקוב", שבו פעילי ימין קיצוני צועדים עם לפידים בסופיה, בירת בולגריה, לציון חיסולו של חריסטו לוקוב ששיתף פעולה עם הנאצים, וזאת אחרי שראש העיר ובית המשפט העליון הוציאו צווים שאסרו על קיומו. בשוודיה סולקו שתי מתמודדות מתוכנית הריאליטי "האח הגדול" בשבוע שעבר, אחרי שניהלו שיחה שכללה התבטאויות נגד יהודים.